Nieuws:

Nu in MSM 246 PRAKTIJK: Terminus: de baan, deel 2 * Het beladen van ouderwetse goederenwagens, aflevering 3 * Het ombouwen van goedkope open goederenwagens * Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 1 * Laseren voor dummies: een hooikar * Het modelleren van jonge bomen

Hoofdmenu

Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

efl045


raf

kee bedankt
het is als ge weet waar je moet gaan kijken dan is het natuurlijk gemakkelijk
maar mijn pa gaat foto's maken in puurs of dendermonde daar staat er nog eentje
en hem kennende stopt da nie met 100 foto's LOL
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Thommy

Citaat van: ACFI op 14 juli 2015, 09:08:10 AM
De 4302 staat in station LDR (aka Baasrode Noord) bij de Stoomtrein Dendermonde Puurs.

ACFI.

jammergenoeg is zo'n kap van een 44/45 model... En is de 43 net dat anders dan die kap. (ben ik tijd geleden beginnen uittekenen om te laten printen ofzo)

heb ook nog zo'n kap... En deel gerief/onderdelen al getekend in 3D, maar moet nog proefdruk laten maken bij een maat eer ik het bij shapeways ofzo laat printen.
Greetz

Thommy

Rangeerduivel

Die grijze kappen van de AR,die ondertussen alom bekend zijn,komen van Heljan en waren bestemd voor Olaerts.
Maar die werden door Olaerts afgekeurd omdat ze uit een materiaal vervaardigd zijn waar geen/moeilijk verf op kleeft.
Zij moesten normaal vernietigd worden maar één of andere snoodaard heeft er geld in geroken en die kappen op de (zwarte) markt gegooid...
Maar iedereen wist dit ondertussen al zeker... ;D
Ik bezat er ook ooit 2 stuks van en heb ze doorverkocht aan een forumlid,doch ik was hier op dit ogenblik nog niet van op de hoogte... :-\

;)

59erke

Citaat van: Rangeerduivel op 14 juli 2015, 18:18:23 PM
Die grijze kappen van de AR,die ondertussen alom bekend zijn,komen van Heljan en waren bestemd voor Olaerts.
Maar die werden door Olaerts afgekeurd omdat ze uit een materiaal vervaardigd zijn waar geen/moeilijk verf op kleeft.
Zij moesten normaal vernietigd worden maar één of andere snoodaard heeft er geld in geroken en die kappen op de (zwarte) markt gegooid...
Maar iedereen wist dit ondertussen al zeker... ;D
Ik bezat er ook ooit 2 stuks van en heb ze doorverkocht aan een forumlid,doch ik was hier op dit ogenblik nog niet van op de hoogte... :-\

;)

Hebben die een tijdje terug niet op e-bay gestaan, die grijze kappen ?
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Rangeerduivel

Citaat van: 59erke op 14 juli 2015, 18:20:20 PM
Hebben die een tijdje terug niet op e-bay gestaan, die grijze kappen ?

Dat zou goed kunnen,ik meen zelfs ze daar ook tegengekomen te zijn,
Die zitten ondertussen al Europa/de wereld rond!
Men is ze beginnen verkopen aan pakweg 5€ 't stuk,maar ze zitten nu aan 4à5 X zoveel ;D
Ik betaalde indertijd 10€

;)

raf

ja ebay en ze gaan nog steeds voor 10 euro in de verkoop
@ rangeerduivel       nee maar gaat me dat iets uit maken niet echt

er zou geen verf op houden ????en waarom zou daar geen verf op houden mijn gedacht
jullie lopen echt jaren achter hoor
er is een firma die maakt speciale primer voor moeilijke oppervlakken
een stukje van dat materiaal opsturen en je krijgt je primer thuisgestuurd
en ik ga genoeg hebben om op te sturen
@ thommy
je zegt dat de kappen verschillen
ok en waarin verschillen ze dan want dan zou ik het ook graag weten
dat het dak anders is ok dat is op de foto's te zien en aan te passen
dat het front ook anders is dat is ook geweten
maar aan de rest vind ik geen verschil
qua wat ramen en deuren betreft
dat er van onder een verschil gaat zijn qua motor en dergelijke dat ga ik niet betwisten omdat ik niet kan vergelijken
gr raf en als je plannen of zo hebt is een pb altijd welkom


If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Huugooke

qua kappen is er inderdaad geen verschil, als je de oude versie neemt is de onderkant ook eenvoudiger want bij de nieuwe uitvoering hangt de motor eronder.
Qua verf heb je groot gelijk. Een goede grondverf maakt het verschil.

raf

kem zo ook een firma wat lijmen aan gaat
je stuurt op welke twee materialen je wil samen lijmen en dan maken ze die voor je
ok kost wel wa maar je hebt dan ook de lijm die je wil hebben en het is nog industriële lijm ook nog
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

GDE

Ik heb hier ook heel wat van die kappen. Ooit 3 stuks aan 20€ per kap gekocht en daarna 2 voor 10€. Ze werden ooit voor heel weinig geld verkocht ... Nu volg ik graag elke verbouwing  van deze motorwagens met veel interesse . Misschien zou het beter zijn om hierover verder te doen in het oude draadje over deze kappen / motorwagens.  Anders geraakt de interessante info hierover verloren in dit draadje waar we nu in bezig zijn. Over de 3 frontramen kan ik alvast zeggen dat er een verschil in afmeting / breedte is tussen de602/ 603 en de 604/605. Voor de afmetingen  van de frontramen kan je opmeten aan de korte tussenwagen voor motorwagens van het TSP in Saint ghislain.  Met welke motorwagen deze overeenstemt weet ik nu niet meer zo vanbuiten.  De onderkant is ook anders met de nu gemoderniseerde motorwagens. Zo heeft de oude 604 bv iets dat op een radiator lijkt aan de onderkant van het front. Soms wel moeilijk zichtbaar op foto's. Enkele 43 ers hebben nog in het groen gereden met 3 kopramen, enkele koplampen en 4 cijfers . 44/45 in het rood met dubbele koplampen en 3 frontramen of rood geel met de oude nummers en de schelpen voor dubbele koplampen maar dan met enkele koplampen..... Dus wel wat mogelijkheden in de uitvoering. Ik was al met mijn schoonbroer beginnen aan het 3D tekenen van  de buffers maar de bolle buffers gaf wat problemen. Het is er verder nog niet van gekomen om hiermee verder te doen. En dan moeten er nog draaistelflanken gemaakt worden ook. Waarschijnlijk de grootste uitdaging van al.

Huugooke

Ik volg met interesse! Inderdaad misschien een draadje voor dit project maken?

Rangeerduivel

Citaat van: raf op 14 juli 2015, 19:23:53 PM
@ rangeerduivel       nee maar gaat me dat iets uit maken niet echt

er zou geen verf op houden ????en waarom zou daar geen verf op houden mijn gedacht
jullie lopen echt jaren achter hoor

Bijt mijne neus niet af hé Raf! ;D
(letterlijk vertaald;schiet niet op de pianist!)

't is Olaerts die dat zou verklaard en ze geweigerd hebben,niet ik :D :D

;)

raf

sorry dat de reactie wat te erg over kwam maar dan was het helemaal zo niet bedoelt 
normaal op fora is wat ik geschreven heb zelfs niet roepen
"ROEPEN DOE JE ZO " maar nogmaals sorry
de kap die heb ik zelf nog niet dus ik heb geen idee tot op heden of er verf op pakt of niet
en dat er geen verf op houd zullen we dan wel zien
kijk de ford K vroeger die kwam met grijze bumpers want FORD kon er geen verf op houden zo slecht was de kunst stof
maar toch zag je na een tijdje dat er mensen waren die met koetswerk kleur bumpers rond reden dus op ford ??????
ach die verf springt er zo van af want als wij (ford)daar geen verf op kunnen houden dan kan toch niemand dat zekers

en wat bleek de verf kwam er niet van af (buiten bij sommige die de procedure niet gevolgd hadden)en dan is ford met hangende pootjes gaan horen hoe het gedaan moest worden om die bumpers in koetswerk kleur te kunnen spuiten

het enige wat nog niet gelijmd is kunnen worden is biplex (of hoe het ook heet)das dat spul dat ze in den bouw gebruiken om een waterkering in een muur te maken 
dat spul is niet te lijmen omdat er paraffine in dat spul verwerkt is en dat kun je met lijm niet lijmen
ultrasoon zou het wel blijken te lukken maar dat is dan niet lijmen maar eerder vulkaniseren


gr raf en we zien wel als deze week de kap arriveerd
hoe ze in den handel geraakt zijn daar ga ik echt niet van wakker liggen als ik er maar eentje heb
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

#5188
geert en waar is dat oude draadje ????
die bumpers heb ik gezien en dat zijn gekke dingen
ze zijn 6 kantig of zeker niet rond of ovaal
maar waarom zou je ze willen printen ???
als ik er eentje heb dan is een silicone malletje voldoende om ze gewoonweg te gieten


dit helemaal gemaakt in giethars en met malletjes
en ja het hendeltje ontbreekt nog maar dat komt er van de week aan alsook de twee draai krukken om te kunnen richten
de richt rozen op die stangen worden geëtst en das een procedé wat ik nog onder de knie moet krijgen

gr raf
kannon is 1/50
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

GDE

Dag Raf,
dat zijn wel hele mooie afgietsels dat je maakt in hars.  Die buffers op de foto met het model van de 604.10 zijn inderdaad de juiste voor het maken van oude 604/605. Ik denk dat ze van een Jocadis 43 motorwagen komen.  Ik wou deze onderdelen bij shapeways laten maken omdat iedereen ze  dan kan aanschaffen en omdat ik deze onderdelen niet heb of kan afgieten.  Het zou een hele hulp zijn moesten buffers en draaistellen in hars of 3D print te verkrijgen zijn.  Ik ga eens zoeken of ik het oude draadje kan terug vinden over de kappen/motorwagens.  De afmetingen van die 3 frontramen heb ik ook ergens maar die zal ik eens moeten opzoeken.