Nieuws:

Nu in MSM 247 PRAKTIJK: Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 2 | Terminus: de baan, deel 3 | Werken met MIFO SHAPE | Blaas uw Lima loc nieuw leven in met een ombouwset van Micromotor.eu | Verroest

Hoofdmenu

Opstarten nieuwe baan

Gestart door n/a, 12 augustus 2008, 18:50:53 PM

n/a

Na lang na te denken heb ik toch besloten terug een nieuwe baan aan te leggen. Maar ik zit nog met orginele hobby sporen van marklin, en bijhoren transfo en delta. Aangezien ik van plan ben meer dan 4 treinen te laten rijden is mijn vraag welke systemen ervoor bestaan om digitaal( via de pc ) dit te kunnen verwezelijken, en of ik mijn bestaande locomotieven( mits aanpassing) kan blijven gebruiken. En een raming van hoeveel zo een systeem kan kosten. Ook mijn wissels zijn nog de orginele hobby serie, zijn deze simpel aan te sluiten op een digitaal syteem, of moeten deze ook worden aangepast, aangezien ik nog wat wissels zal moeten bijkopen in de zelfde serie.



bedankt voor de reactie, sugesties zijn steeds gewaardeerd

nick_9450

hallo

even iets verduidelijken.Die originele hobby sporen welke zijn dit ik lees dat je marklin rijdt dus daar zijn 3 mogelijk heden aan verbonden
-c-rail= die met de zwarte bedding
-k-rail= zonder bedding
-m-rail=die met de beige bedding

Er zijn verschillende systemen waar je digitaal kunt met gaan rijden en schakelen( marklin= centrals station,esu= de ecos ,......

over je bestaande locomotieven kan ik alleen afleiden dat hier een delta decoder zal inzitten en zo doende dat delta op een digitale baan kan rijden zul je ze niet moeten veranderen.

de wissel zal je moeten digitaliseren als je ze wilt schakelen met een centrale


nick

Michiel

Je hoeft niet meteen digitaal te gaan om met meerdere treinen te kunnen rijden.

Je kan je baan opsplitsen in trajecten die elk met een aparte regelbare trafo gevoed worden: bijvoorbeeld de hoofdbaan opgaand, hoofdbaan afgaand, rangeerterrein en het lokaal enkelspoor. Vier treinen die onafhankelijk van elkaar rijden, elk in hun eigen sector.

Je kan voor een bloksysteem opteren, waarin elk blok een detectie gebeurd van de aanwezigheid van een trein, en gestopt kan worden indien gevaar voor botsing. De sturing kan elektro-mechanisch (relais), electronisch, per micro-controller of computer gebeuren, naar eigen voorkeur.

Of, je kan hybride gaan, een mengeling van treinbeinvloedingssystemen, afhankelijk van de functie. Bijvoorbeeld een blokgestuurde hoofdbaan, en manuele secties zoals het rangeerterrein.

Deze optie hebben niets met 2- of 3-rail te maken. Het gaat met alle treinsystemen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

n/a

sorry, vergeten erbij te plaatsen, het gaat om de M en de K reeks
citaat:
Geplaatst door nick_9450

hallo

even iets verduidelijken.Die originele hobby sporen welke zijn dit ik lees dat je marklin rijdt dus daar zijn 3 mogelijk heden aan verbonden
-c-rail= die met de zwarte bedding
-k-rail= zonder bedding
-m-rail=die met de beige bedding

Er zijn verschillende systemen waar je digitaal kunt met gaan rijden en schakelen( marklin= centrals station,esu= de ecos ,......

over je bestaande locomotieven kan ik alleen afleiden dat hier een delta decoder zal inzitten en zo doende dat delta op een digitale baan kan rijden zul je ze niet moeten veranderen.

de wissel zal je moeten digitaliseren als je ze wilt schakelen met een centrale


nick