Nieuws:

Nu in MSM 246 PRAKTIJK: Terminus: de baan, deel 2 * Het beladen van ouderwetse goederenwagens, aflevering 3 * Het ombouwen van goedkope open goederenwagens * Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 1 * Laseren voor dummies: een hooikar * Het modelleren van jonge bomen

Hoofdmenu

Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

raf

ja mijn gedacht ook hier
wieltjes en dergelijke zijn geen afval en horen op de baan en kapotte wagons ??? alleen als ze plat zijn dan is er niks meer mee te doen
en auto's en oude onderdelen zijn best nog bruikbaar
een schrootplaats als die van mij kan best zulke rommel gebruiken

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

bollen neus

Citaat van: Huugooke op 06 december 2015, 20:23:38 PM
Citaat van: bollen neus op 06 december 2015, 17:51:36 PM
Zo de mannen van de vuilkar zullen hun werk hebben morgen, 1 1/2 de zak gevuld met alles dat buiten mag, draadjes, wat relais, oude sporen,wagons, asssen, wielen, doosjes met oude onderdelen, kapotte autootjes enfin het is een hele vracht geworden en de kast is ferm ontlucht nu.
Den Eric.
waar staat dat juist, en wanneer komt de vuilkar?

Veel te laat, hier komen ze er al om voor het licht is.En rest is al op containerpark.
Den Eric.

dani

#6107
Een defecte ASC-1000 van Roco (analoge PWM controller met extra functies) aan het leeg slopen  en bestuderen aan de hand van de manual hoe ik dit kan  "emuleren" met een  ATMega328P  microcontroller, de aanwezige hardware (potmeters, knopjes en LEDjes op het toestel) en de bestaande ingebouwde 30 VA  voeding,  zodat de functionaliteit dezelfde blijft maar het kapotte "binnenwerk" is vervangen door moderne technologie.    (ize ook microcontrollers sectie)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

janieburton

Citaat van: dani op 07 december 2015, 13:37:27 PM
Een defecte ASC-1000 van Roco (analoge PWM controller met extra functies) aan het leeg slopen  en bestuderen aan de hand van de manual hoe ik dit kan  "emuleren" met een  ATMega328P  microcontroller, de aanwezige hardware (potmeters, knopjes en LEDjes op het toestel) en de bestaande ingebouwde 30 VA  voeding,  zodat de functionaliteit dezelfde blijft maar het kapotte "binnenwerk" is vervangen door moderne technologie.    (ize ook microcontrollers sectie)

http://veiling.catawiki.be/kavels/756085-roco-960a-10712-transformator-elektronische-regelaar-asc-1000-en-elektronische-regelaar-asc-2000

Doet mij denken aan het vroegere bestuurssysteem van TER maar dan in een moderne versie
 

dani

Bedankt voor de link maar deze is al afgelopen en ik hoef er geen meer te kopen hoor ik ben al aan hdt verbouwen :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

Dit systeem is trouwens een analoog systeem.
Het gebruikt wel pwm en enkele ic's maar genereert geen digitaal signaal
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

janieburton

Citaat van: dani op 07 december 2015, 20:55:24 PM
Dit systeem is trouwens een analoog systeem.
Het gebruikt wel pwm en enkele ic's maar genereert geen digitaal signaal

TER regelaars waren ook analoog, heb er ooit een gezien was een "pupiter" weet niet of TER met puls modulatie werkte
 

Kees-Jan

Er moest maar een blauwe 110 aan geloven......................


BR 110 510-5 Spur 1 by Kees-Jan van Vessem, on Flickr

Was aardig wat werk. De hele dakrand moest weg, rangeergrepen verplaatsen en nieuwe regengoten maken.

Kan nu wel mooi ingezet worden met een stam Silberlingen of een goederentrein met wat containerwagens.

Dirky

Mooi werk...

(en spreek je ook al Russisch nu?  :) Heb vroeger een paar maanden Russisch gevolgd maar da's al allemaal vergeten  :) gelukkig is er google translate)

raf

een protocol aan het schrijven waarmee al de processoren met elkaar kunnen communiceren
alle bestaan de analoge systemen hebben hun eigen problemen .
I2c ,rs232 ,lin ,can,s88 en noem maar op
volgens mij liggen de problemen bij de bussen die gebruikt worden en daarom mijn eigen systeem proberen te ontwikkelen
ok ik ga tegen beperkingen van het systeem aan lopen dat weet ik nu reeds maar ik ga proberen het te omzeilen door met blokken in blokken te werken .
eerst word het rangeer /verzorging depot gebruikt om dit te testen
eerst wil ik maar 2 max 3 type van processoren gebruiken om alles te sturen
elke wissel krijgt zijn eigen mini processor die maar 1 ding kan en dat is de wissel besturen
een kruiswissel krijgt een grotere processor omdat hier twee servo's moeten aan gestuurd worden
terugmelding van de wissel valt te bezien of dit nodig is
ik wil 3 communicatie lijnen gebruiken   
er komt 1 master die heel het depot gaat besturen (16f628a)voorlopig want de grotere kan ik op het ogenblik niet programmeren maar de 16F komt voorlopig toe
het gegeven is dat ik 8 wissels heb
1 draai schijf
17 stop plaatsen
en 17 spoor bezet melders
daar ik over al die andere besturing signalen geen jota van ken ga ik werken met wat ik wel ken
rcin ,rcout, dit zijn dus pulsbreede signalen die ik zelf kan opwekken zonder problemen en detecteren
communicatie 1 is het signaal dat gaat vertellen welke van de 40 slaven iets moet gaan doen
communicatie 2 is het signaal wat de slaaf verteld wat hij moet gaan doen (wissel L ,wissel R ,spoor pwm schakelen ,spoor dood maken)
communicatie 3 is de terug melding van de slaven en dat zijn dus 17 bezetmelders
als ik dit allemaal op 1 pic moest aan sluiten dan zou het een enorm programma worden wat moeilijk te over zien zou zijn
nu met die slaven word het makkelijker omdat er veel dezelfde zijn qua protocol .(wissel L/R  is buiten de afstand allemaal gelijk)
spoor levend of dood maken is ook een zelfde protocol
bezet melding gaat over dezelfde processoren

het idee
de master vraagt constant de knoppen af (1 tot 17)en kan daaraan een rijweg in stellen
indien de rijweg is opgevraagd dan vraagt de master van de tussen liggende secties of daar een spoor bezet is en kiest eventueel een andere rijweg als er een object op een van de sporen staat of berekend te rijweg tot aan de sectie voor het object indien niet anders mogelijk

dus op bus 1 worden de slaven aangesproken door hun pwm signaal op die bus te zetten en daar reageren ze dus op
op bus twee kan ik dus 3 signalen zetten 10 Ms 40 Ms en 100 Ms
10 ms is wissel L/ of spoor dood maken
40 Ms is wissel R of spoor levend maken
100 Ms is geef je status door van de bezet melding


op bus 3 kan dan alleen maar een 10 Ms signaal naar de master gaan en betekent spoor leeg
een 40Ms signaal is spoor bezet

al deze signalen worden dan opgeslagen bij de master en daar verwerkt en zo de rijweg gekozen
rijden in dit stuk van de baan gebeurt manueel (je moet ook iets te doen hebben)

is de rijweg berekend dan zet de master op signaal lijn achter elkaar de pwm naar de slaven die dan op de tweede lijn kijken wat ze moeten gaan doen

amaj wa een uitleg en ja het is niet gemakkelijk maar ik hoop op deze manier geen spook signalen te krijgen zoals met andere systemen wel gebeurt

gr raf en ik post de vorderingen wel in het microprocessor topic
   
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Kees-Jan

Citaat van: Dirky op 09 december 2015, 08:53:15 AM
(en spreek je ook al Russisch nu?  :)

Ja een beetje. Het geeft vooral aan dat de aanhouder wint.

dani

lijkt me een hele onderneming, en misschien kan het ook anders ?
Communicatie met PWM signalen is me niet zo bekend, ik ben eerder een  gebruiker van seriële protocollen
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

raf

hoi danny

ja en daar loopt het verkeerd bij al die protocollen
bij elke seriële of ander protocol moet je alles juist hebben wat de klok aan gaat
wijk je daar ook maar een klein beetje vanaf dan zit je in de problemen
I2c is eigenlijk het beste protocol omdat de klok daar mee loopt over de tweede kabel (eigenlijk zijn het er 3 met de massa bij)
door nu voor pwm te kiezen ben ik vrij wat de signalen aan gaat
en heb ik iets minder last van de klokken in al de processoren

eventjes uit leggen
slaaf 1 kijkt alleen maar als de pwm 10 Ms is
slaaf 2 kijkt alleen maar als de pwm 20 Ms is
maar in de slaaf zelf kijkt hij eigenlijk tussen 6 ms en 14 Ms voor slaaf 1
slaaf 2 kijkt naar 16 en 24 Ms
alles wat daar buiten valt kijken ze niet naar en dus ben ik minder afhankelijk van de signalen en storingen die door de baan en alles wat er bij hoort worden opgewekt
zo ook met de stuur signalen die vrij te kiezen zijn
bv 10Ms om de processoren live te houden (alles onder de 14 is goed)en dan 20 ms (16-24)om een niet bezet of wissel links te genereren en dan 40Ms (36-44)om bezet en wissel rechts te generen .
   dan een weer vrij te kiezen puls om de slaven terug melding te laten doen
eerst de slaaf kiezen met lijn 1 en dan met lijn 2 (BV 100Ms (96-104))om de slaaf zijn status terug te laten sturen over de derde lijn
weer 20Ms voor niet bezet en 40 ms voor bezet

dus krijg je deze mogelijkheden
lijn 1 stuur signalen vanaf 16Ms tot 15500 ms
lijn 2  stuursignalen 10 Ms 14 Ms tot 104 Ms
lijn 3 stuur signalen 14 Ms tot 20 ms

en dat is het wat er over deze drie draden gebeurt
gr raf en hopelijk kan ik snel iets werkend laten zien
eerst maar eens een wissel programmeren
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

dani

klinkt interessant...   dat wil ik wel eens in werking zien dan.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Havoc

Lijkt me om moeilijkheden vragen. Lijn 1 bvb heeft dus siganeln die tot 15.5 seconden gaan. Als je dan 3-4 slaves moet aanspreken ben je een minuut bezig. Ik hoop dat je trein dan al niet voorbij je bezetmelders is. Wat dat gaat geven als je wat veel storingen krijgt weet ik ook niet. Uitbreiden lijkt me ook niet evident.

Als je de klok mee wil dan kan dat ook met RS-232 of SPI. Geen idee of je pics dat ondersteunen daarvoor ken ik die niet goed genoeg, maar bij de meeste processors kan je de klok van je serieële interface kiezen. I2C kan ook, maar als je tussen verschillende printplaten gaat moet je de geschikte drivers voorzien, anders loopt het heel snel fout (vraag me niet hoe ik dat weet).
Met vakantie voor onbepaalde duur.