Nieuws:

Nu in MSM 246 TREINSAMENSTELLING: De IC Saphir

Hoofdmenu

Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

OlivierV

Nog een tip, voor rangeersporen is het eigenlijk niet helemaal nodig dat er een volle bedding ligt of toch op een bedding die niet zo hoog is, bijgevolg kan je je rails zelfs op de houten plaat leggen of gewoon kurk naast je sporen op het rangeergedeelte. Sporen op rangeergedeeltes of aansluitingen lagen vroeger vaak in zand of in slakken (soort van bruine drets). Je kan ze natuurlijk ook netjes ballasten en een fijnere kiezel ernaast leggen.

Ik heb hier even een voorbeeld genomen uit Nederland, maar bij ons is het eigenlijk ook zo.

08422347-10237 Kijfhoek 10 april 1993 by peter_schoeber, on Flickr
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

BC911

OK, goede tip. Het geeft dan inderdaad wel wat variatie over de baan. Voorlopig ga ik overal 2x 2mm leggen en dan kan ik achteraf nog bepalen waar ik er laagjes kurk tussen leg en waar niet. Geeft ook wat speling en mogelijkheden voor eventuele gebouwen of andere zaken wat hoogte betreft.
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

Havoc

Citaat van: OlivierV op 13 december 2015, 20:05:30 PM
Ik heb hier even een voorbeeld genomen uit Nederland, maar bij ons is het eigenlijk ook zo.

Ik zie daar 42 locs naast elkaar staan. Moest iemand dat op zijn baan doen dan is er vast en zeker kritiek dat er teveel sporen zijn :D
Met vakantie voor onbepaalde duur.

BC911

 ;D ;D ;D

Ik ga het trouwens moeten stellen met max 5 locs naast elkaar.
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

Frank_N

Goeie tip, Olivier ;)
Wat ik me wel afvraag waarom het nodig is ballast tot op de bielsen te leggen?
Iets wat je vaak ziet op modelbanen.
Eerlijk gezegd kan ik me niet voorstellen dat dat in real life nog met stevigheid te maken heeft.
Groet van Frank

Klaas Zondervan

Citaat van: Frank_N op 13 december 2015, 21:21:44 PM
Eerlijk gezegd kan ik me niet voorstellen dat dat in real life nog met stevigheid te maken heeft.
Toch wel. Tegenwoordig zijn bijna alle sporen op de hoofdbaan doorgaand gelast. Dat kan bij warmte enorme drukkrachten in het spoor veroorzaken. Om nu te voorkomen dat het spoor zijdelings uitwijkt wordt er voor de koppen van de bielzen een rug met ballast gelegd die even hoog is als de bovenkant van de spoorstaven.

OlivierV

Citaat van: Frank_N op 13 december 2015, 21:21:44 PM
Goeie tip, Olivier ;)
Wat ik me wel afvraag waarom het nodig is ballast tot op de bielsen te leggen?
Iets wat je vaak ziet op modelbanen.
Eerlijk gezegd kan ik me niet voorstellen dat dat in real life nog met stevigheid te maken heeft.
Op de bielsen leggen doe ik zelf niet of probeer dat toch te vermijden. Je ziet wel vaak bij rangeerterreinen dat de sporen op die manier "ingebed" liggen waarbij het spoor en dienstpad even hoog liggen.

- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

bollen neus

Wat ik bezig ben? Bakken met Weinert onderdelen uitmesten. Wist niet wat dat er hier allemaal al lag.Val zelf een beetje achter over.
Den Eric.

Kees-Jan

Gisteren in Bonn geweest en daar even naar het project voor volgend jaar gekeken wat gebouwd moet worden.

Er moet hier 21 vierkante meter Bahnbetriebswerk komen.......



We hebben wat te doen zal ik maar zeggen............


vyncky

Citaat van: Kees-Jan op 14 december 2015, 20:51:41 PM
Gisteren in Bonn geweest en daar even naar het project voor volgend jaar gekeken wat gebouwd moet worden.

Er moet hier 21 vierkante meter Bahnbetriebswerk komen.......



We hebben wat te doen zal ik maar zeggen............


Dat wordt een grote hoop kolen malen  ;D

Succes! (en post af en toe de vorderingen maar ;) )

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Kees-Jan

Ja een heel grote berg kolen  8) als in Derrick:"Harry wo sind die Kohle?"

OlivierV

Citaat van: Kees-Jan op 14 december 2015, 20:51:41 PM
Gisteren in Bonn geweest en daar even naar het project voor volgend jaar gekeken wat gebouwd moet worden.

Er moet hier 21 vierkante meter Bahnbetriebswerk komen.......



We hebben wat te doen zal ik maar zeggen............

H0, of groter?
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan


Kees-Jan

ZZZZZZ(eker)  ;D ;D ;D ;D.

Fang mal an zu sägen.

Huugooke