Belgische goederenwagen

Gestart door Peter, 16 augustus 2008, 11:53:05 AM

Peter

In het vorige Miba nummer, namelijk dat van juli, dus 07/08 staat in het artikel over koppelen met magneete en licht op blz 68 een Belgische (nachkriegs, dus na-oorlogse) goederenwagen afgebeeld met een schroefkoppeling van Micro-Metakit. Het merk van de wagen staat er echter niet bij. (wagen met redelijk plat dak,lijkt wat op dat van Italiaanse wagens, kleur groen)
Weet iemand soms welk merk wagen dat is.
Met vriendelijke groeten
Peter

jacques timmermans

Peter,

De wagon die op het titelbeeld afgebeeld staat is ofwel een eigen constructie van dun karton op een omgebouwd onderstel of een wagon van de Franse firma Huet.

Jacques Timmermans

Peter

Jacques, ik zou geen Mikro-Metakit koppeling aan een kartonnen wagen hangen, dus ik denk eerder een wagen van Huet.
Hierbij de bewuste foto uit de Miba

Met vriendelijke groeten
Peter

jacques timmermans

Peter,

Daar ik WInfried Schmitz-Esser persoonlijk ken, en al enkele staaltjes van zijn kunnen heb gezien, weet ik dat hij wagenmodellen uit karton bouwt, die dan op een gemodificeerd onderstel gemonteerd worden. Enkele artikels van hem over wagenbouw uit karton zijn destijds in het vakblad HP1 verschenen. Dit houdt niet weg, dat het afgebeeld model een uit het assortiment van Huet kan zijn.

Jacques Timmermans

jacques timmermans

Een korte mail naar en van Winfried Schmitz-Esser gaf volgend resultaat:
   Van:      WSchmitz-Esser@t-online.de
   Onderwerp:    Antw.: Beitrag aus Miba Juli 2008
   Datum:    18 augustus 2008 22:40:13 GMT+02:00
   Aan:      jac.timmermans@skynet.be
   Antwoord aan:      WSchmitz-Esser@t-online.de

Lieber Jacques,
Du hast ganz recht, ich baute den Wagen im Wesentlichen aus Papier und Pappe, aber auch andere Materialien, z. B. Holz, kamen zur Verwendung. die Unterkonstruktion besteht nat?rlich aus Metall, die Achsen sind Proto87. In der schweizerischen Zeitschrift "Loki", www.loki.ch findet Ihr eine komplette Beschreibung, wie ich es machte, einschlie?lich Bauplan und Historie des Modells. Das Vorbild des Prototyps habe ich selbst ausgemessen.
Loki Nummern 3/2008, 4/2008 und 5/2008, mit vorz?glichen Fotos und allem Drum und Dran.
Wenn Eure Redaktion dar?ber 'was bringen will, vielleicht auch die ganze Story, sollten wir dar?ber sprechen. K?nntest Du die ?bersetzung machen und h?ttest Du auch Zeit daf?r?
Das Interesse Eurer Leser jedenfalls freut mich sehr.
Gr??e sie mal sch?n von mir,
Winfried

Zoals ik al aanhaalde is deze Belgische wagon volledig in zelfbout ontstaan. Verder biedt Winfried Schmitz-Esser het volledige artikel ter publicatie in MSM aan. Hierover zal ik weldra met de redactie contact opnemen.

Jacques Timmermans

Peter

Hallo Jacques,

Dat was een uitstekend antwoord op mijn vraag. Als je Winfried en de redaktie van MSM kan overtuigen, ZEER GRAAG!!![:D][:D][:D]
Iemand die met karton, papier enz. zo'n prachtige stukken maak, verdiend het om een artikel aan te wijden.
Met vriendelijke groeten
Peter

jacques timmermans

Peter,

Ik kan je meedelen, dat de redactie het volledige artikel van Winfried Schmitz-Esser, dat ik een dezer dagen ter vertaling krijg, in een van de volgende uitgaven gaat publiceren. Hierin komen o.a. volgende facetten aan bod:
- het verwerken en verlijmen van verschillende soorten karton en papier,
- welke lijmen zijn hiervoor geschikt en hoe moeten ze verwerkt worden,
- de opbouw van modellen met verschillende soorten karton en papier.

Jacques Timmermans

Mr-tsjoektsjoek

Zeer interessant voorstel van je vriend, Jacques.

Ik kijk al uit naar dat artikel.
Het werpt eens een ander perspectief op de zelfbouw van modellen.  Het moet niet altijd plasticard of messing zijn.

Zoals hij zijn plannen uit een Zwitsers tijdschrift haalt, zijn er reeds verschillende malen tekeningen verschenen in het tijdschrift Op de Baan, (TSP uitgave) over goederen- en personenwagons.

Wat ? weten we al, nu nog Hoe ?

Als je een petitie opent om de redactie te overtuigen dat er interesse is voor een dergelijk artikel, dan heb je al mijn stem [:D][:D][:D][:D]

Groeten Mr tsjoektsjoek