Nieuws:

Nu in MSM 246 PRAKTIJK: Terminus: de baan, deel 2 * Het beladen van ouderwetse goederenwagens, aflevering 3 * Het ombouwen van goedkope open goederenwagens * Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 1 * Laseren voor dummies: een hooikar * Het modelleren van jonge bomen

Hoofdmenu

Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

Rangeerduivel

Eventueel de biels (indien mogelijk) verwijderen,dan kan je naar 'hartelust' opwarmen,en zelfs met een vlam solderen.
En zoals Michiel al zei,te solderen oppervlak heel zuiver maken.
Het kleeft zelfs op staal als het heet genoeg raakt,maar daar kunnen de biels niet tegen!
Ik ga er ook van uit dat je harssoldeersel gebruikt,dat vet dat in het soldeerdraadje zit is onontbeerlijk,zoniet moet je FLUX toevoegen...

;)

SuSke

Citaat van: loebaske op 09 december 2014, 10:05:32 AM
Frans, heb je me mailkes gehad???
Heb ik gehad, maar zijn nog niet verder geraakt. Wij hebben ook geen "elektrieker" hé, iedereen helpt waar hij kan.
Het systeem onder de baan is vrij simpel gehouden door te werken met een aantal vaste ringleidingen op vaste plaatsen doorverbonden.
Dat maakt het maken van aansluitingen al een stuk gemakkelijker.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

ERVIN

@Suske , misschien ben je hier iets mee , ik heb hier nog meer foto's van hé.  ;)




Doornroosje

Citaat van: Michiel op 09 december 2014, 08:59:04 AM
Citaat van: Doornroosje op 09 december 2014, 08:42:25 AM
Gisteravond geprobeert om draadjes te solderen aan mijn rails. Talloze tutorials en filpjes van hoe het moet, vol moed begonnen. Om dan te merken dat het totaal niet lukt.
Soldeer blijft altijd aan de punt hangen en vloeit niet op de draad , noch rail. Blijven soldeer toevoegen heeft er voor gezorgd dat de dwarsliggers gaan smelten zijn en uiteindelijk een dikke druppel soldeer op de tafel ging vallen. Frustrerend. Blijkt dat de rechte rails nu ook nog krom gestookt zijn.
Als iemand een fatsoenlijke workshop heeft over solderen, beschouw mij als ingeschreven. Voorlopig ga ik werken met mechanische verbindingen.
Het solderen op oude rails kan lastig zijn. Ik hoop dat het nieuwzilveren of messing rails is. Anders is het inderdaad hopleoos (vb staal, inox, blik, ...) Het oppervlak waar je wilt solderen moet ook vetvrij en corrosievrij zijn. Makkelijkst is om voor het solderen even met een vijltje blinkend te schuren, en eventueel te ontvetten met vb aceton. Draadje voorsolderen, en rails voorsolderen. Souduur laat je dan niet op de rails vloeien, maar de rails moet plaatselijk kort en snel opgewramt worden opdat de souduur er uitvloeit. Eenmaal beide delen karig voorgesoldeerd, kan je de beide delen snel aan elkaar solderen. Maar nogmaals, vet- en corrosievrij maken van de rails op de plaats waar je gaat solderen maakt het solderen plots kinderspel ipv een miserie.  ;)

P.S. misschien is aceton wat te agressief voor de kunststof dwarsligger. Wasbenzine lijkt meer aangewezen in dit geval.

Het zijn inderdaad oude rails. De modelrails van Fleischmann (h0), daar heb ik zowel de nieuwzilveren als messing uitvoering van. Het deel waar ik nu aan bezig ben is voor het schaduwstation, zichtbaar gedeelte zal met profi-rails gedaan worden. Gisteren was de test dus met de nieuwzilveren.
Ik zal eens in de doe-het-zelf zoeken achter aceton. Zou even opschuren met staalwol ook helpen? Zo een klein vijltje heb ik niet liggen. De draad en rails eerst vertinnen ga ik volgende keer eens proberen. Draad is een ader van gestripte netwerkkabel, die zou in orde moeten zijn. De rails echter lagen al jaren op de zolder bij mijn ouders... als vuil het probleem was zou aceton de oplossing moeten zijn. Wordt vervolgd!

Klaas Zondervan

Citaat van: Doornroosje op 09 december 2014, 10:59:24 AM
Zou even opschuren met staalwol ook helpen? Zo een klein vijltje heb ik niet liggen.
Met staalwol kan je er niet goed bij komen. Krabben met een schroevendraaiertje kan ook.

Michiel

#4355
Zowel de Profi-rails als de Model-rails van Fleischmann laten zich gemakkelijk solderen. Voor het opschuren kan je ook een stukje fijn schuurpapier gebruiken; dubbel plooien en met de plooi schuren. Zolang de doffe oxidatielaag maar weg is. Voor het ontvetten kan je veel middeltjes gebruiken: aceton is vrij agressief, maar white spirit, wasbenzine, afwasmiddel (drogen duurt wat langer)... zijn ok, zolang het maar ontvet. Nu, wanneer je opschuurt, zal het ontvetten niet veel invloed hebben omdat je al blank en blinkend metaal hebt.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

Inderdaad, apart ontvetten is overbodig. Aleen schoonkrabben met een vijltje, schroevendraaier of mesje moet voldoende zijn. Ik heb nooit problemen met het solderen aan spoorstaven.
Veel soldeerproblemen komen voort uit de angst om dingen heet te maken. Maar voor een goede soldering moet het heet worden. De spoorstaaf moet minstens de smelttemperatuur van het soldeer bereiken, anders vloeit het er niet goed op.

loebaske

Zo foto's ontbreek ik nog Erwin, je mag die altijd hier plaatsen of doormailen, is altijd zeer goed als vb bij verweren, men zou anders te ééntonig verweren...

Herwig

  " Géén klein vijltje ":
zo'n stel vijltjes met oranje handvat uit de   "promotie-rommelbak"    bij de Hubo, kost niemendal... .
(deze promotievijltjes blijken best bruikbaar voor eenvoudige dingen...)

DelticPower

Hoi allemaal, ik gebruik altijd zo'n glasvezelpotlood on de spoorstaaf schoon te maken voor het solderen. Werkt zeer goed.
Groeten Jan

Michael

Citaat van: DelticPower op 09 december 2014, 14:34:29 PM
Hoi allemaal, ik gebruik altijd zo'n glasvezelpotlood on de spoorstaaf schoon te maken voor het solderen. Werkt zeer goed.
Groeten Jan

Werkt inderdaad uitstekend.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Michael

Citaat van: loebaske op 09 december 2014, 11:36:31 AM
Zo foto's ontbreek ik nog Erwin, je mag die altijd hier plaatsen of doormailen, is altijd zeer goed als vb bij verweren, men zou anders te ééntonig verweren...
En of een link naar de verzameling foto's?? :) :) :)
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

ERVIN

Veel verschil van verwering zit er bij dit soort wagons niet in hoor , allemaal zowat dezelfde " vuiligheid"  , maar het was wel een leuk treintje dat toen aankwam in Mol.






marc goovaerts

Mooie foto's. Een 'moderne', 'hedendaagse' modelbouwer zou haast zeggen dat ze vergeten zijn de locs te wheateren...

Michael

Weer een bewijs dat niet alle rijdend materiaal vies en smerig is.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154