Nieuws:

Nu in MSM 246 REPORTAGE: Derde lustrum voor On traXS!

Hoofdmenu

Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

Metpetergaathetbeter

alvast veel moed en hopelijk krijg je er ook alles wat nodig is er ook weer in !  ;D ;)

dani

Stepper motor probleem oplossen met mijn zelfbouw "SchiebeBühne".
In plaats van  liggen klooien met D293 drivers, gewoon een Polulu  4988A  printje geplaatst en de arduino code wat aangepast (vereenvoudigd zelfs).
De 4988A regelt alle beheer van de stappen motor, je moet hem enkel zeggen  "vooruit" of "achteruit" en  "stapje nemen".

ANother problem solved.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

OlivierV

Citaat van: 3rail op 14 februari 2016, 09:51:20 AM
Bezig met het ombouwen van mijn aangeschafte Br 62 van Liliput.
Ze moet naar 3 rail omgebouwd worden, helaas niet het makkelijkste klusje.
Diverse printplaten, door lussen en verbindingen. :-\

Gehele lok is verspreid over de tafel.

Toch komt het goed aan het einde. :)

Edward.
Misschien al de rest ombouwen naar 2-rail?  ::) ;D (mopje flauw mopje)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

raf

ja alles ombouwen naar 2 rail en dan problemen krijgen die je met 3 rail nooit hebt
geef mij dan maar die pukkels op de biels en geen problemen met het leggen van rails
op K rijd gewoon alles ook met 2 rail wielen maar niet alles rijd op 2 rail
gr raf 
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

3rail

Ja Raf dat ben ik wel met je eens.

Ik heb al van alles omgebouwd naar 3 rail, Brawa, Trix, Roco, Fleischmann, Liliput, Micro metakit, Lima, Hobby train.
Natuurlijk alles digitaal DCC, met of zonder geluid, soms is het wel een uitdaging.  ;)
Ook diverse modellen met RP25 wielen, deze geven ook weinig problemen op je baan.
Als je baan maar mooi strak ligt.

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

raf

nu zelf een probleem met een marklin loc
die is digitaal maar die word zot op mijn baan door de pwm sturing
de decoder er uit halen is een optie en dan alles doorverbinden maar dan kan ik niet achteruit rijden
dan moet er een fru 555001 ingebouwd gaan worden maar of ik die op de plaats van de decoder ga krijgen is dan weer de vraag want er is haast geen plaats
enige optie is een deel van het chassis weg frezen maar dat stel ik liever nog iets uit

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

dani

digitale decoders zijn doorgaans inderdaad niet zo gek op PWM signalen :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Klaas Zondervan

PWM op een decoder kan geen kwaad. Hij gaat er niet stuk van. Maar omdat het pulsen zijn denkt de decoder dat het een digitaal signaal is. Dan kijkt hij in zijn woordenboek om te achterhalen welk protocol het is. Blijkt het chinees te zijn, maar dat verstaat hij niet.

raf

ja klaas en dat is dus het probleem
de loc blijft gewoon stil staan zoals een vuurtoren op een eiland (al is dat relatief dat stil staan want de continentale platen bewegen ook langzaam )
maar swat de loco rijd dus geen meter
juist 2 keer een fru 55500 besteld en kijken of die er in geraakt
gelukkig is de prijs wat omlaag gegaan (10 euro) tegen over vroeger want 39 euro begint echt wel wat veel te worden
voor die prijs heb je een decoder met sound en alles er op

toch eens kijken of ik die fru niet kan na bouwen want veel componenten zitten er niet op
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

OlivierV

#6414
Worstelen met koploper, deel 956742 ..., gelukkig weet ik wel al waar ik ongeveer de mist in ga. :)

Edit: wat googlen heeft het geholpen, nu nog mijn probleem met mijn wisseldecoders oplossen en 't spel kan beginnen. :)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

BC911

De zoon wou wel eens een personenwagon met verlichting in. Dus 1 van de oude Lima's open gedaan en verlichtingssetje gekocht. Ook de zetels maar een kleurtje gegeven en wat reizigers erin gezet  ;).





Analoog werkt het redelijk goed, digitaal flikkert het wel een beetje veel bij het rijden. Ik heb het gevoel dat ik de condensator niet goed heb aangesloten of er wat mis mee is. Kijken of het bij de 2de set ook zo is ... Ook de sleepcontacten moet ik nog iets beter doen, want nu zitten die nog niet 100% ...

Is wel weer eens wat anders en leuk om te doen.
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

dani

mooi gedaan !
Persoonlijk zou ik ze nog iets proberen te dimmen, maar dat is eigen smaak.

By the way is dat lakdraad die je gebruikt ?   Is die niet een beetje aan de dunne kant voor een LED strip ? 
Misschien toch eens overwegen om 0,14  "decoderdraad" te gebruiken.   Of van die dunne draadjes uit een printerkabel.

(ja, inderdaad, de beste draadjes voor dergelijke toepassing vind ik de draadjes uit een printer kabel, en er zitten er meestal 20 a 25 stuks in, n allerlei kleuren.  En soepel zijn ze ook nog ... niks dan voordeel)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Klaas Zondervan

Waarom zou dat lakdraad te dun zijn? Op de foto is het niet goed te zien, maar stel dat het 0,2 mm is. Dat is ongeveer 0,03mm2. Toch nog goed voor 300mA. Dus ik zie geen probleem.

janieburton

Citaat van: BC911 op 18 februari 2016, 20:49:40 PM
De zoon wou wel eens een personenwagon met verlichting in. Dus 1 van de oude Lima's open gedaan en verlichtingssetje gekocht. Ook de zetels maar een kleurtje gegeven en wat reizigers erin gezet  ;).


Je hebt toch geen "super glue" gebruikt om de "passagiers" vast te lijmen?
 

BC911

Het is inderdaad lakdraad van 0,15, en de strip zou maar 20mA verbruiken. Nu was mijn vrees ook wel dat dit misschien niet voldoende zou zijn voor de condensator ...

De popjes zitten goed vast, en mogen daar blijven zitten. Mijn zoon is 5, dus beter goed vastmaken ;).
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...