Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

Spoorlijn 29

Gestart door Jurgen, 07 augustus 2008, 11:47:01 AM

Jurgen

Ik ben dinsdag eens langs deze voormalige spoorlijn gefietst en heb aan iedere kruising met een straat een foto genomen. Dit heb ik gedaan tot net voor de lijn met lijn 15 samenkomt. Hiervan heb ik een url="http://www.freewebs.com/belgianmodeltrains/lijn29.htm"pagina/url aangemaakt op mijn website.

Indien er iemand info en foto's heeft over de rest van de lijn zoals ze er nu bij ligt, mag je dat altijd doorsturen. Ik plaats het dan bij op mijn website zodat er een beeld gegeven kan worden zoals alles er nu uitziet.

Onderweg ben ik ook enkele objecten tegengekomen waarvan ik niet weet wat de betekenis is. Mocht je info hebben over deze dingen, mag je dat altijd laten weten. Mijn e-mail kan je vinden op de website of je kan me bereiken via een PB op het forum.

Alvast bedankt.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

janjozef

#1
is wel een mooie trip geweest,

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

renbaan

#2
mooie foto reeks van lijn 29
zelf doe ik ook regelmatig fiets uitstapen op oude spoorlijnen
zoals lijnen 86 83 150enz
vroeg of laat maak ik wel eens een website
vreindelijke groeten steven
 

modelbaanHO

#3
Leuke reportage. Moet ik ook eens doen.

Wat je vragen betreft:
Het gebouwtje en de sporen lijken mij van een voormalige weegbrug te zijn.

De paaltjes met de cijfers 17/2 en 18 zijn gewone afstandspalen of kilometeraanduidingen (juiste benaming ken ik niet)

Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

rixke rail

#4
Inderdaad zeer goed idee, als je die lijnen weet liggen !
Vreemd dat er op sommige plaatsen nog rails zijn blijven liggen en seinborden zijn blijven staan.
Het vijfhoekige bord is een snelheidsein voor een overweg.
De aan te houden snelheid wordt aangegeven in tientallen km/h, in dit geval mocht de O.W. dus aan 5 km/h overschreden worden.
De SF betekent dat de machinist tevens herhaalde klaxontonen diende te geven. (Edit : Siffler/Fluiten)
De grote witte met zwarte "snorren" zijn bakens, die het naderen van de vaste seinen aangeven.
De kleine blauwe met witte cijfers zijn kilometerpalen (de witte met zwarte cijfers hectometerpalen).
Grootspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Jurgen

#5
Bedankt voor de info.

Foto's van het verdere gedeelte van de lijn zijn ook altijd welkom. Hiermee bedoel ik foto's van station Herentals, de brug over het Albertkanaal, station Herentals en Turnhout,... en dit tot en met de Nederlandse grens.
Dit kan ik dan bij op mijn pagina plaatsen en zo krijgen we een volledig verslag van de hele lijn 29.

Als de foto's dan nog eens richting Nederlandse grens genomen zijn, dan is dat mooi meegenomen. [:D]

Met de fiets leek het mij een beetje te ver weg, Herentals was al ver genoeg. Dat heb ik nadien gevoeld aan mijn k*nt. [xx(]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

rixke rail

#6
Kijk ook eens HIER voor dezelfde lijn vanaf Tilburg.
Die site bevat nog een paar andere dergelijke fietstochten in beeld gebracht ! (Onderaan de pagina klikken !)
Vergeef de mens zijn niet altijd even correcte Nederlands, hij is Franstalig !
Grootspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Lukas

#7
Hoi,

Jurgen,

Proficiat met je mooie reportage.Ik heb deze route vorig jaar in augustus ook eens gedaan en toen heb ik in Noorderwijk Morkhoven tussen de bosjes nog een wisselsteller gevonden.Toen ik terug thuis kwam had ik ongeveer 60 kilometer afgelegd.Rotselaar-Aarschot is 20 kilometer heen en terug en Aarschot-Herentals is 40 kilomter heen en terug.

Lukas
LEVE HLR 73,74 EN 82

Gerolf

#8
Indrukwekkende reportage [:0] Daar is werk ingekropen! [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Jurgen

#9
citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Indrukwekkende reportage [:0] Daar is werk ingekropen! [8D]



't Is vooral een kwestie van tijd en goesting om aan de trip te beginnen.
Moest ik nu voor niets of niemand thuis zijn, dan reed ik tot Tilburg. Maar alleen is ook maar alleen h?.

Al van toen het eerste gedeelte van het fietspad er lag van Ourodenberg tot Noorderwijk (Morkhoven) was ik een beetje gefascineerd door deze lijn. Samen met mijn moeder en grootmoeder had ik deze lijn een keertje tot het einde gefietst en daar lagen toen nog de rails van lijn 29.
Ik wou weten waar deze sporen naartoe gingen, maar er was nooit iemand die mee op verkenning wou gaan. Jarenlang heb ik geprobeerd om info te zoeken over deze lijn, maar zonder internet kwam ik niet ver. Het was nog maar ergens begin jaren 90, dus dat bestond toen nog niet of nog maar net.
Vanaf het moment dat ik internet had ben ik beginnen zoeken en zo ben ik uitgekomen op enkele oude foto's en de site "Spoorlijnen in Belgi?". Zonder lijnnummer beginnen zoeken was een hele opdracht, dus die site was meer dan welkom.
Meer dan enkele foto's en diezelfde site heb ik nooit gevonden en mijn zoektocht is dan ook op een bepaald moment stopgezet.
De laatste site die Rixke nu geeft is dus een hele verrassing voor mij. Misschien ben ik mijn zoektocht te vroeg gestopt.

Ik heb wel een keer enkele vrienden zo ver gekregen dat ze mee reden en zo zijn we tot Herentals en terug gereden. Goed voor een ritje van zo'n 65 km. We bleven zigzaggend lijn 29 volgen tot we ze uit het oog verloren. We zijn toch verder gereden, maar zijn uiteindelijk naast het Albertkanaal terechtgekomen. Hier fietsten we verder naar een spoorlijn over het kanaal. Op een bepaald moment konden we niet meer verder en zijn we moeten terugdraaien. We konden wel de brug van lijn 15 (wat ik toen niet wist) over het kanaal zien, dus ik was tevreden.

Nadat ik Google Earth ge?nstalleerd had op mijn PC kon ik zien dat lijn 29 net voor Herentals even in een bocht naar links gaat om even later bij lijn 15 samen te komen.
Daarop kan je nog steeds de lijn volgen van Aarschot tot Herentals en verder vanaf Turnhout tot Tilburg.
Ook alle andere spoorlijnen kan je zo volgen. Meestal zijn dit rechte lijnen door de velden en steden door met af en toe een lichte boog. Vanaf een stukje boven Turnhout zijn de foto's zelfs redelijk gedetailleerd weergegeven.

Het gedeelte vanaf Noorderwijk via de militaire lijn heb ik ook al een keertje gedaan. Net na de bocht op mijn foto's verdwijnt de spoorlijn tussen de bomen en aan je rechterkant kom je dan nog een groot emplacement tegen waar enkele jaren geleden alle sporen nog lagen. Het domein is wel afgesloten, je kan er dus niet op. Of de sporen er nu nog liggen weet ik niet, ik ben het niet gaan nakijken.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

tom007

#10
ik gebruik die route als ik met de fiets naar Herentals fietst. Ik woon heel dicht bij de route ( dat ze hier zeggen ). Het is een zeer goed fietspad maar ze mogen wel regelmatiger het onkruid verwijderen.


groetjes

Jurgen

#11
citaat:
Geplaatst door tom007

ik gebruik die route als ik met de fiets naar Herentals fietst. Ik woon heel dicht bij de route ( dat ze hier zeggen ). Het is een zeer goed fietspad maar ze mogen wel regelmatiger het onkruid verwijderen.


groetjes



Daar zeg ik geen nee tegen. Het gebeurt regelmatig dat je moet opletten als je een tegenligger passeert. De netels steken soms tot 10 cm over de baan uit langs beide kanten en daar wil je echt niet doorrijden. Als er dan net een groepje wielertoeristen langskomt, tja, dan heb je als recreatieve fietser niets meer te zeggen. [V] Ze rijden je zo de kant in.


Ik ben gisteren trouwens nog enkele foto's gaan nemen vanaf het station van Aarschot. Kwestie van "de route" vanaf het begin in beeld te brengen. Ik moet de foto's wel nog eerst uploaden, daarna plaats ik ze bij op mijn website.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

tom007

#12
ik denk in morkhoven of in noorderwijk kan je afslagen zodat jij over een andere spoor rijdt. Die gaat via de militaire basis van westerlo Olen. Want op het einde van het traject moet je de N152 oversteken en dan kwam je aan een deel opstelsporen. Heel vroeger als ik klein was dan stond er nog een poort en de sporen lagen er nog in.

adrievans

#13
Ik weet dat er in baarle nassau een stationsstraat is en dat de gebouwen daar de fuctie van winkeltjes en een restaurant hebben gekregen.
Of er een fietspad richting belgie is weet ik niet.

Jurgen

#14
Ondertussen zijn we bijna een jaar verder en zie daar, ik ben over het volgende gedeelte van de lijn gefietst.
Niet tot Tilburg, mijn ouders waren erbij en die konden zo ver niet. We zijn wel tot Baarle gereden vanuit Turnhout.

Het vervolg van mijn eerste fotoverslag kan je vanaf nu terugvinden op mijn website. Het gedeelte van Turnhout tot Baarle staat onder het eerste deel. Zo blijft de chronologie van de lijn toch behouden.

Als er een paar kemels of onjuistheden vermeld staan in het verslag, laat het dan hier maar weten of via PB. Ik pas het dan wel aan op mijn site.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.