Nieuws:

Nu in MSM 246 PRAKTIJK: Terminus: de baan, deel 2 * Het beladen van ouderwetse goederenwagens, aflevering 3 * Het ombouwen van goedkope open goederenwagens * Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 1 * Laseren voor dummies: een hooikar * Het modelleren van jonge bomen

Hoofdmenu

Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

59erke

Citaat van: raf op 22 november 2015, 12:48:07 PM
peter wa zit er allemaal in da huiske verstopt
het zit in ieder geval goe vol

gr raf

Volgens mij het binnenwerk van een klok.
Bemerk de wijzerplaat in de gevel
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Peter

Raf, dat huizeke, een model van de grootste koekoeksklok ter wereld (Faller model) zit propvol met elektronika en 3 motertjes, voor de klok te laten werken (gaat op de minuut juist) de houthakker voor het huisje  hout te laten hakken, op het uur de koekoek uit het luikje tevoorschijn te laten komen, het waterrad te laten bewegen en... eveneens op het uur het  geluid van de koekoek te laten horen, net zoals bij het grote voorbeeld.
Met uitzondering van het uurwerk, dat altijd werkt (batterijtje) , kan ik de rest allemaal uitschakelen.
Met vriendelijke groeten
Peter

Mattias

Waar zijn we nu mee bezig?
Waar zijn we net mee klaar!  8)

Sinds enige tijd wens ik me de Zwitserse posttrein na te maken.
Heb die 2 jaar terug enkele malen op foto genomen.
Wat me vooral de aandacht trok, was niet zozeer het post-gedeelte, maar het bijplaatsen van stukgoedtransport.
Zo kun je steeds containers en wissellaadbakken van verschillende firma's aantreffen.
McDonalds en COOP bieden zich soms aan op die treinen.
Maar naast voeding zijn andere goederen vaak aanwezig.
Eén van die andere klanten is het Zwitserse Nussbaum, wat na research met sanitair en wateraanvoer te maken heeft.

Waarom koos ik die eruit?
Ze waren voor mij wel een uitdaging om te bouwen.
Ik had reeds van Roco een containerwagon met de SBB Cargo Domino-wissellaadbakken liggen, die ik zeer goed al donor kan gebruiken.
Ze ogen heel fris en komen goed uit in een groen landschap, achter een rode loc en gele postwagons..
Het vormt een mooi geheel met de rest van de trein.



Na het verwijderen van de logo's die reeds op de containers stonden, kon ik deze eerst in de witte grondverf spuiten.
Helaas was dat niet dekkend genoeg om de overgebleven tekst mee te dekken.
Een tweede laag witte grondverf diende te geschieden.

Na de grondverf kon de effectieve witte verf erop.
Eens die goed droog was, verf mengen! Blauw met wit, om het gewenste resultaat te verkrijgen.
Afkleven van de containers en daarna spuiten maar.
Er dienden een 3-tal lagen gebruikt te worden voor het gewenste resultaat.

Ondertussen werden de decals ook aan huis geleverd.
Ik had 2 keuzes.. Ofwel druk ik de tekst donkerblauw en bevestig ik ze op een witte achtergrond.
Ofwel spuit ik een kader ter grootte van het witte blokje, in het donkerblauw en maak ik witte decals met de tekst eruit gelaten.
Daar ik best tevreden was van de drukkwaliteit met witte inkt, heb ik voor het 2e gekozen.
Een gewaagde keuze, want is het wit wel dekkend genoeg met het donkerblauw van eronder?  ???

Een grote gok, die pas zichtbaar ging zijn eens ze er waren..

Een donkerblauw vlak werd gespoten, nauw afgemeten volgens de witte blok die de decal breed is.
En daarboven kwam de witte decal.
Uiteindelijk is het witte van de decal dekkend genoeg gebleken.
De rest van de container werd ook bevestigd en voorzien van laag vernis.
Andere details, zoals de spanriemen en de rode punten bij de bevestigingspinnen werden achteraf gedaan.



Binnen paar jaar doorheen Goppenstein in H0?  8) ;D
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

TBCédric

Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

59erke

Nu nog een rode Re 4/4 ipv de groene  ;)
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Mattias

Citaat van: 59erke op 22 november 2015, 21:06:26 PM
Nu nog een rode Re 4/4 ipv de groene  ;)
Omdat je van die dames nooit genoeg kunt hebben, zullen er nog wel rode bijkomen..  ::)
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

Huugooke

De LIMA TEE "Gottardo" aan het restaureren.
Buiten de slechte contacten en de overvloedige olie, zijn er ook aandrijvingsproblemen. De tandwieltjes op de aangedreven wielen zijn, zoals gewoonlijk, gesplitst. Normaal heb ik daar een trucje voor, maar in dit geval lijkt er nog een ander probleem te zijn. In de ene richting draait hij wel regelmatig, in de andere richting loopt hij vast, alleen bij "volle gas" vliegt die erdoor. Dat gaat wel gepaard met tussendoor een "krak".
Er zullen wel geen reservestukken voor te krijgen zijn zeker?
Ook dat fameuze rode plaatje zoek ik nog steeds.

Rangeerduivel

Dat zijn van die redenen waarom ik geen Lima's meer koop....
je kan dan het (ver)bouwplezier er aan hebben,maar ze zijn zoals men dat noemt "voorbijgestreefd"!

ik ben een 'dozenkoper' ;D,maar dan heb je wel goed uitziend en meestal rijdend materiaal.
Voorbeeld;
vergelijk het rijgedrag(als je hem al aan het rijden krijgt) van de Lima eens met bvb de 'Hondekop' van Piko,die gaat ook maar een goeie 100€ meer!
Dan kan je wel zeggen van jamaar zo is er maar één,maar ik heb liever 1 goeie dan 10 slechte!

;)

raf

hier met lima geen probleem buiten de tgv die niet wilde rijden maar dat was aan de bijgebouwde verlichting te wijten
pinnetje door de krimpkous die sluiting maakte

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Huugooke

Citaat van: Rangeerduivel op 23 november 2015, 12:18:00 PM

ik ben een 'dozenkoper' ;D,maar dan heb je wel goed uitziend en meestal rijdend materiaal.

vergelijk het rijgedrag(als je hem al aan het rijden krijgt) van de Lima eens met bvb de 'Hondekop' van Piko,die gaat ook maar een goeie 100€ meer!
Dan kan je wel zeggen van jamaar zo is er maar één,maar ik heb liever 1 goeie dan 10 slechte!

De mijne zat ook in een doos hoor Rudy! :-)
Voor de rest is het een kwestie van vraag en aanbod; Ik wou die TEE, (blijkt dat er ook één van Rivarossi is). En als je kijkt op ebay wat ze vragen voor die LIMA! Deze was een stuk goedkoper, tegenslag dus!
Het al een schouwmodel worden, nu nog een schouw zie... ;D

raf

hugo waarom geen ander tandwieltje ??? kwestie van het wiel van de as af trekken en dan het tandwiel vervangen
als je de tand module en het aantal tanden weet kan dat toch zo moeilijk niet zijn
in de scheeps modelbouw zijn er tandwielen genoeg te krijgen ik zal de site eens op zoeken waar wij die kopen
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Rangeerduivel

Citaat van: raf op 23 november 2015, 13:32:30 PM
hugo waarom geen ander tandwieltje ???

Plaats hier eens een foto met afmetingen van het bewuste tandwiel(en)
Misschien heeft iemand van ons dit wel in zijn oude stock zitten...
Moest je weten hoeveel rommeldozen hier op dit forum beschikbaar zijn,en dan nog de 3D-printers met hun eigenaars er nog niet bijgeteld! ;D

;)

dani

die kleine tandwieltjes met 3D printer dan ga je wel bij de duurdere printers moeten gaan aankloppen want met een standaard filament printertje zal 't stroef lopen.... :-) :-) :-) :-)


Shapeways is misschien een altenatief ???
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

raf

http://www.steba-modellbau.de/Katalog/Katalog_25_als_Seitendatei.pdf

en dan kijken vanaf bladzijde 25
goeie firma en nooit problemen mee gehad wat verzenden en dergelijke aan gaat
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

OlivierV

Citaat van: Rangeerduivel op 23 november 2015, 12:18:00 PM
Dat zijn van die redenen waarom ik geen Lima's meer koop....
je kan dan het (ver)bouwplezier er aan hebben,maar ze zijn zoals men dat noemt "voorbijgestreefd"!

ik ben een 'dozenkoper' ;D,maar dan heb je wel goed uitziend en meestal rijdend materiaal.
Voorbeeld;
vergelijk het rijgedrag(als je hem al aan het rijden krijgt) van de Lima eens met bvb de 'Hondekop' van Piko,die gaat ook maar een goeie 100€ meer!
Dan kan je wel zeggen van jamaar zo is er maar één,maar ik heb liever 1 goeie dan 10 slechte!

;)
Hoezo? Onlangs kocht je toch een hele rits M2's en die zien er de dag van vandaag toch niet meer goed uit? :D

+ Dozenkoper zou ik jou niet noemen, je koopt een doos, haalt het er uit en zet het op je baan en rijdt er dan mee.
Definitie voor dozenkoper is voor mij iemand die dozen koopt met modellen in en ze daarna in de kast wegsteekt. ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan