Nieuws:

Nu in MSM 247 BAAN: Niek's laatste baan

Hoofdmenu

plooien van code 75 rails

Gestart door eddy, 02 augustus 2008, 20:15:00 PM

eddy

Dag allemaal,

Een vraagje,ik zou graag stootblokken maken geplooid uit code 75 rails.Mijn probleem is ,als ik de rails plooi(met behulp van tang,bankschroefje)er een torsie ontstaat op de plaats waar ik plooi.Daarentegen het model van PB messingbouw dat ik als voorbeeld neem,heeft dat niet.Iemand daar ervaring mee?Alvast bedankt.

Groeten Eddy

modeltreinbart

Je moet terhoogte waar je de vouw wilt een v inkeping maken met een slijpschijfje.
vriendelijke groeten bart
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

jacques timmermans

Eddy,

Praktisch alle railprofielen worden uit een massieve staaf getrokken. Hierdoor wordt het materiaal nog eens extra gehard, waardoor het lastig te buigen is; bij zeer scherpe hoeken kan het zalfs breken!
Door nu de railprofielen, voordat je ze gaat bewerken te ontlaten, worden deze weer een stuk zachter en taaier waardoor ze gemakkelijker te bewerken zijn. Stukjes railprofiel kunnen heel simpel in een huishoudoven ontlaat worden, door ze eerst tot ca. 200?C ? 250?C te verwarmen en dan te laten afkoelen zonder ze in water of olie af te koelen, want hierdoor wordt het materiaal weer harder.

Jacques Timmermans


eddy

Bedankt voor de tips,
Die van Jacques ben ik nu aan het proberen,de oven is juist op temperatuur,en de rails gaan erin.
Hou jullie op de hoogte . [;)]

groeten Eddy

eddy

De methode van Jacques geeft geen resultaat.Dan maar de rails ingeslepen zoals Bart aangaf,en inderdaad een mooie plooilijn,wel effen gesoldeerd aan de binnenkant voor de stevigheid.Na het verweren ziet men er toch niets van.

Al?? weer wat geleerd, bedankt voor het meedenken.[:D][:D]
groeten Eddy

janjozef

het systeem van jaques zal wel werken, maar de temperatuur is,volgens mij, te laag ook zul je het ijzer moeten plooien terwijl het warm is, je kent dat spreekwoord toch, hier moet je dat letterlijk opvatten

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Klaas Zondervan

Het verhaal van Jaques over thermische behandeling is toepasselijk op ijzer. Maar modelspoorstaven zijn meestal van nieuwzilver gemaakt,en dat gedraagt zich anders.

modeltreinbart

Dat zijn er weer punten bij voor mij . Laat het resultaat eens zien met een foto ?
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)