Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

raf

daar ik een deel fietsjes heb die niet goed zijn denk ik om deze te gaan her gebruiken.
ik heb op de bakken een fabriekje staan waar ik alleen licht heb in hangen en nu dacht ik van
als ik daar nu een fietsen fabriek van maak dan kan ik BV een ketting laten lopen waar die fietsjes aan hangen om BV gespoten te worden .
Dan is er beweging in die fabriek en is ze niet zo doods .

Nu uitzoeken hoe het moet.
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Rangeerduivel

Citaat van: raf op 14 december 2020, 13:41:48 PM
daar ik een deel fietsjes heb die niet goed zijn denk ik om deze te gaan her gebruiken.
ik heb op de bakken een fabriekje staan waar ik alleen licht heb in hangen en nu dacht ik van
als ik daar nu een fietsen fabriek van maak dan kan ik BV een ketting laten lopen waar die fietsjes aan hangen om BV gespoten te worden .
Dan is er beweging in die fabriek en is ze niet zo doods .

Nu uitzoeken hoe het moet.
gr raf

Eerst uitzoeken hoe groot een schilderpistool is in HO! 8)

;)

raf

Ik heb nog een paar cowboy's liggen van preiser dus ik denk dat zulke een pistool wel overeen komt lol.
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

ERVIN

Ik heb , volledig uit hout , twee grote kabelbruggen gebouwd , ze moeten nog een paar details krijgen en dan gaan we ze ( proberen) mooi in te werken met scenery. De 5525 en de 5508 mogen als eerste met een werktrein de bruggen inrijden.

Mijn vorige gelijkaardige brug heb ik dus vervangen , deze was van Noch en heb ik destijds 125€ betaald ( voor 1 brug) , deze beide bruggen hebben mij net geen 40€ gekost. Dus ikke blij.  :)

Kabelbrug by Erwin Janssens, on Flickr

Fretbol

Wow, heel indrukwekkend en mooi gemaakt!

Rangeerduivel

Citaat van: ERVIN op 14 december 2020, 19:36:14 PM


Is dat eigen werk? dan is daar maar 1 woord voor; Prachtig! 8)
Maar ik moet je waarschijnlijk niet zeggen dat je de uitholling waar de brug over ligt moet verbreden zodat de brug op 2 landhoofden kan steunen, en dat verbreden over gans de lengte uiteraard, want het zou er gek uitzien om ergens in een smalle kloof een verbreding te maken om een brug te leggen...
De brug inkorten is ook de oplossing niet want dan heb je draagkabels te veel, die zijn enkel aanwezig op plaatsen waar de brug 'zweeft' en niet boven een landhoofd.
Meestal is het net omgekeerd, men kiest indien mogelijk de smalste oversteek om een brug te plaatsen. (Nietwaar Suske? ;D)

;)


SuSke

Mooi stukje werk Erwin, een voorbeeld van hoe je met weinig geld toch iets kan maken dat "opvalt".

En dan op vraag van Rangeerduivel een paar bemerkingen  ;D ;D
De overspanning is inderdaad vrij smal voor de lengte van de brug. Je mag rekenen dat het landhoofd (opleg van de brug) alleen de uiterste cm van de brug ondersteunen, de rest hangt er gewon bij. In jou geval moet je dus de uitgraving waar je brug over staat bijna de helft groter worden. Met deze overspanning met middenpijler wordt meestal gewoon een liggerbrug gemaakt.
Wil je de uitgraving niet verbreden, kan je nog altijd opteren voor de halve constructie. Dus een tuibrug met een excentrische pijler waar de tuien een langer brugdeel vast houden.

De einden van de tuien (kabels) moet je verdikken. Daar zitten de kabels vastgemaakt aan het beton, zowel bovenaan als onderaan. Meestal is dat een getrapte verdikking tot over de ankerschoen die vast gemaakt zit in het beton. Een tui bestaat uit een aantal (5 tot 9) afzonderlijke kabels afhankelijk van de kracht de ze moeten opnemen.
Die kabels worden uit elkaar gehaald en elk afzonderlijk vastgezet ineen klemsysteem met een regelsysteem.
Tegen de aansluiting is de tui meestal ongeveer 2x zo dik. In werkelijkheid manifesteert die verdikking zich over een meter of 2 tot 3.
Het is maar een klein detail, maar wel een mooi.

Citaat van: Rangeerduivel op 14 december 2020, 21:10:46 PM
...
Meestal is het net omgekeerd, men kiest indien mogelijk de smalste oversteek om een brug te plaatsen. (Nietwaar Suske? ;D)

Dat zou normaal zijn, maar soms zijn er andere randvoorwaarden die maken dat je een brug moet maken die niet op de smalste uitgraving ligt. En die redenen kunnen zeer uiteenlopend zijn.

Je kan zelfs een brug bouwen waar niets onder of over loopt - daar zijn ze in België ook specialisten in (geweest). ;D
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

B_Modelbouw

Zoals Roger altijd zegt: wat jezelf doet, doe je meestal beter...

Een boek die ik iedereen kan aanraden die graag eigen kunstwerken maakt is: "civiele bouwtechnieken" Heel veel stelen van de werkelijkheid en zelf bouwen met vallen en opstaan.

En Frans staan er echt zomaar bruggen die tot niets leiden hier in België ?  ;D ;D ;D
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


Metpetergaathetbeter

mijn neef was bij de landmacht en die moesten bij gelegenheid bruggen tot ontploffing brengen omdat ze er vaak niets stonden te doen.Ze waren wel ingepland, maar bv een weg  of een steenweg die onder/naar die brug moest aangelegd worden die kwam er niet omdat omwonenden/milieuverenigingen/gemeentebesturen klacht hadden ingediend/een proces (daarom niet rond of onder de brug) hadden gewonnen.Daarom niet in de onmiddellijke omgeving, maar een eind daar vandaan en een weg die nergens heen leidt, hoeft ook niet aangelegd te worden hoewel die met de brug ingepland stonden !

ERVIN

Ik was al bang voor Suske zijn uiteenzetting , maar nu begint onze Rudy hier ook al mee.  ;D
Ja mannen , jullie zullen allemaal wel gelijk hebben , maar ik snap er niet veel van , compleet mijn vakgebied niet , of ze nu correct zijn of niet , ik bouw gewoon dingen die ik mooi vind. ;)


raf

tuikabel brug in hasselt BV.
dan nog ergens maar mijn geheugen staat een brug in een wei en zelfs de verlichting werkt .alleen de koeien gaan er onder staan voor beschutting en zo zijn e rnog wel wat
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

bollen neus

Citaat van: ERVIN op 15 december 2020, 12:18:20 PM
Ik was al bang voor Suske zijn uiteenzetting , maar nu begint onze Rudy hier ook al mee.  ;D
Ja mannen , jullie zullen allemaal wel gelijk hebben , maar ik snap er niet veel van , compleet mijn vakgebied niet , of ze nu correct zijn of niet , ik bouw gewoon dingen die ik mooi vind. ;)

Beter een model met fouten in waar je plezier aan gehad hebt dan een "perfect" model wat je niet kunt gebruiken, das mijn motto.
Den Eric.

mardig23

Citaat van: ERVIN op 15 december 2020, 12:18:20 PM
Ik was al bang voor Suske zijn uiteenzetting , maar nu begint onze Rudy hier ook al mee.  ;D
Ja mannen , jullie zullen allemaal wel gelijk hebben , maar ik snap er niet veel van , compleet mijn vakgebied niet , of ze nu correct zijn of niet , ik bouw gewoon dingen die ik mooi vind. ;)

Ze is ook heel mooi Erwin, en ik wist eigenlijk niet dat die vorige brug die je had van Noch was.

Wat Frans zegt is kort samengevat dat de brug te breed is voor het gat waar ze over ligt, of beter nog, het gat te smal is voor de brug🤣.

Voor mij een inspiratie om het ook zelf te gaan doen, want ik moet er vermoedelijk ook nog twee gaan voorzien...
Mvg Karl

raf

Ok vraagske
eerste foto die stomer staat op een over gave spoor (geen idee hoe het heet in 1/1 )na de wagons af te hebben gekoppeld rijd de lock terug het hoofd spoor op . de klaar staande lock op de uithaal sporen kan dan de wagons ophalen en in de bundel drukken.


Het gaat over het sein waar de stomer staat . deze kan rechtdoor de bundel in en doodlopend spoor . Dus ik dacht aan rood (stoppen) of rood/wit rangeren .
dan aftakkende wissel dacht ik aan door  of geel /geel . Klopt dit of moet dat groen zijn met een snelheid beperking bord .

Tweede vraag .

sein links onder waar weer een stomer staat . dit kan alleen het vorige spoor op om de daar staande wagons uit te trekken . Of rechts de bundel in . dus rood rood/wit om te rangeren en ook rood rood/wit om de bundel in te rijden .of groen met waarschuwings bord.De lock kan langs deze kant niet het hoofd spoor op .
Of is dit een verkeerd sein en moet het ook een verhoogd eenvoudig sein zijn ???
iemand een idee hoe en wat er kan en moet .
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

SuSke

Citaat van: ERVIN op 15 december 2020, 12:18:20 PM
Ik was al bang voor Suske zijn uiteenzetting , maar nu begint onze Rudy hier ook al mee.  ;D
Ja mannen , jullie zullen allemaal wel gelijk hebben , maar ik snap er niet veel van , compleet mijn vakgebied niet , of ze nu correct zijn of niet , ik bouw gewoon dingen die ik mooi vind. ;)

Je hebt ten volle gelijk Erwin. Bij mij is het beroepsmisvorming en daar door probeer ik het zo nauwkeurig mogelijk na te bouwen wat meestal ook niet helemaal mogelijk is. Dus ook ik maak compromissen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.