Nieuws:

Nu in MSM 246 PRAKTIJK: Terminus: de baan, deel 2 * Het beladen van ouderwetse goederenwagens, aflevering 3 * Het ombouwen van goedkope open goederenwagens * Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 1 * Laseren voor dummies: een hooikar * Het modelleren van jonge bomen

Hoofdmenu

Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

raf

ja zo doe ik da oek
ik zet een paar rijen blokjes en vul dan de zaak op met klei
als dan alles mooi vlak is en tegen de positief aan ligt dan bouw ik zo verder naar boven tot de positief diep genoeg in het bakje zit
dan rubber der in pleuren en na uitharden de zaak slopen en opnieuw beginnen voor de andere kant
je moet toch de bak uit elkaar halen voor je klei er uit te halen
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Kees-Jan

Een loodsje getekend voor een projectje:



En nog wat foto's gemaakt van twee wagens uit de oude doos die ook mee gaan doen met het projectje:

 


rixke rail

Toen ik deze Norev in de winkel zag staan, wist ik direct wat ermee te doen :



Een Citroën type 23 van het (Franse) leger uit 1958,




wordt met weinig werk één van de NMBS-pakjesdienst begin jaren '60 ...



Ik weet niet of er echt Citroëns bij de NMBS in dienst geweest zijn, maar ik vond het een leuk idee.
Modelspoorse groeten,
Eric

Edit : foutje verbeterd.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Kees-Jan

De blog&website van De Modelspoorders maar eens nieuw leven ingeblazen.



Wel reclame maken voor wat we weer aan het modelbouwen zijn  :D :D

Sattrickske

Effe aan een toekomstige collega modelspoorder een mini demo "scratch building met styreen" gegeven.  Hij gaat binnenkort aan zijn baan beginnen maar wist niet goed hoe de gebouwen een persoonlijke touch te geven.  Ik kan een beetje met styreen overweg, dus dan maar een mini demoke gegeven...

Opdracht: 2 kubussen van 15mm, waarvan één zonder boven en ondervlak

Gebruikte materialen:
  • styreen plaat van 1mm
  • cutter
  • chopper (niet noodzakelijk, maar gaat wel wat sneller)
  • stalen lat, stalen winkelhaak
  • injectienaald gevuld met aceton
  • schuurpapier (grit 600 en 1200)

Eindresultaat:

Alle hoeken zijn perfect haaks (was ik zelf wel effe verbaasd over).  Afwijkingen op de volledige kubus: -0.03mm, +0.02mm en 0.13mm.
Afwijking van 0.13mm kan nog weggeschuurd worden; die van -0.03 kan ik niet meer recuperen.

Test geslaagd?  Mijne maat vindt van wel, maar ja diene kent er nog niet veel van ;)

Volgende test, lamineren van 0.25 of 0.5mm styreen om meer reliëf in de bouwsels te krijgen.  Maar eerste effe nadenken over een goede snijplotter, deze zal onmisbaar zijn om zoiets uit te voeren.

dani

aceton ????  gebruik je aceton om styreen te "verlijmen" ?
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Sattrickske

Ja hoor, aceton doet het styreen plaatselijk smelten en je krijgt er een nagenoeg perfecte las door.
Ik vind dat het veel beter werkt dan alle andere lijmen en 't kost nog 2 keren niks ook.  Aceton is zo dun dat 't zich meteen in alle kieren een weg zoekt.  Nadeel is wel dat je stukken zo goed als perfect moeten aansluiten.

bollen neus

Das al een zeer oude truc hoor, gebruikte die al tijdens legerdienst en das anno 1976.
Den Eric.

Rangeerduivel

Citaat van: bollen neus op 10 november 2014, 15:58:55 PM
Das al een zeer oude truc hoor, gebruikte die al tijdens legerdienst en das anno 1976.
Den Eric.

Om de pinten bier mee aan elkaar te lijmen! :D :D

;)

bollen neus

Zou kunnen maar in die tijd dronk ik helaas ook geen bier net zoals nu, BP brute pech Rudy toch een verdienstelijke poging van gok. Moe kunnen.
Den Eric.

raf

gebruik het nu ook de laatste keer dat me daar op gewezen werd en ben er zeer tevreden van
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Havoc

Dat je met aceton kan lijmen wist ik, maar het verbaast me dat die spuiten niet oplossen. Is toch ook maar een soort plastic.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

dani

cool, dat ga ik binnenkort dan eens testen, ik moet een portaal maken in styreen
leuke tip.


NU, momenteel: bezig met een plannetje voor het "automatiseren" van een mede-forummer zijn modulebaan.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Klaas Zondervan

Die spuiten zijn waarschijnlijk van polyethyleen of polypropyleen, dat lost bijna nergens in op.
Polystyreen lost in bijna alle gangbare middelen op, daarom is het zulk dankbaar modelbouwspul. Het is daardoor ook makkelijk te lijmen.

Sattrickske

Citaat van: Klaas Zondervan op 10 november 2014, 16:47:21 PM
Die spuiten zijn waarschijnlijk van polyethyleen of polypropyleen, dat lost bijna nergens in op.
Polystyreen lost in bijna alle gangbare middelen op, daarom is het zulk dankbaar modelbouwspul. Het is daardoor ook makkelijk te lijmen.
Je slaat de nagel op de kop.  Mijn spuitjes komen van de apotheek (bekijkt me steeds raar wanneer il erom kom :D), en die zijn van polyethyleen.
Iemand ervaring met het lamineren van (poly)styreen?  Ik ben van plan om laagjes van 0.25mm met een snijplotter te fabriceren en deze dan op mekaar te kleven.