Nieuws:

Nu in MSM 246 PRAKTIJK: Terminus: de baan, deel 2 * Het beladen van ouderwetse goederenwagens, aflevering 3 * Het ombouwen van goedkope open goederenwagens * Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 1 * Laseren voor dummies: een hooikar * Het modelleren van jonge bomen

Hoofdmenu

Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

raf

stepcraf frees was daarstraks binnen en nu deze in elkaar aan het zetten

alle delen passen perfect en voorlopig nog geen moeilijkheden tegen gekomen tijdens de bouw
alles volgens de duidelijke met afbeeldingen gemaakte handleiding volgen en er kan heest niets fout gaan
niets te vroeg of te laat plaatsen want dan heb je problemen
enig probleem was dat er twee rondellen haast hetzelfde zijn en daar had ik me in vergist
ze moeten zeer juist over de bouten vallen is er enig spel dan is het de verkeerde rondel
nu foto's







nu verder bouwen aa de stepC

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Sattrickske

Schoon gerief!
Wel rare constructie voor de Z-as :o.  De drager zit achter de brug, geeft dat geen vibraties?  Ook de Z-as 'customiseren' gaat hierdoor wat moeilijker zijn...

minitreintje

Märklin C-rail modulebaan met Arduino

raf

#4383
patrick die brug zit vol met rollen en lagers dat niet normaal meer is
6 rollen en 12lagers gaat genoeg zijn zekers
je kunt elke as apart instellen en de speling weg werken .midden dit jaar komen der kogel lager spindels voor de machine en die ga ik me dan bestellen ,maar pas monteren als deze die er nu in zitten speling gaan beginnen krijgen .
volgende wat ik naar ga kijken is een lazer zodat ik met de frees ook met de lazer ga kunnen snijden
ik heb gezien dat er mensen zijn die van een cd brander lazer een cutter gemaakt hebben en dan word de machine pas interessant om kunststof en mdf te bewerken
nog veel plannen er mee maar van het week einde eens eerst zien dat ik ze aan het werken krijg

gr raf die nog 2 dikke boeken moet gaan uitlezen om de machine te begrijpen
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

dani

Mooi wer en tof stuk gereedschap ! Ik ben benieuwd naar je eerste werkstukken.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

raf

LOL ikke ook maar eerst vlakken want dat is nu het belangrijkste wat er eerst moet gebeuren na het invetten van de geleidingen

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

niko

Het forum bij lezen .Na een "ontspoord" jaartje heb ik precies wel wat bij te lezen .

mvg niko
mvg Niko

Sattrickske

Citaat van: raf op 11 december 2014, 21:41:32 PM
patrick die brug zit vol met rollen en lagers dat niet normaal meer is
6 rollen en 12lagers gaat genoeg zijn zekers
je kunt elke as apart instellen en de speling weg werken .midden dit jaar komen der kogel lager spindels voor de machine en die ga ik me dan bestellen ,maar pas monteren als deze die er
Die brug wel, daar zit 't probleem niet.  Ik bedoel de Z-as zelf die op die brug gemonteerd werd.  De bevestiging van de frees zit heel ver van de bevestiging van de Z-as; hierdoor zal je lastiger hebben om stukken uit een harder materiaal te frezen.

Citaat van: raf op 11 december 2014, 21:41:32 PM
volgende wat ik naar ga kijken is een lazer zodat ik met de frees ook met de lazer ga kunnen snijden
ik heb gezien dat er mensen zijn die van een cd brander lazer een cutter gemaakt hebben en dan word de machine pas interessant om kunststof en mdf te bewerken
Kijk daar heel goed mee uit!!!  Je zou niet de eerste zijn die zijn zicht kwijt raakt door zo'n zelfbouw laser.  En ja, zo'n laser van een DVD brander is krachtig genoeg om je netvlies permanent schade toe te brengen.
Zorg voor voldoende beveiliging!  Minstens een kap erover die het laser licht dempt.

minitreintje

Daarvoor moet je best zo'n laser brillen aanschaffen (> 50 euro)

groeten Dylan
Märklin C-rail modulebaan met Arduino

Sattrickske

Dat is goed als je alleen die ruimte waar de laser staat kan betreden.  Andere mensen die onverwachts binnen kunnen komen zijn dan onbeschermd.
Beter is dan om een kap over het hele gevaarte te zetten.

Dirky

Dat van de Z-as kan ik beamen. Een collega heeft dat machientje weer verkocht omdat hij de "jitter" bij het frezen van messing niet kon kwijt geraken.... Hopelijk heb jij meer geluk Raf!

raf

ik kan over deze machine nog niet veel zeggen omdat ik er nog niet op gewerkt heb
wat de laser aan gaat komt er zeker een kap overheen want das link spul

het trillen dat gaan we moeten ondervinden
maar zoals ik reeds zei het is een heel gepuzzel om de machine in elkaar te zetten en de kleinste fout ga je in de werking van de machine kunnen gewaarworden.
het juist af stellen van de rol lagers is geen probleem maar het moet wel juist gebeuren
zo ook het gelijk zetten van het portaal is een 1000/1 millimeter werkje waar je de tijd voor moet nemen
maar dat moet je voor het afstellen van de machine al helemaal doen
er zijn maar 4 punten waar je de machine mee kunt regelen en dat is juist belangrijk
druppeltje loctite doet soms wonderen

gr raf en hopelijk morgen de machine testen
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

PeterC

Citaat van: raf op 12 december 2014, 22:09:30 PM
zo ook het gelijk zetten van het portaal is een 1000/1 millimeter werkje waar je de tijd voor moet nemen

Raf, geen probleem toch: je mag er dan 999mm naast zitten   :) :) :)   ...En als het 1 op 1000 is, spreken we van µm en dat zijn labo-omstandigheden...


Groetjes, Peter


raf

digitale schuifmaat gebruikt en daarna nog zo een klokje van op de draaibank
dus ik denk dat het portaal redelijk recht staat.
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

GVL

Mijn 6115 verweerd (model van VB).  Als voorbeeld heb ik de 6074 genomen zoals afgebeeld op blz 94 van het Märklin boekje over de reeksen 55 en 60/61.  Op deze foto is het dak van de machine vrij goed te zien.  Het is afgebleekt waardoor de uitlaatsporen extra tot hun recht komen .  De rest van de kast is dan weer vrij 'groen' behalve de neus waar de typische bruine aanslag onder de voorruiten aanwezig is.  Het model is grotendeels met de airbrush verweerd met hier en daar wat Panpastels poeder en olieverf.

De zijkant (inclusief sluikreclame voor mijn favoriete drankje ...)



En de voorzijde



Tenslotte een beeld vanuit ongeveer dezelfde invalshoek als mijn voorbeeldfoto.  Het roet zou nog iets dikker mogen liggen.



Groeten.