Nieuws:

Nu in MSM 246 TREINSAMENSTELLING: De IC Saphir

Hoofdmenu

Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

doomslu

Citaat van: OlivierV op 02 augustus 2014, 00:05:07 AM
Voor onze goede vriend Rudy een nieuw infrastructuurplan getekend, denk dat als hij het onder ogen krijgt, dat hij er niet goed van gaat zijn.
Is het zo slecht?  8)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

dani

ik denk niet dat het slecht zal zijn, Luc...

Maar ik begin intussen Ollie wat te kennen
En ik begin intussen Rudy ook wat te kennen

En als Olivier één van zijn plannen tekent, dan is dat meestal nogal   "uitgebreid" en  complex,  en als er iemand is die niet echt van complexe dingen houdt, maar graag zijn eigen ding doet '(en dan nadien behoudt) dan denk ik dat het Rudy is.   Ik zou eens graag een vlieg zijn op de plaats en het moment dat die 2 samen komen.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

OlivierV

#3542
Dani, je hebt wel een punt hoor. 'k Ben gisteren bij Rudy langs geweest en hij vertelde mij dat ij eigenlijk opstelruimte tekort kwam, Maar wel graag zijn huidige baan zou behouden, opstelruimte creëren kan altijd, maar dan zal dat mangat tussen opstelsporen en scenery moeten wijken... en dat is ook niet handig wanneer er eens iets misloopt in een bocht of wissel... . Ik vroeg of ik eens iets mocht tekenen en dat heb ik dan ook gedaan.

De opzet is eigenlijk heel simpel, al herbergt het nu een vrij groot schaduwstation (dat je genoeg kan zien om met een MM te kunnen blijven bollen) waar hij al zijn treinen zal kunnen stallen zonder dat het zichtbare gedeelte vol zou gaan staan. ;)

De ruimte zou even vol staan als ze nu staat eigenlijk. ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Rangeerduivel

Je mag het hier gerust publiceren hoor,
Dan kunnen ze met zijn allen in hun haar zitten krabben!  ;)

OlivierV

Citaat van: Rangeerduivel op 02 augustus 2014, 10:33:52 AM
Je mag het hier gerust publiceren hoor,
Dan kunnen ze met zijn allen in hun haar zitten krabben!  ;)

Ale dan, schrik niet, de opzet van het zichtbare deel is relatief simpel en eenvoudig, onder het motto less is more. (dubbelsporige hoofdbaan, aftakkende zijlijn, dat allemaal tussen veel groen en natuur....)

Normaal zou ook alles erop moeten kunnen, draaischijf, Trix kolenmijn die hij bezit..., station ,locloods ...

Niveau schaduwstation.


niveau 1, spiralen liggen uit het zicht in een berg of onder landschap...


Al het zichtbare



Verklaring bij de opzet:

,t Gaat hem om een dubbelsporige hoofdbaan die enkel zichtbaar is in U-vorm, de rest is schaduwstation. Als ge binnenkomt is de rechterkant in mijn ogen omgeven door groen, groen groen en nog eens groen, de treinen rijden daar door de natuur, wel takt er aan de rechterkant een spoor af met gewone wissel en engelse wissel naar een hoger gelegen kopstation (zoals dat nu ook is, beetje bij beetje, tegen een heel lage hellingsgraad gaat dit naar boven om dan uit te monden in een kopstation (ideaal om te pendelen met trek duw stellen (reeks 41 en 62, maar een set met i11 of M6 zou ook al kunnen want dat heb je ook, of een korte personentrein waarvan de loc boven omloopt). Teven zit er boven een draaischijf met je locloods verwerkt, zodat er ook stomers kunnen staan en die daar ook gekeerd kunnen worden.

Voor je raam is er een soort van brug met 2 verdiepingen, bovenste verdieping is gewoon afgewerkte scenery, maar zou ook een effectieve brug kunnen zijn, te zien hoe je het bouwt.
Links takt aan de hoofdlijn ook nog een spoor af dat naar de kolenmijn van Trix gaat, hopelijk kan die met gems kop de voorzien ruimte geplaatst worden. Bovenaan zou er eigenlijk wel zoveel mogelijk met flexrails moeten gewerkt worden, omdat daar hele zachte bogen in zitten (voor het zicht he ;)).

Moest ge dit ooit willen bouwen, dan moet je wel 2 spiralen bouwen, met boogstralen R2 en R3 (42cm en 48cm straal) (hoe groter de bogen, hoe lager de helling kan, zal wel belangrijk zijn als je der met bv je trek-duw M6 door wil, of met een containertrein).

Ondereraan bevindt zicht een schaduwstation, bestaande uit 13 of 14 sporen, 2 doorlopende sporen, 10 opstelsporen voor volledige treinen en 2 kopsporen om effectief met de trekduwstellen te kunnen pendelen tussen helemaal boven en helemaal beneden. Dan staan ze niet constant in het station. Voor dit pendelgedoe zit er in de brug een overloop wissel, zo kunnen ze ook weer in de juiste rijrichting naar boven gaan (vandaar ook de engelse wissel en de normale wissel bij de aftakking naar de zijlijn die helemaal naar boven gaat).

Lijkt wel een mammoetproject, maar denk dat het bouwen van de constructie, leggen en bedraden van sporen wel zal meevallen... in het schaduwstation kunnen er vele stukken rail van velerlei merken gerecupereerd worden. ;), wissels aansturen met zo'n ,,ijzerdraad".

Zo dat was mijn gesofisticeerde uitleg.

Groet,
Olivier

- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

bollen neus

Sporen even controleren en kuisen voor ovaaltje te kunnen leggen, wordt even tijd dat er wat locomotieven worden nagekeken of ze nog rijden?
Den Eric.


reeves

#3547
Da moet ook lukken............ ;D

Gisteren maar eens naar de modeltreinwinkel geweest om "serieus" gras, niet van die felle en vol met rode en gele vezelgrasjes

Ineens ff getest op een afvalplankje om het electrostatisch grassen onder de knie te krijgen,op groot stuk,geoefend met verschillende soorten (2-4-6mm) en ondergrond van aarde (steentjes)

Resultaat:






















Tom

Michael

Tom niet slecht voor een eerste start. Maar ziet er nog steeds uit als een grasmat gekocht in de winkel, het effect van de verschillende lengtes is niet zo duidelijk te zien. In dotjes werken met verschillende lengtes helpt al een hele boel.


Martin, achter in de tuin aan het fotograferen geweest? Je moet het gras wel beter water geven hé want er zitten verdomd dorre stukjes tegen.

Nee alle gekheid op een stokje, prachtige grasmatjes. Ik had eigenlijk niet anders verwacht mooier dan van al die andere fabrikanten die maken nog steeds biljart lakens. Nogmaals dank dat ik bij je in de leer mocht komen.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

reeves

Heb vezels gebruikt van 2-4-6.5mm op bepaalde plaatsen enkel met lange vezels gedaan,foto is niet duidelijk denk ik, je mag altijd het adres geven van de winkel waar je zo'n grasmatjes vind ;D,ben gisteren in winkel geweest en daar verkopen ze enkel biljartgras of van die matjes (met meer kleurschakering en een steentje hier en daar) van 18e voor een A4 ke :o,

zal nog wel wat oefenen heb bijna heel de voorraad meegenomen ;D

Groet Tom

Gerolf

Knap gedaan, Tom. Voor een goed onderhouden weide of zo ziet het er prima uit.
Het is zeker geen golfterrein-gras  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michael

Citaat van: reeves op 02 augustus 2014, 18:01:16 PM
Heb vezels gebruikt van 2-4-6.5mm op bepaalde plaatsen enkel met lange vezels gedaan,foto is niet duidelijk denk ik, je mag altijd het adres geven van de winkel waar je zo'n grasmatjes vind ;D,ben gisteren in winkel geweest en daar verkopen ze enkel biljartgras of van die matjes (met meer kleurschakering en een steentje hier en daar) van 18e voor een A4 ke :o,

zal nog wel wat oefenen heb bijna heel de voorraad meegenomen ;D

Groet Tom

Tom, sorry hierbij het adres:

http://www.locdepot.nl/scenery/welberg-scenery/welberg-grasmatten-15x21cm

Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

reeves


reeves

Citaat van: reeves op 02 augustus 2014, 17:31:24 PM
Da moet ook lukken............ ;D


Hiermee bedoel ik: "das ook toevallig" , (om geen misverstanden te creeëren ;)) dat er twee post na elkaar over gras gaan

Tom

Kees-Jan

Mooi dan zoek ik het wat hoger op  ;).

Mijn eerste bomen:

Oh denneboom.. by Rail-Kees, on Flickr

Met dank aan een dagje les bij Martin! Nog heel wat te leren maar deze komen ook op de nieuwe baan.