Nieuws:

Nu in MSM 246 TREINSAMENSTELLING: De IC Saphir

Hoofdmenu

Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

Snobby Crash

Zolder aan het afwerken met Gyproc platen...
Nog een drietal weken en ik kan ook terug met modelbouw beginnen !

Geert

raf

ik ga aan de klim spiraal beginnen want ik heb nog een stuk triplex staan
ik had iets gelezen om het met trapezium stukken te kunnen doen

eerst meten hoeveel plaats ik heb want het gaat niet echt een spiraal worden denk ik maar meer een ovaal

straks foto's

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

bollen neus

Overtollige polyester plamuur weg geschuurd, deuren en zijkanten aan de roosters goed glad gemaakt, model spoor O te verstaan hé. Das iets groter dus ook iets langer werk. Nu ook al enkele extra deksels gesoldeerd voor op de neuzen te lijmen. Nikkel zilverdraad voor de voet opstappen (5 stuks) op de neuzen,dan gaatjes voorzien om te bevestigen. Extra verstevigingen in de body langs de kant van grote rooster. Dan dak egaal maken, plastic card of messing plaat daar ben ik nog niet uit, grote uitlaat moet er ook nog gemaakt worden, staat allemaal op blaadje wat er nog moet gedaan worden, soms komt der dan wel eens iets bij in plaats van iets minder te moeten doen. We zien wel, de cabines moeten ook nog onder handen genomen worden, der komt zeker een machinist in, misschien zelfs nog extra personeel, in die noordelijke landen is het een gewoonte om soms met een 5 tal man in die kleine ruimte te zitten.
Den Eric.

knibbelknabbel

Ben ook bezig met voorbereidende werken op de zolder... Grote lange kasten in 2 zagen, en onder hoek brengen zodat ze mooi onder het dak passen  ;) Daar kan dan al het modelbaangerief in  :P

raf

@ evan

hoe breed is uw klimspiraal ???
ik heb voor de eerst 3 wendingen 95X95 plaats de andere kunnen dan 105 X95 worden
ik heb 1 meter hoogte dus ik kom uit op 10 windingen die dan uitlopen in een keerlus
das best veul spoor en parking plaats

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

OlivierV

Citaat van: raf op 16 november 2014, 12:38:01 PM
ik ga aan de klim spiraal beginnen want ik heb nog een stuk triplex staan
ik had iets gelezen om het met trapezium stukken te kunnen doen

eerst meten hoeveel plaats ik heb want het gaat niet echt een spiraal worden denk ik maar meer een ovaal

straks foto's
http://www.mobahner.com/wbb/index.php?page=Thread&postID=2608
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

doomslu

Evan spreekt van een stijging van 10 cm per omwenteling.
Om 10 cm te stijgen aan (max) 2,5 % heb je dus een lengte van 4 meter nodig.
Even snel rekenen: dat maakt dat de diameter ongeveer 127 cm moet zijn.

Als je slechts 95 x 95 cm hebt, dan is de diameter ongeveer 90 cm schat ik.
Dan heb je een omwenteling van 282 cm en kan je slechts 7 cm stijgen. Nipt, maar misschien voldoende?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

loebaske

Amaai Luc, je kan goed rekenen !!!!

raf

tja laat ons dat "ervaring "noemen.
het probleem dat geen probleem is (alweer bij mij)
ik zou eerst 20 cm moeten zakken en dan heb ik 120 cm ruimte op zolang ik wil
ik ben van plan om 4 spiralen te gaan bouwen onder de tafel
dan heb ik allemaal dezelfde rails liggen en kan ik een grote radius aan houden .
de spiralen zijn 2 per 2 gekoppeld dus langs een spiraal omlaag en langs de andere terug omhoog .
dit word het schaduw station (fifo gebruik)
maar het bouwen gaat geen klein bier worden want ik moet verkeerd beginnen
dus langs onder en eigenlijk moet het boven allemaal uitkomen .dus eigenlijk zou ik langs boven moeten beginnen
nu opzoek naar een systeem om dit zo te kunnen verwezenlijken
ik dacht aan alu H profielen zodat ik daar blokjes zou kunnen op schuiven en deze dan vast zetten zodat de triplex daar op kan worden vast gezet.
en zo kan ik omlaag bouwen in plaats van omhoog
als ik dan met twee spiralen tegelijk om laag bouw dan kan ik ze met een los stuk steeds koppelen en zo blijven test rijden
eens kijken wat ik uit kom

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Kees-Jan

Het grootste probleem bij een te steile helix krijg je, hoe gek het ook klinkt, met het naar beneden rijden. Een lange trein heeft genoeg gewicht om de eerst (twee) wagens achter de lok er uit te drukken.

Hoe ik dit weet en niet uit m'n duim zuig is eigen ervaring.

eve

Citaat van: Kees-Jan op 16 november 2014, 14:26:49 PM
Het grootste probleem bij een te steile helix krijg je, hoe gek het ook klinkt, met het naar beneden rijden. Een lange trein heeft genoeg gewicht om de eerst (twee) wagens achter de lok er uit te drukken.

Hoe ik dit weet en niet uit m'n duim zuig is eigen ervaring.

Dan hebben wij beiden dezelfde (negatieve) ervaring. NOOIT plotseling stoppen in dat geval !!!

Erik

Michael

Citaat van: eve op 16 november 2014, 15:30:48 PM
Citaat van: Kees-Jan op 16 november 2014, 14:26:49 PM
Het grootste probleem bij een te steile helix krijg je, hoe gek het ook klinkt, met het naar beneden rijden. Een lange trein heeft genoeg gewicht om de eerst (twee) wagens achter de lok er uit te drukken.

Hoe ik dit weet en niet uit m'n duim zuig is eigen ervaring.

Dan hebben wij beiden dezelfde (negatieve) ervaring. NOOIT plotseling stoppen in dat geval !!!

Erik

Helaas +1
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

conducteur

Amai Michiel. Ziet er de moeite uit :o . Vanwaar de "nood" aan eigen software?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Michiel

Erg is geen "nood", Rian. Koploper doet 95% van wat ik zou willen, en Traincontroller 99% (maar is "ietsjes" duurder). Het gaat enkel om de fun van het uitzoeken of ik het ook zou kunnen; het oplossen van de puzzel. Ik ken mezelf: wanneer de periode van inspiratie voorbij is, en de periode van transpiratie begint, zoekt het project meestal de hoek van isolatie en desolatie. Maar voor het moment amuseer ik me ermee. En dat is uiteindelijk het enige wat telt.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

raf

ik daal 8 cm op 3 meter en das te veul denk ik
ik heb de rails nog eens anders uitgelegd en nu liggen ze terug waar ze oorspronkelijk gedacht waren te moeten komen liggen
geen echt rare kronkels en zo voor de helix maar mooi recht toe recht aan een tunneltje in en dan de bocht om
het word zoals reeds gezegd geen berg maar een glooiende heuvel van een 10 cm hoog
wat er op die heuvel komt te staan ???? dat moeten we nog gaan bekijken later
maar eerst de rails uit leggen
de bochten daar zijn wel zeer krap en ik zou kunnen opteren voor twee wissels er in te leggen zodat er maar op 1 spoor gereden word om zo een grotere bocht te hebben maar dan kom ik weer met de signalen in de problemen
dus deze piste laat ik ook nog open
met flex rails kom je al een heel eind om de bocht te maken die ik wil hebben maar ik word er niet gelukkiger van want het is een R2 bocht in K rails
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.