Nieuws:

Nu in MSM 246 TEST: Mistral 69 TEE rijtuigen van Arnold * ARS-Alltmann autotransporters van Roco

Hoofdmenu

Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

OlivierV

Straks eens doen, 'k ben vroeg opgestaan om te studeren, cursus Spaanse taalkunde is zelfs nog niet open geweest ... :s

Tenzij dat rongetje op de club ligt, maar ik dacht toch zeker dat ze er nog allemaal aanhingen. Die opstaptrede van die Shimmns is al enkele dagen zoek.

Dat AC is wel balen, niemand om asjes mee te ruilen?
Ik weet wel iemand, maar het kan enige tijd duren ...
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Frank_N

#2281
Citaat van: dani op 23 mei 2013, 23:16:17 PM
Citaat van: Frank_N op 23 mei 2013, 20:38:17 PM
Volgens mij is het met Arduino goed mogelijk een volledig analoog opgebouwde modelbaan digitaal te besturen 8)
Dat kan inderdaad perfect zonder dat je ingrepen moet doen aan je baan.   Met dienverstande dat we het dan hebben over het sturen van de wissels en seinen via een  arduino en een programma op de PC.  Dat is uiteindelijk ook wat ik ga doen.
Dan volstaat het om de "drukknopjes" van je wissels en seinen te gaan vervangen door Dralington transistortrapjes die dan worden open gestuurd door de digitale signalen van de Arduino.   Poepsimpel om het zo maar eens te zeggen.

"Poepsimpel" zal dat niet worden...Dani. Voor mij dan :o
Je moet namelijk wel een beetjes sjoege hebben van een of andere programmeertaal, iets wat me  volledig onduidelijk "akakadabra 'is.
Het aansturen van wissels, seinen, ontkoppelaars kan op mijn baantje rechtstreeks  met  optocouplers.
Alle spoelen worden door CDU's gestuurd, de wisselsstraten met een diode matrix.
Zelfde verhaal voor het schaduwstation (waar ik op dit moment mee bezig ben).
Van begin af aan heb ik alles gedaan om het (analoge) zaakje digitaal te kunnen besturen.
Met Arduino moet het volgens mij toch ook mogelijk zijn een draaischijf ( http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,4508.0.html ) te besturen, en uiteindelijk je treinen te laten rijden.
Hoewel ik het laten rijden bij voorkeur met een handregelaar zou doen.

Edit: tekst aangevuld.
Groet van Frank

dani

mijn draaischijf besturen met arduino dat is mijn volgende project, als de lift sturing af is.
De plannen zijn altuitgetekend en de arduino gaat de hebe BW besturen.   4 wissels, de draaischijf, de verlichting van de lokloodsen, de verlichting "buiten" en dan supplementair nog een draaibare waterkraan (met servo) en een draaibare brugkraan (ook met servo).
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Frank_N

Citaat van: dani op 24 mei 2013, 20:37:16 PM
mijn draaischijf besturen met arduino dat is mijn volgende project, als de lift sturing af is.
De plannen zijn altuitgetekend en de arduino gaat de hebe BW besturen.   4 wissels, de draaischijf, de verlichting van de lokloodsen, de verlichting "buiten" en dan supplementair nog een draaibare waterkraan (met servo) en een draaibare brugkraan (ook met servo).

Tja....Daar ik niet tegenop.
Groet van Frank

Dirky

Vandaag ook nog verder gewerkt aan het H0 kapelleke... zowat 10% groter dan het oude Faller broertje


Michael

Dirk dat ziet er goed uit, maak je ook ontwerpen op bestelling?
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Dirky

bedankt...

ontwerpen op bestelling behoort inderdaad ook tot de mogelijkheden  ;)

Havoc

Lang geleden dat we dat nog gezien hebben. Ziet er goed uit Dirky.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

conducteur

Citaat van: Havoc op 23 mei 2013, 20:17:09 PM
Dat zou in de datasheet moeten staan(*). Je ziet daar de stroom door de windingen (stroom door weerstand -> spanning over weerstand die je kan meten). Vooral op letten of die tot 0 terugvalt tussen 2 pulsen of niet. Als je op school een stroomtang voor de scoop hebt is dat nog gemakkelijker natuurlijk.

(*) figuur 11


Edit: de motor kan blijkbaar geen hogere frequentie aan dan +/-450hz, dat was het 'probleem'. Dat komt overeen met een +/- 130 tr/min.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Kees-Jan

Een draaischijfbrugje maken van 80cm:


Drehscheibe by Rail-Kees, on Flickr

marc goovaerts

Het vraagt heel wat studie- en tekenwerk, maar met een laser zijn toch echt mooie dingen te realiseren !

jacques timmermans

Mooie en filigraan brugje dat je gelazerd hebt Kees-Jan. Maar waarom heb je de roosters in het midden niet door en door gebrand? Dit kan toch zeer goed in schaal 1n en verhoogd tevens het fijnheid van je bouwsel.

Jacques Timmermans

Dirky

Ben vanavond begonnen oude koeien uit de gracht te halen. Er is een kans dat ik samen met enkele vrienden aan de minibaantjes wedstrijd mee doe en maak een balans op van wat er nog bruikbaar is aan H0 scenery uit mijn vorig leven...







Als ik die dingen in mijn handen krijg kriebelt het toch weer een beetje H0...

PeterC

Citaat van: Dirky op 31 mei 2013, 23:07:17 PM
Ben vanavond begonnen oude koeien uit de gracht te halen. Er is een kans dat ik samen met enkele vrienden aan de minibaantjes wedstrijd mee doe en maak een balans op van wat er nog bruikbaar is aan H0 scenery uit mijn vorig leven...

Dirk, doen!
Groetjes, Peter


OlivierV

Doosje aan het maken voor een loc zonder doos, uit een pizzadoos, volgende keer het deksel!


Van modelbouwer tot doosjesbouwer. by Olivier Vleminckx, on Flickr
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan