Nieuws:

Nu in MSM 249 REPORTAGE: Alles wat u moet weten over de 10de Grote Modelspoor Expo * Spur Z weekend in Altenbeken * RAMMA 2024

Hoofdmenu

Enkele vragen van een nieuweling...

Gestart door n/a, 01 augustus 2008, 16:40:00 PM

n/a

Hallo,

na heel wat jaren niets doen, zou ik binnenkort samen met mijn vader terug willen beginnen met modelspoorbouw en deze keer ook een mooi landschap cre?ren.

Even voorstellen...

We gebruiken Marklin en willen ons dan ook zoveel mogelijk bij dit merk houden. Als basis gebruiken we het inmiddels gedateerde - dat weten we ;) - Marklin M-rail systeem.
De reden is simpel en tweeledig: onze basis bestaat al volledig uit M-rails (j??ren terug mee begonnen) en aangezien het niet meer in productie is/lijkt te zijn, gooien ze je er de kop mee in op zoekertjessites. Bovendien willen we enkel maar een hobbybaan voor onszelf en hoeft het dus niet zo gedetailleerd afgewerkt te zijn gelijk sommigen hun pareltjes hier.

Wat ik dus zou willen bereiken (uiteindelijk, kan nog lang duren) is een zo realistisch mogelijk Belgisch wagenpark wat betreft rijtuigen, kwa goederenwagons kijken we zo nauw niet.
Daarom zoek ik zoveel mogelijk tweedehandsmateriaal (zowel dubbeldekkers als gewone rijtuigen) die ik vervolgens kan spuiten in de hedendaagse huislivrei van de NMBS.
Het is de bedoeling om in stammen van drie rijtuigen te gaan rijden en ze eventueel te koppelen tot zes rijtuigen. Hiervoor wil ik een depot bouwen met om de drie rijtuigen een ontkoppelaar (dus twee ontkoppelaars per rustspoor).


Nu mijn vragen...


M?rklin werkt met het 3-rail systeem met sleepcontact. Voor niet-ge?lektrificeerde treinen (zonder bovenleiding dus) zullen we ons dus bij M?rklin moeten houden. Maar hoe zit het met de locs die op bovenleiding werken? Kan je daarbij andere merken (Roco, Fleishmann) inzetten op een M?rklinbaan?

Ik neem aan dat het met rijtuigen en wagons geen probleem is (allemaal standaard HO)en we zullen alleen de koppelingen moeten vervangen op de uiterste rijtuigen.
Maar met locomotieven die aangedreven worden lijkt het me iets moeilijker te liggen.

De reden waarom we ook bij andere merken willen shoppen is enerzijds het prijsverschil (hoewel) maar vooral omdat Roco, Fleishmann e.a. veel meer Belgisch materiaal in de aanbieding hebben dan M?rklin.

M?rklin Digitaal is voor ons voorlopig budgettair wat te hoog gegrepen, maar M?rklin Delta moet mogelijk zijn (in de toekomst kunnen we dan nog omschakelen). Daarover heb ik twee vragen:

Kost het veel om huidige locomotieven om te bouwen zodat ze kunnen rijden onder M?rklin Delta?

Kan je ook met Marklin Delta rijden op de bovenleiding? En zo ja, kan je eventueel andere merken ook laten ombouwen zodat ze op M?rklin Delta rijden?

Op die manier zouden we dus in totaal 8 locomotieven (2 x 4) kunnen laten rijden op onze baan.

Indien het niet mogelijk is andere merken te combineren, koop ik andere locomotieven aan en herspuit ik ze in de livrei van de reeks 21/27 wat 'mijn' huislivrei zou worden voor alle locomotieven op onze baan.

Zo, ik hoop dat ik een antwoord krijg op mijn vragen zodat we binnen afzienbare tijd kunnen beginnen met het heropbouwen van de M?rklin.

Bedankt alvast aan zij die antwoorden...

n/a

Bedankt voor je reactie alvast ;)

Dus als ik het goed begrijp kan je naar hartelust merken combineren op een modelspoorbaan. Fleishmann en Roco rijden dus ook probleemloos op een 3-rails M?rklinbaan als de locs uitgerust zijn voor 3-rails?

We willen het sowieso (voorlopig?) bij Delta houden, vooral omdat we geen volautomatische baan willen hebben, maar alles, van de treinen tot de wissels, handmatig (op afstand) willen bedienen.

Die ? 30 waarvan sprake in je post, dat is de prijs voor een multiprotocol decoder? Dan is het uiteraard niet zo verstandig om een gewone decoder te kopen (Al hebben we momenteel maar een locomotief - serie 16 van de NMBS - die omgebouwd zou moeten worden).

Wat een schaduwstation betreft, ik denk niet dat we daar gebruik van gaan maken, maar gewoon, achter het landschap, (een) keerlus(sen) bouwen die geleidelijk het hoogteverschil overbrug(t)(en). De niet gebruikte rijtuigen en locomotieven zouden we dan 'parkeren' in een depot dat deel uitmaakt van de scenery. Zolang we gewoon met Delta rijden lijkt een schaduwstation me dan ook niet nodig.

Wat de rijtuigen betreft: ik wil per stam van drie rijtuigen gaan werken (zoals de NMBS in het echt werkt met stammen van, ik dacht, 4 + stuurstand). Dat betekent dus dat drie rijtuigen sowieso permanent gekoppeld worden en enkel de koppelingen op de uiterste rijtuigen uitgerust worden met dezelfde soort koppelingen als op de locomotieven.

Jurgen

Als je een model van een ander merk koopt dat voor 3-rail uitgerust is, dan zit hier tegenwoordig automatisch een decoder in. Normaal zou dit een multiprotocoldecoder moeten zijn, die moet je dus niet meer afzonderlijk kopen.

Je zegt dat je niet alles automatisch wil laten werken en daarom voor Delta kiest. Ik denk dat je beter meteen een Digital Control Unit kan kopen. Deze worden ook niet meer gemaakt, maar op Ebay komen deze regelmatig wel een keer langs.
Je bent dan wel digitaal bezig, maar je kan de wissels en dergelijke nog steeds manueel bedienen. Je locs zullen, indien digitaal, gebruik kunnen maken van al hun digitale functies terwijl dit bij Delta maximum alleen de lichtfunctie is. Bij de oudere Delta regelaars heb je zelfs geen functie en branden je lichten constant.

Zoals jullie de 8 locs willen besturen heb je 2 Delta regelaars nodig. De ene wordt dan op de rails aangesloten en de andere op de bovenleiding. Tenzij je telkens met 2, 4, 6 of 8 locs tegelijk wil rijden. Begrijp je?
Met de Control Unit heb je slechts 1 regelaar nodig en je kan meteen 80 verschillende locs onafhankelijk van elkaar laten rijden.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Anarchy

Je hoeft die koppelingen niet te vervangen hoor. Die zijn ook compatibel met M?rklin kortkoppelingen. Je kan inderdaad alle merken op je M?rklin rails laten rijden zolang het 3-rail loc's zijn. Vele merken maken tegenwoordig ook 3-rail zoals Fleischmann, Roco, Mehano, enz...

Johnnytrein

Ik zou bij aankoop van nieuwe wagons en rijtuigen gelijk vragen om andere wielen. Normaal vervangt een winkelier deze gratis. De spoor breedte van M?rklin is net even anders dan van 2 rail, ik zeg dit vooral met het oog op ontsporen en voor later eventueel bezetmelding.
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Johnnytrein

De spoor breedte van M?rklin is net even anders dan van 2 rail,
De spoorwijdte is hetzelfde. Wat er anders is is de binnenmaat van de wielstellen, de maat B volgens NEM 310/NEM 340.