Nieuws:

Nu in MSM 249 BAAN: Saint-Hilaire * RĂ¼gen kustbaan

Hoofdmenu

bovengrondse electriciteitspalen

Gestart door n/a, 05 augustus 2008, 14:34:07 PM

n/a

Heeft er iemand ervaring met het bedraden van electriciteitspalen (die van jocadis) of telefoonpalen. Heb al zwarte garendraad uit de naaibak van moeder de vrouw geprobeerd en dunne koperdraad uit een transfo. Maar telkens weer was het resultaat niet bevredigend.

Peter

Zeer dunne elastiekdraad, te koop o.a. bij Veritas.
Als je het helemaal perfekt wil hebben koop je die van Weinert in Duitsland.
Met vriendelijke groeten
Peter

prulleman

Ik heb vroeger fijn nylon (visdraad) gebruikt oftewel ook garen. Je mag echter niks vastmaken op de palen zelf. Alleen de eerste paal maak je vast. Verder moet je alles losje langs de isolatoter leiden. Buiten zicht boor je een paar gaatjes in de bodemplaat, daar trek je de draden door en span je op met een gewichtje van 5 tot 10gr. Voordeel: de draden geven mee en breken niet. Elastiek verduurd, nylon niet. En alle draden zijn mooi gelijk gespannen. reparatie (indien nodig[:o)]) is heel eenvoudig[;)]

Peter


citaat:
Elastiek verduurd, nylon niet



Meer dan 20 jaar en die Weinert draad is nog steeds niet verduurd.
Weinert lijkt een beetje op rubber?? elastiek?? in elke geval hij is beperkt rekbaar.
Met vriendelijke groeten
Peter

hobbyist

Ik heb altijd zwart garen gebruikt. Je krijgt er alleen krullen als je het niet op de juiste manier van het klosje haalt. Electriciteitsdraden of telefoon-/graafdraden zijn nooit aangespannen en hangen dus altijd iets door.

Klaas Zondervan

Dat doorhangen is nou juist in model niet te realiseren. Het gewicht van de draad is gewoon te klein. Dus het beste compromis is strak spannen.

janjozef

als uw draad stijf genoeg is kan dat wel,

jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

n/a

citaat:
Geplaatst door hobbyist

Ik heb altijd zwart garen gebruikt. Je krijgt er alleen krullen als je het niet op de juiste manier van het klosje haalt. Electriciteitsdraden of telefoon-/graafdraden zijn nooit aangespannen en hangen dus altijd iets door.



zwart garen heb ik geprobeerd maar het probleem ligt dan steeds dat de draden niet gelijk aangespannen zijn of dat de draad breekt bij het aanspannen. De draad van weinert kan je die krijgen in de meeste modelbouwcentra of moet ik via een andere weg daar aan geraken ?

ruben13

misschien je garen draad is smeren met houtlijm en
als het droog is is de draad hard.

br212

Elastisch garen. Op de 2e foto op deze pagina staat het: http://www.nproject.nl/modelspoor-scenery/zelf-wagonladingen-maken.html (heel ander doel, maar wel het garen wat ik bedoel)

Dan hangt het wel strak tussen de palen, maar los laten bungelen is mij nog nooit mooi op een andere manier mooi gelukt. Strak met dat garen wel.

Al typend een idee: dun koperdraad of zilverdraad kan wellicht wel. Niet 100% de juiste kleur, maar wel los op te hangen zonder te los.

Havoc

Na het lezen van deze titel kwam spontaan de vraag op "wat zijn dan ondergrondse electriciteispalen?". [:o)]

Alhoewel hier weer het elastisch garen bovenkomt moet het toch eens gezegd worden dat dat er niet uit ziet. Electriciteitsdraden zijn geen strak gespannen pianosnaren. Er wordt hier zo vaak een boom opgezet over "realistisch" dat er toch eens een betere oplossing moet gezocht worden.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Michiel

Garen heeft nog een zeer vervelend nadeel; na verloop van tijd is het gecummuleerde stof op de draden lelijk, en bijna niet meer te verwijderen. Op mijn vorige H0 baan heb ik na dagen priegelen met zwart garen vrij mooie doorhangende draden kunnen aanleggen, maar na een klein jaar was het lelijk geworden door het stof. Op deze zeldzame, wazige  foto van mijn H0 baan uit de jaren 80, zijn nog vaag de doorhangende draden te herkennen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

loebaske

Er is hier al eens een gelijkaardige vraag gesteld, dus zal ik het nog eens vermelden[;)] strechdraad > verkrijgbaar bij Veritas 2.5? voor 200M meer info in MSM 35 blz. 77

tonycabus

Aansluitend op Havoc: War zijn "ISOLATOTERS", Prullemen[?][8D]
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

janjozef

Tony dat zijn toten (monden in AN) met een isolerende werking.
kijk maar na staat in Van Daele's woordenboek voor de modelbouwer [:D]

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem