Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

Thommy

Citaat van: doomslu op 23 maart 2022, 14:48:09 PM
Het betreft dus dit stel:

Foto van RoDy hier op het forum.

De stroomafname gebeurt enkel op de wielen van het rijtuig met de motor (en de panto).

Maar in de stuurstanden zitten ook stroomafnemers in de onderstellen, want standaard brandt er wit in rijrichting. En ik weet dat redelijk zeker omdat in mijn 2 grijze en bordeaux stellen gele en rode leds zitten (ja wit was 20j terug niet vindbaar)

Nu moet eerlijk ook bekennen dat die stellen ook laatste als ombouw gaan komen omdat er idd of 3 decoders of stroomdoorvoerende koppelingen (en dan moet er dus ook nog een kortkoppelingsmechanisme onder) of kabels met stekkers door de wagens.

Dus ja, ik begrijp die mens zeker en vast. Het zijn allemaal vrij dure oplossingen voor een 'goedkoop' stel.
Greetz

Thommy

raf

Heel de nacht mijn kopje laten werken en ik heb de oplossing gevonden.
Ok het is niet mijn idee maar ik had het ooit ergens gezien maar ja waar ????
Zoals je kunt zien in het filmpje werkt het nu met een relais .
Het flikkert nu ook niet meer door dat het relais dus steeds in de juiste positie staat
Het kan nog steeds flikkeren maar dat zou dan door de pickups komen .
Ook als de spanning van de baan gaat blijft de toestand behouden .
https://youtu.be/zI8TsrswTX8
Er ligt een pak kabels maar ja ik wilde voor de test niet zomaar wat beginnen afknippen .
Maar je ziet het werkt
Dus vandaag ben ik Happy

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Thommy

cool... schematje van per toeval??? lijkt me een 'relatief' simpele oplossing voor zoiets.
stuurstand M2 was ook zoiets, schakelde ook zonder decoder
Greetz

Thommy

raf

jep komt er aan



Ok uitleg
Blauw en zwart naar de wielen .moet ik nog doen ik werk nu met een accu
Bruin zijn de schakel contacten op de as van een wiel
Rood en groen gaan naar de andere kant van de spoelen en worden elke keer er geschakeld is uitgeschakeld
Dus de spoelen blijven niet onder spanning staan .
Dan de andere kant zijn de ledjes ok ze kunnen verkeerd om staan maar paint is nu een maal minimaal om zo iets te tekenen
En het zwarte is de weerstand naar de leds
Hopelijk kunnen jullie er aan uit
En als er iemand zich geroepen voelt een beter schema te tekenen ga je gang en leef je helemaal uit .

Gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Klaas Zondervan

#10234
Citaat van: raf op 24 maart 2022, 11:00:59 AM
....maar paint is nu een maal minimaal om zo iets te tekenen
Ik vind Paint juist een makkelijk programma. Maar zo te zien ken je nog niet alle trucjes die er in zitten.

Wat je tekent is ook geen schema, het is een bedradingstekening. Kennelijk teken je de aansluitingen aan een relais. Maar er is niet te zien waar de spoelen zitten en waar de contacten. Daardoor is niet direct duidelijk wat het doet.
Wat is het type van het relais?

raf

#10235
Klaas het is een bistabiel relais met 2 spoelen
hfd2-030-m-l2

Je hebt nog wel een gelijkrichter nodig welke de baan spanning gelijkricht.
en een condensator voor het flikker vrijmaken van de ledjes
De twee bruine zijn van elk een spoel
Rood en groen daar boven zijn de andere kanten van de spoelen
Deze worden geschakeld zodat eens het in een stand staat deze spoel geen stroom meer krijgt en dus niet onder spanning blijft staan .
Naar de andere kant gebeurt het zelfde .
De drie andere aansluitingen zijn voor de led's
De twee bruine worden dus door de massa geschakeld .
Onderin zit dus een een wissel schakelaar die schakelt naargelang de rij richting.

https://youtu.be/DAPOr6BTM_U

nu is de unit volledig afhankelijk van de baan spanning want de accu is er van af
dus het werkt en nu kan ik gaan zien hoe ik het ga inbouwen in het rijtuig

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

He ik ben ziek en heb dus tijd en ik zat zo te denken

Hier in Europa willen ze alles elektrische ook de treinen .
Maar zouden ze niet beter ook een deel diesels in werking houden .
Want de oorlog in Oekraïne is nu wel een paar 1000 km ver weg maar op die leinen ben je dus nu met een elektro trekker dus niks .
Ze zouden dus beter een paar van die 55 reeks in orde houden of zijn er betere .

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Thommy

Citaat van: raf op 30 maart 2022, 13:52:45 PM
He ik ben ziek en heb dus tijd en ik zat zo te denken

Hier in Europa willen ze alles elektrische ook de treinen .
Maar zouden ze niet beter ook een deel diesels in werking houden .
Want de oorlog in Oekraïne is nu wel een paar 1000 km ver weg maar op die leinen ben je dus nu met een elektro  :D
dus niks .
Ze zouden dus beter een paar van die 55 reeks in orde houden of zijn er betere .

gr raf

Psst, groot deel van onze aardolie komt helaas ook van daar.

Nu, dat alles elektrisch wordt geloof ik niets van. Branche waar ik werk kan gewoon nooit op elektrisch gaan werken (werk als designer voor de innovatiegroep van cnh). Ne maaier/hakselaar die giga velden moet afrijden in Franrkijk/USA of ja Oekraine/Rusland op batterijen komt niet goed  :) geloof me, er wordt naar gerekend en geteld hoor, met huidige technologiën en mogelijke vermogens doen we nog geen veld in België  :D
Idem mensen met mobilhomes, caravans (aah wacht ne e-car heeft geen mogelijkheid voor een trekhaak en deze die het wel hebben, e-suv/jeep, verkleinen hun actieradius gigantisch)

We zijn er nog niet. Momenteel lijkt mij, ondanks het maken ook energieslurpend is, het idee om te gaan rijden op waterstof in een gewone verbrandingsmotor (geen waterstofcel) de meest logische toekomst. En jaaaa, dan hou je het geronk van een auto ook. Kunt daarnaast een e-gamma houden hoor. Maar denk dat het een en/en verhaal zal worden en niet een enkel e-verhaal
Greetz

Thommy

raf

Thommy ook mijn idee maar zoals je zegt er word aan gewerkt .
Er zouden nu caravans zijn met elektro motoren die met wifi verbonden aan de wagen mee rijden en remmen .
Maar wat gaat zo een ding wel niet wegen en /of moet je een ander rijbewijs gaan halen .
Elektrische aan gedreven met een kleine accu ja maar de motor op waterstof als generator ja .
De accu voor in de stad en dit kan perfect via gps gestuurd worden .
Wat zou er van die snelheid test geworden zijn die ze in gent gedaan hebben .
Via de gps zou de auto zich aan de max snelheid houden in een bepaald gebied.
Maar ja als dat werkt dan verliest de staat weer geld .
Volgens mijn Duitse vrienden mag je daar zelfs niet rijden met een gps die je de snelheden meld alsook de flits palen .

Voor de rest is de dag weer begonnen en is er een water zonnetje

Gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Thommy

Citaat van: raf op 31 maart 2022, 07:42:29 AM
Thommy ook mijn idee maar zoals je zegt er word aan gewerkt .
Er zouden nu caravans zijn met elektro motoren die met wifi verbonden aan de wagen mee rijden en remmen .
Maar wat gaat zo een ding wel niet wegen en /of moet je een ander rijbewijs gaan halen .
Elektrische aan gedreven met een kleine accu ja maar de motor op waterstof als generator ja

Dat 1e wordt herbekeken. Er zijn discussies om b-rijbewijs naar 4.5t toe te laten ipv de 3.5t nu

Eugm, ik ben wel voor de waterstof als verbrandingsmotor hoor. Niet om een stomme e-motor aan te drijven waar je dan het geluid van een naaimachine hebt (sorry, zoals ze op het werk zeggen: petrolheads aan 1 kant andere zijde zijn de naaimachinelovers)
Greetz

Thommy

perk

Ik rij met een plugin hybride nu.

Onderschat die e-motor niet, onmiddelijk vermogen en groot koppel.   Binnenin de auto is het gewoon heel stil, zelfs als de gewone motor mee werkt.   
Overschakelen merk je amper.  Rijden ermee is best leuk.     Er zitten natuurlijk wel een aantal nadelen aan de hybride, maar ook voordelen.
(het totaal vermogen van 245 pk is om voorzichtig mee om te gaan)

We trekken een caravan (en boot), echt EV zag ik niet zitten omwille van actieradius en opladen op de vakantiebestemming.

Ach ja, waar ben ik mee bezig?    Fusion 360 tekenen voor mijn brosseltje.
En de kat eten geven, beestje is bij de vet geweest en moet nu ander eten krijgen.


Thommy

Citaat van: perk op 31 maart 2022, 23:12:50 PM
Ik rij met een plugin hybride nu.

Onderschat die e-motor niet, onmiddelijk vermogen en groot koppel.   Binnenin de auto is het gewoon heel stil, zelfs als de gewone motor mee werkt.   
Overschakelen merk je amper.  Rijden ermee is best leuk.     Er zitten natuurlijk wel een aantal nadelen aan de hybride, maar ook voordelen.
(het totaal vermogen van 245 pk is om voorzichtig mee om te gaan)

We trekken een caravan (en boot), echt EV zag ik niet zitten omwille van actieradius en opladen op de vakantiebestemming.

Ach ja, waar ben ik mee bezig?    Fusion 360 tekenen voor mijn brosseltje.
En de kat eten geven, beestje is bij de vet geweest en moet nu ander eten krijgen.

Die directe vermogen is leuk. Maar het is net zoals bij moto rijden... moto rijden elektrische is idd directe vermogen. Maar rijfun zonder versnellingen is wel 0. En ja, zonder geluid ook.
Idem ombouw oldtimer naar elektrisch (er doen firma's dat). Bouw je een oude Porsche om naar elektrisch verkloot je die auto. Die motor maakt het rijgedrag en stuurgedrag van die auto kapot. Om nog maar te zwijgen over de sound

Nee ik blijf bij verbranding van waterstod  :D
Greetz

Thommy

Rangeerduivel

Citaat van: Thommy op 01 april 2022, 15:08:01 PM
Die directe vermogen is leuk. Maar het is net zoals bij moto rijden... moto rijden elektrische is idd directe vermogen. Maar rijfun zonder versnellingen is wel 0. En ja, zonder geluid ook.
Idem ombouw oldtimer naar elektrisch (er doen firma's dat). Bouw je een oude Porsche om naar elektrisch verkloot je die auto. Die motor maakt het rijgedrag en stuurgedrag van die auto kapot. Om nog maar te zwijgen over de sound

Nee ik blijf bij verbranding van waterstof  :D

Ik ben het volledig met je eens Thommy, maar heb wel bedenkingen bij het "motorgeluid" dat een waterstof-motor zal maken...

;)

raf


De binnen kant van een 20 tal tl verlichtingen .
Het is heel gemakkelijk met de omgebouwde 3D printer als reflow station om dit te doen .
En na het terug omsteken van de stekker werkt de printer ook nog .
De ledjes zijn 0603 type's dus gewoon soldeer pasta aan brengen ;de led in de juiste richting leggen en op het plaatje leggen en ze lijnen zich mooi zelf uit .
Afmetingen 1.5 cm op 3 mm en als je zo 8 gemaakt hebt is het genoeg want anders begin je scheel te kijken .

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Thommy

Citaat van: Rangeerduivel op 01 april 2022, 15:54:52 PM
Citaat van: Thommy op 01 april 2022, 15:08:01 PM
Die directe vermogen is leuk. Maar het is net zoals bij moto rijden... moto rijden elektrische is idd directe vermogen. Maar rijfun zonder versnellingen is wel 0. En ja, zonder geluid ook.
Idem ombouw oldtimer naar elektrisch (er doen firma's dat). Bouw je een oude Porsche om naar elektrisch verkloot je die auto. Die motor maakt het rijgedrag en stuurgedrag van die auto kapot. Om nog maar te zwijgen over de sound

Nee ik blijf bij verbranding van waterstof  :D

Ik ben het volledig met je eens Thommy, maar heb wel bedenkingen bij het "motorgeluid" dat een waterstof-motor zal maken...

;)

https://youtu.be/SOvTx5dCJNc
Toyota 3cilinder motor. Heeft in 2021 mee gereden in races. Vooral veel in de pits ook voor afstelling enzo.
Yamaha heeft nu een motor uit een Lexus aangepast voor waterstof. Levert toch +400pk ;D
Greetz

Thommy