Nieuws:

Nu in MSM 246 PRAKTIJK: Terminus: de baan, deel 2 * Het beladen van ouderwetse goederenwagens, aflevering 3 * Het ombouwen van goedkope open goederenwagens * Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 1 * Laseren voor dummies: een hooikar * Het modelleren van jonge bomen

Hoofdmenu

Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

Michiel

Eric, ik ben al heel lang fan van jouw depot, en heb ik ook live mogen zien. Maar deze pakweg 40m spoorweg zomaar thuis, ... waaauw! De sfeer is formidabel, de huisjes typisch Belgisch, vakwerbrug, oud kanaal met pompstation, .... Ook al is de baan 20 jaar oud, ze moet niet onder doen voor een hedendaagse baan. Werkelijk indrukwekkend. Staat jouw baan in een MSM uitgave? Dan ga ik die eens aanschaffen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Metpetergaathetbeter

die heeft er al in gestaan dacht ik ? ;) Fraaie baan gezien zijn reeds resp. ouderdom  ;D ;)

Metpetergaathetbeter

#6617

Michiel

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

just4fun

Citaat van: erik de noorman op 19 mei 2016, 23:52:27 PM
Mijn nieuwe hobbyruimte heeft slechts een lengte van 11 m.
Geef toe dat het woord "slechts" een grappige noot in uw betoog is  ;) .
Hier kunnen menig bouwers stikjaloers op zijn.
Maar wel erg mooie baan.
Paul

SuSke

Die andere modelspoorders gebruiken dan ook de term "amper' als het over afmetingen van de beschikbare plaats gaat  ;)

Zo heb ik "amper" 2,50m x 1,80m ter beschikking om iets in te bouwen  8)
En dan te weten dat er zijn die het met nog minder moeten doen  :'(
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

ACFI

Citaat van: SuSke op 20 mei 2016, 13:22:41 PM

Zo heb ik "amper" 2,50m x 1,80m ter beschikking om iets in te bouwen  8)
En dan te weten dat er zijn die het met nog minder moeten doen  :'(

en dat moet je volgens de nieuwste mode nog een bocht van 2 meter straal erin krijgen :-)

ACFI.

OlivierV

Citaat van: erik de noorman op 20 mei 2016, 01:36:12 AM
De bochten (zijn er twee) kunnen ruimer gemaakt worden maar de buitenste benen van elke bochtmodule heeft al een lengte
van 1.20 m. . Dit is dus reeds 2.40 m. rijlengte die wordt toegevoegd aan de baan (zijbenen U nog niet meegerekend). Als ik de bochten ruimer maak wordt de rijlengte uitgebreid en zou ik een  bestaande modules moeten opofferen. De baan is gebaseerd op het  origineel plan en beeld de omgeving  en het  station (Kapelle op den Bos rond 1952) van inrijpunt (kanaalbrug) tot uitrijpunt (industrieaansluiting Eternit fabriek) uit zoals het toen was (verschaald naar H0).

Erik.
Wel de lengtes van de bochtmodules  zijn groter dan de stralen van de bochten zelf, vandaar dat ik het in zo'n ruimte een beetje kort vond.
Het is en blijft wel een knappe baan, want voor de rest is er heel wat realistische opbouw te zien (knappe gebouwen, sporen die geen kilometer uit mekaar liggen, ...).
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

SuSke

Citaat van: ACFI op 20 mei 2016, 13:37:42 PM
Citaat van: SuSke op 20 mei 2016, 13:22:41 PM

Zo heb ik "amper" 2,50m x 1,80m ter beschikking om iets in te bouwen  8)
En dan te weten dat er zijn die het met nog minder moeten doen  :'(

en dat moet je volgens de nieuwste mode nog een bocht van 2 meter straal erin krijgen :-)

ACFI.

En die liggen er ook in en zelfs ruimere, maar dan wel maar voor een kort stukje  ;)
De boog die van de baan draait is noodgedwongen 600mm en de andere kant omwille van de beschikbare ruimte maar 400mm maar die ligt buiten het zicht (achter de zijcoulisse van de baan) en in een bestaand rek dat 45cm van de beschikbare 2,50m is  :-\
Eigenlijk zijn de stralen van de wissels een logischere benadering en die is 866mm  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

erik de noorman

Mijn nieuwe hobbyruimte heeft slechts een lengte van 11 m.

Als je van een van een zolder met een lengte  van 22 m. en 15 m. breed kan je wel spreken van slechts 11 m.   ;) Het was is niet slecht bedoeld.

De bogen zitten er nu eenmaal in om dat het niet anders kan. Persoonlijk vind ik dit niet echt een probleem. De baan was oorspronkelijk gebouwd als paradebaan. Ik begrijp de opmerking wel. Moest ik een volledig nieuwe baan bouwen zou ik de bogen wel ruimer maken.

Erik.


ACFI

Eric,

Je baan kwam ook goed overeen met de werkelijkheid.

Lijn 53 is nu eenmaal een nogal rechte affaire. met bijv uitrit Londerzeel-West tot Y Heike kaarsrecht. In 1836 lagen alleen maar de Schelde en de forten van Dendermonde in de weg :-)

ACFI.

erik de noorman

#6626
Nog een wat foto's voor deze die de baan niet kennen. Het waren mijn eerste stappen met zelfbouw  naar Belgisch voorbeeld (dank U MSM). Toen bouwde ik nog uitsluitend met steentjesmotief in karton. Op sommige foto's is de leeftijd van de baan merkbaar. Aan sommige foto's is ook duidelijk de evolutie van mijn bouwkunsten te zien.














doomslu

Het blijft mooi om te zien, Erik.  :)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

SuSke

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

loebaske

Mag zeker gezien worden, telkens ik uw baan bewonder, tref ik steeds opnieuw wat anders....