Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

oebr

Aha, een naslagwerkje ! Alvast bedankt Evan, kijk er al naar uit: de combi straffe modelbouwer en technicus uit het specifieke domein staan allicht garant voor een heel interessant en goed onderbouwd artikel.

On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

oebr

#2476


met airbrush en olieverf enkele wagentjes verder afgewerkt.
De Ks moet nog wat op de buffers aangepakt worden, maar dat wordt een seriewerkje nu het resultaat van de tests goed is.
De bollekeswagen ben ik wel tevreden over aangezien de typische Roco-naad grotendeels verdwenen is (met putty weggewerkt), de verwering is op basis van foto's gebeurd wat de onverwachte patronen verklaart.
Het origineel:http://www.goederenwagens.nl/gallery3/var/albums/Type-U/U-Ucs-Wagens/U-Ucs-Diversen/20060514_EhvNedTrain_0137.jpg?m=1343634913 en  http://farm4.staticflickr.com/3420/3260861565_8258501e4d.jpg  en http://www.goederenwagens.nl/gallery3/var/albums/Type-U/U-Ucs-Wagens/U-Ucs-Diversen/20050918_EhvNedTrain_IMG_4083.jpg?m=1328085928 en http://www.goederenwagens.nl/gallery3/var/albums/Type-U/U-Ucs-Wagens/U-Ucs-Diversen/20060514_Ehv-Fuutlaan_0135.jpg?m=1328085932
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

gardevil

Een eerste testje met de servo's van Gerolf ;) aansturing met SAS-1 van Tamms.

http://youtu.be/pjfEm3xkJKE


Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

Steven123

Citaat van: gardevil op 27 juli 2013, 16:53:54 PM
Een eerste testje met de servo's van Gerolf ;) aansturing met SAS-1 van Tamms.

http://youtu.be/pjfEm3xkJKE

Het ziet er goed uit,
maar als ik u was zou ik het gaatje kiezen op de servo-hoorn dat het dichtst bij de as staat.
Dan gaat de slagboom volgens mij vloeiender bewegen omdat dat gaatje minder afstand aflegt,
en de servo (voor dezelfde beweging van je slagboom) dan iets meer heen en weer kan bewegen (vangt schokken op).

Verder prima! ;)
Groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

gardevil

Is nog maar een eerste poging. Servo hangt enkel vast met wat dubbelzijdig plakband en beweegt daardoor een beetje. ook zoek ik nog naar er stugge bevestiging tussen servo en de stang van de spoorboom.

Het gaatje het dichtst bij de servo ga ik zeker proberen, ik vermoed dat ik dan de uitslag van de servo groter kan maken en hierdoor een rustiger loop krijg.

Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

Gerolf

Het aanhechtingspunt aan je servo zo dicht mogelijk bij de as, en aan je slagboom zover mogelijk van de as vandaan.
Dan krijg je een maximale uitslag, veel meer regelgebied en dus een rustigere loop.
Ik heb voor de bevestiging van de servo's een origineel uit styreen gemaakt, en intussen een twintigtal afgietsels in resin.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

eve

Citaat van: Gerolf op 28 juli 2013, 10:07:37 AM
Het aanhechtingspunt aan je servo zo dicht mogelijk bij de as, en aan je slagboom zover mogelijk van de as vandaan.
Dan krijg je een maximale uitslag, veel meer regelgebied en dus een rustigere loop.

Het zal aan de warmte liggen, maar dat begrijp ik dus van geen kanten.

Erik

Steven123

Citaat van: eve op 28 juli 2013, 11:10:38 AM
Citaat van: Gerolf op 28 juli 2013, 10:07:37 AM
Het aanhechtingspunt aan je servo zo dicht mogelijk bij de as, en aan je slagboom zover mogelijk van de as vandaan.
Dan krijg je een maximale uitslag, veel meer regelgebied en dus een rustigere loop.

Het zal aan de warmte liggen, maar dat begrijp ik dus van geen kanten.

Erik

Het gaatje het verst van de as legt de grootste afstand af,
Het gaatje het dichtst bij de as van de servo legt de korste afstand af,

Het gaatje op de slagboom, het dichtst bij het scharnierpunt van de slagboom legt de korste afstand af,
Het gaatje op de slagboom, het verst bij het scharnierpunt van de slagboom legt de grootste afstand af,

Een servo heeft een bepaald bereik, laat ons zeggen 0% - 100%
Dit bereik heeft oa te maken met een regelbare weerstand in de servo, welke de sturing laat weten in welke positie de servo staat.

Als de servo maar heel weinig moet bewegen om de slagboom op en neer te bewegen, dan ga je maar bv 0% - 5% van dat bereik kunnen draaien en is het lastig voor de sturing om de servo vloeiend te laten bewegen.

Als de servo meer kan bewegen om dezelfde slagboom op en neer te bewegen, dan gebruik je bv 0% - 70% van dat bereik, en heeft de sturing meer marge om de servo vloeiend te laten bewegen.

Je kan voor dezelfde beweging van de slagboom dus gaan spelen met die gaatjes om ervoor te zorgen de servo over een groter bereik moet draaien.

Het gaatje dicht bij de servo + het gaatje verder van het scharnierpunt van de slagboom zorgen ervoor dat de servo langer moet draaien (groter bereik voor de regelbare weerstand/sturing) en dus vloeiender beweegt.

Amai pff, wat een uitleg om amper iets te zeggen  :o
t'zou duidelijker zijn met een video-voorbeeld denk ik...
Groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

eve

Hartelijk dank voor de uitvoerige uitleg.
Maar ik heb me slecht uitgedrukt. Mijn onbegrip situeert zich rond de schokkende beweging van de servo.
Ik heb dat in het verleden nooit opgemerkt.
Ligt het aan de "goedkope" servos, of bvb aan het gebrek aan tegenwerkende kracht ? Een verende wisseltong werkt meer tegen dan een boompje van een overweg.

Erik

marc goovaerts

Steven, een tekeningetje zou misschien ook al veel helpen ?

Michael

Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Michael

Gister nog een paar module bakken in mekaar gezet (ruwbouw).
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

B_Modelbouw

Eindelijk eens werk maken van mijn containersleep KombiModell-wagens in elkaar te zetten ... Merk dus ook net dat een T4.0 geen T4.1 is,
en dat is niet slim wanneer je alle onderdelen samen hebt gestoken zonder er ooit op te schrijven wat bij wat hoort ...
Misschien weldra bij mij een unieke T4.2 versie ??? 
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


gardevil

Citaat van: eve op 28 juli 2013, 11:48:15 AM
Hartelijk dank voor de uitvoerige uitleg.
Maar ik heb me slecht uitgedrukt. Mijn onbegrip situeert zich rond de schokkende beweging van de servo.
Ik heb dat in het verleden nooit opgemerkt.
Ligt het aan de "goedkope" servos, of bvb aan het gebrek aan tegenwerkende kracht ? Een verende wisseltong werkt meer tegen dan een boompje van een overweg.

Erik


Die schokkende beweging heeft mogelijk te maken met de bevestiging tussen slagboom en servo. Is nu gewoon met een stukje metaal (rest van een gesoldeerde weerstand (afgeknipt stuk bevestigingsdraad)) maar ik vond niet direct iets anders.
Ideaal zou een heeel klein boutje zijn, maar vind maar iets in die maat ;)
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

Paulogic

Uiteindelijk even tijd gehad...

Gekocht stukje spoor vooraan mijn woning geplaatst. Net naast de oude mijnschacht.





Stuk hout moet nog wat 'natuurlijk' verweren. Rest ziet er vrij goed uit. Grote stenen zijn idee van mijn vrouw en houden ook de ballast tegen.
Mijn ballast is op... net ietsken te weinig maar we zien wel later.

Sluikspooreclame, hihi   ;)  ;D
mvg,
Paul(ogic)