Nieuws:

Nu in MSM 246 PRAKTIJK: Terminus: de baan, deel 2 * Het beladen van ouderwetse goederenwagens, aflevering 3 * Het ombouwen van goedkope open goederenwagens * Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 1 * Laseren voor dummies: een hooikar * Het modelleren van jonge bomen

Hoofdmenu

Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

SuSke

#7485
Een beetje van de spullen waar aan begonnen is tijdens de workshop verweren en vervuilen in de club verder afmaken  ;) ;)
Voor de foto's zal je nog een beetje geduld moeten hebben  ;D ;D 8)

Edit: enkele teasers - meer in het andere draadje  ;) ::) 8)

CIAB Shimmns met "rode" huif, alleen de graffiti ontbreekt nog

20170717_193908 by Frans Peeters, on Flickr

Ook groene kolenwagens type Falns van Xpedys moest er aan geloven

20170717_192833 by Frans Peeters, on Flickr

En dan nog een oudere exoot. Een wagen voor het vervoer van aluminiumoxide of Tonerde van de SBB

20170717_194912 by Frans Peeters, on Flickr

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

bollen neus

Een poging aan het doen om te solderen en tis met een korte poging dus gebleven.
Den Eric.

raf

Gisteren liep er een en ander fout op de HTC wat de schakel kast aan ging .
Ook fouten geef ik toe want die kunnen overal voorkomen

Een gedeelte van de led sturing werkte niet op het paneel dus ?????
En als ik de stekkers los trok en de led's zo aan stuur dan werkte ze ook niet dus ???????
Het paneel maar terug mee genomen en deze morgen dan de zaak eens grondig onderzocht
Het paneel lichte op dus ????? alles werkte weer wel dus ik dacht direct ja murhy weer hé
Maar plots ? lap licht uit dus haha toch niet dat ventje
Maar wat dan .
De ledjes staan in groepen van 4 op 1 uitgang de groepen hangen aan elkaar met draad dus ik dacht foutje in de soldering
Maar nee de kabel was goed
Kort verhaal lang maken kwam het er neer dat er 2 leds waren die na een tijdje in een soort van kortsluiting gingen maar eerder een zeer lage Weerstand kregen en zo heel die kring naar de massa trokken

De twee onnozelaars opgespoord en die zijn in de vuilbak beland en nu staat het paneel hier reeds een 2 uurtjes in demo stand te draaien
En alles blijkt te blijven werken tot nu toe

Nu aan de sturingen van de loods deuren werken want da was ook nie om over naar huis te schrijven

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

bollen neus

Zeer licht werkje aan het doen, foto's nemen van de afgewerkte modellen om inventaris op te maken.
Den Eric.

raf

#7489
seintjes aan het maken voor op de HTC baan
deze komen op het verzorging depot te staan
alleen ??? zwitserse grond seinen zijn die wit of oranje van lamp kleur
gevonden ze zijn wit maar aan de oranje kant LOL omdat er een gewone lamp in zit zijn ze niet echt wit
hier gaan dus 3 daglicht smd's in komen te zitten
zo een seintje kan drie standen aan geven
2 horizontaal stoppen
2 scheef langzaam rijden het volgende signaal is rood
2 boven elkaar door rijden aan de aangegeven snelheid
dus het zal of horizontaal zijn of scheef want om het depot te verlaten liggen der nogal veel wissels en of er een vervolg signaal is ???? dit is een enkel spoor dat in twee richtingen bereden word dus moeilijk

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

jean-luc

Citaat van: bollen neus op 31 juli 2017, 11:24:37 AM
Zeer licht werkje aan het doen, foto's nemen van de afgewerkte modellen om inventaris op te maken.
Den Eric.

Best dat digitale fotografie er is, anders moest je zeker enkele fotorolletjes kopen ...  ;D

bollen neus

Citaat van: jean-luc op 01 augustus 2017, 09:49:52 AM
Citaat van: bollen neus op 31 juli 2017, 11:24:37 AM
Zeer licht werkje aan het doen, foto's nemen van de afgewerkte modellen om inventaris op te maken.
Den Eric.

Best dat digitale fotografie er is, anders moest je zeker enkele fotorolletjes kopen ...  ;D

Yep zo is dat, tussen haker der is wat onderweg voor jou, wel voor eigen gebruik natuurlijk.
Den Eric.

raf

Zo de eerste proeven voor de grond signaaltjes zien er goed uit


straks de goeie frezen in pmma
en dan er malletjes van maken
ook de print waar de ledjes op komen word gemaakt zodat ik niet met een rommeltje zit aan de achterkant
de gaatjes voor de ledjes zijn 1 mm  dan heb je een idee hoe klein dit is
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

raf

Ja Gerolf zeker wel maar eerst tekenen en dan nog frezen en het loopt niet altijd van de eerste keer goed
want het probleem is de ledjes en of ik smd of 2 mm leds ga gebruiken moet ik nog zien
want een printje maken dat IN het signaal past is zo geschreven maar daarom nog niet gemaakt

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

oebr

#7495


Een oud projectje afgewerkt zodat de OEBR DCC-centrale er nu zo uit ziet...

Nieuwkomer is het bakje rechts - een LR150 Xpressnet repeater.
Wanneer je meerdere handhelds aansluit op een centrale, dan verbruiken die
samen op de duur toch wel wat stroom. Om de centrale wat te beschermen
heeft Lenz RS485 verdeelversterkertjes uitgebracht.
Omdat robuustheid heel wat kopzorgen bij het modelspoorbedrijf wegneemt heb ik zelf de klassieke
DIN-fiches en RJ 12 connectoren zoveel mogelijk vervangen door XLR-stekkers en -bussen.
Bij Lenz vonden ze dat wel een goed idee, alleen volgen ze me niet echt.



Lenz 80150


Dan maar wat solderen he...



In dit geval zijn het 4-polige XLR's die ook in de lichttechniek gebruikelijk zijn.
De ledjes op het front geven aan of de centrale netwerk aanbiedt, of de stroomvoorziening
van het bakje werkt en of de versterker zelf wel degelijk werkt.
Er kunnen 3 handhelds aangesloten worden en er is nog een extra bus uit (aan de achterzijde) voor een
computerinterface.

Ter info: de kleurencodering voor Xpressnet (opgepast: bij Xbus van Roco heb je ook nog een witte en blauwe draad,
maar die hoef je niet te gebruiken indien je de multimaus op een centrale met xpressnet aansluit.




On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Michael

Knap Stukje werk Red, gaat mijn pet te boven maar dat mag de pret niet drukken, leuk stukje aansturing voor je baan waarbij je de lol hebt gehad om dit te bouwen.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

59erke

en die XLR connectoren gaan een leven lang mee (spreek uit ervaring)
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

raf

Ik gebruik een iets ander type maar je moet ze ook vast schroeven
en die gaan inderdaad veel langer mee dan gewone din stekkers of andere plastiek zooi

nu alles hersteld en aangepast van de vaardag op wilhelm tell in opglabbeek
de kinderen hebben met de duikbootjes mogen varen en nu alle fouten er uit zijn alles goed vast zetten en de fouten er uit halen wat software en dergelijke aan gaat
sommige boten stuurde naar links en ze moeten rechts en vooruit was achteruit en dergelijke
dat komt omdat de boten door verschillende mensen gebouwd zijn geworden en sommige merken daarvan draaien de servo's met de zelfde impuls toch de andere richting uit dus dat moest efkes opgelost worden

nu terug dus boten en wat minder treinen

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

bollen neus

Strips tape aan het snijden voor af te kunnen plakken spuitwerkje.
Den Eric.