Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

marc goovaerts

Er is geen haast bij hoor. Maar ik heb een bijna volledige verzameling van de Belgische verkeerstekens bijeengezocht van 1910 tem 1972...
Aanvullingen zijn natuurlijk altijd welkom dan.

PeterVG

Hier zie je wat ik bedoel Marc.
Helaas kon ik geen close-up dia van het bord in mijn bestanden vinden. Waarschijnlijk heb ik toen geen dia genomen omdat de tekening op het bord zeer vervaagd was. De tekening waarover ik sprak is alles wat ik heb.




Sattrickske

Citaat van: krispy op 07 juli 2014, 21:45:46 PM
Ja hopelijk een alleen staand geval , de andere blijken nergens last van te hebben , condensator van een mindere kwaliteit , hebben we op het werk ook al voor gehad , zo ineens , zonder boe of bah , bang , nieuwe op en nooit meet voor .

De spanning is al jaren dezelfde en nooit een probleem geweest , en vermits er meestal een 10 tal gelijktijdig op de baan staan en rijden , zou er volgens mij meerdere moeten last gehad hebben

wat het vervangen van de condensator betreft is het hier niet opgelost , blijkbaar hebben de eindtrappen ne tik gekregen , gaan snel in beveiliging , en de sound amplifier werkt ni meer

Ga hem waarschijnlijk eens terug sturen naar esu en we zullen wel zien
Zie nu pas dit berichtje en de rest ervan.  Heb net hetzelfde probleem maar dan zonder powerpack.  Esu LokSound V4 decoder was ingebouwd in een BR03 en die werkte perfect tot de loc eens ontspoord was.  Nadat ik 'm terugzette ook pats, boem, rook en stank en idd de 220uF/6.3V tantaal opgeblazen.  Jammer genoeg was de decoder al buiten garantie, dus maar zelf geprobeerd 'm te herstellen.  Maar 't heeft niet gebaat, de sound decoder was eraan voor de moeite.  Decoder doet nu dienst als LokPilot, want mijn eindtrappen doen 't nog allemaal, enkel geen sound meer.
Die decodertjes zijn zo klein dat er nergens een overspanningsbeveiliging zit, eigenlijk jammer voor de prijs die ze kosten.

Gelukkig heb ik het nog maar één keer meegemaakt.  Ik heb 5 (nu nog 4 ;)) van deze decoders...

Havoc

Eigenlijk is 6.3V voor een tantaal die op 5V werkt nipt, een 10V zou beter zijn. Voor toepassingen die betrouwbaarheid eisten mochten we maximaal 30% van de spanning op een tantaal zetten. Nog beter zou geen tantaal zijn maar keramisch of niobium. Die ontplofen tenminste niet als het fout gaat.

Langs de andere kant, als dat gewoon een ontkoppelelco is dan zou de boel niet mogen stukgaan als die ontploft. Enige dat ik zie is dat de regelaar daarvoor ofwel de kortsluiting als de tantaal het begeeft niet aankan, ofwel dat de regelaar stukgaat en de tantaal daardoor ook. CE testen zouden dat moeten gezien hebben.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Klaas Zondervan

Citaat van: Havoc op 09 juli 2014, 13:22:57 PM
Eigenlijk is 6.3V voor een tantaal die op 5V werkt nipt, een 10V zou beter zijn. Voor toepassingen die betrouwbaarheid eisten mochten we maximaal 30% van de spanning op een tantaal zetten.
Dat is iets wat ik nooit heb begrepen. Waarom staat er dan 10V op als je er maar 5V op mag zetten?

GDE

Hier nog enkele bordjes voor Marc  ;)

GDE


marc goovaerts

Bedankt Geert !

Het eerste (gezien het model uitroepteken en de scherpe punten) dateert van tussen 1934 en 1954.
En verdorie ook al zonder dak ! Eigenlijk een illegaal bord, want de combinatie van loc en uitroepteken zijn nooit voorzien geweest in het Belgisch Staatsblad.

Het tweede is moeilijker in te schatten. Na 1954 in ieder geval.

GDE

Bedankt Marc , nu weet ik hoe oud mijn bordje ongeveer is  :) Het eerste bord hangt er waarschijnlijk nog altijd , k zou die ook wel willen hebben . Het tweede kochten mijn ouders voor mijn verjaardag :D Moesten ze over verkeersborden een boek uitbrengen dan koop ik dat direct  :) documentatie voor de modelbaan hé en de foto's dan naar model brengen  :-X

PeterVG

Nu we toch in het overweg gebeuren zitten.



In 2004 nam ik het geluid op van een oude mechanische overwegbel in Bas Oha. Dit was toen het geluid van overweg nr 70 langs lijn 125:

http://youtu.be/knIZ-pa7H-k

Nu, in 2014, zou het nog steeds te horen zijn bij Andenne.



In 2004 waren ten oosten van Andenne meerdere overwegen uitgerust met deze bel.




raf

http://www.aliexpress.com/snapshot/6149808256.html

soldeer station gekocht
daar straks mee aan het solderen geweest en dat was me zo goed bevallen dus meteen besteld
nu wachten tot het in de bus valt

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

marc goovaerts

Citaat van: geert desc op 09 juli 2014, 19:50:35 PM
Moesten ze over verkeersborden een boek uitbrengen dan koop ik dat direct  :) documentatie voor de modelbaan hé en de foto's dan naar model brengen  :-X
Dat zou dan een héél dik (en dus duur) boek worden... Misschien is een website meer aangewezen. Of ineens de hele collectie borden in model op de markt gooien...  ;)

@ Peter: Fantastische foto's. Direct in mijn archief gestoken. Wat wel opvalt: zo'n antieke bel gecombineerd met een modern andreaskruis en dito lichten.
De geluidsopname zullen heel wat treinliehebbers kunnen gebruiken op hun baan !

GDE

Inderdaad een website waar je de borden op foto kan bekijken zou goed zijn  en een beetje uitleg over de periode waarin ze gebruikt werden . Ook de afmetingen zijn van belang voor de modelbouwer . Ik heb 2 boeken over reklameborden in belgie . Zo'n info voor modelbouwers naar belgisch voorbeeld is altijd leuk om te hebben . Heeft iemand een idee hoe je het geluid van zo'n overwegbel op een modelbaan kan brengen ? Peter , je bezorgd ons weer super info hé   ;)

raf

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Havoc

CiteerHeeft iemand een idee hoe je het geluid van zo'n overwegbel op een modelbaan kan brengen ?

Ik dacht dat ergens in de draad van Gerolf zijn kermis te zien was hoe hij een mp3 spelertje gebruikt voor geluidjes te spelen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.