Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Brawa V320

Gestart door Peter, 25 juli 2008, 18:07:01 PM

Peter

Heb in mijn, een tijdje geleden gekochte, Brawa V320 een DCC locdecoder ingebouwd (ESU Lokpilot) Het rijden gaat uitstekend, en ook de instellingen voor optrekken, snelheid enz. gingen vanzelf.
Waar ik een probleempje mee heb is dat bij het veranderen van rijrichting de kop en sluitlichten even knipperen.
Wat is hier van de oorzaak, en kan dit verholpen worden?
Met vriendelijke groeten
Peter

Peter

Alle specialisten met vakantie?
Met vriendelijke groeten
Peter

LokSound

Kan je mogelijks ook opgeven om welke LokPilot het gaat?

Peter

Het spijt me, maar ik kan het niet zien. Vermoedelijk is het een V2.0 of de latere versie V3.0
Met vriendelijke groeten
Peter

Klaas Zondervan

Zulke probleempjes vind ik altijd een beetje merkwaardig. Je hebt zelf een decoder ingebouwd, maar je weet niet welke?
Als je in staat bent om de decoder uit te lezen, kijk dan eens wat er in CV 7 en CV 8 staat. Dat vertelt bijna alles over fabrikant en type.

Peter

Klaas,
Leg me dan aub eens even uit hoe ik dat kan doen via mijn IB.
Ik ben een digitaal leek, en een CV veranderen (adres enz) wil nog wel lukken maar van de rest ken ik niets.
Of waar staat dat in de handleiding want ik kan zo direkt niets vinden.
Met vriendelijke groeten
Peter

Klaas Zondervan

Blz. 54 van de Nederlandstalige handleiding:

"Wordt de [enter] toets ingedrukt terwijl de cursor zich in de linker helft
bevindt, dan leest de Intellibox de waarde van dit register uit en
wordt dit aangegeven door het woord "read" en een draaiende balk
in het bovenste deel van het display. Dit kan ongeveer 30 sec. duren."

Peter

In de 7 staat 32 en in de 8 staat 157. Is het dat wat je bedoeld?
Met vriendelijke groeten
Peter

Klaas Zondervan

Kijk, daar hebben we wat aan. Volgens deze lijst op de site van de NMRA betekent 157 in CV 8 dat het een Kuehn decoder is. En dus niet een ESU Lokpilot.
Het getal 32 in CV 7 is een aanduiding van het type. Maar daarvoor zul je bij Kuehn moeten kijken wat dat betekent.

Peter

Ok dan zal ik de vraag over de knipperende lichten bij het veranderen van rijrichting wel ineens aan Kuehn stellen.
Met vriendelijke groeten
Peter

Peter

Met vriendelijke groeten
Peter

Klaas Zondervan

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe het dan is opgelost.

INFO

Leuk Peter, dat het opgelost is, maar hoe is het dan uiteindelijk opgelost?? Want zo heeft het geen waarde voor de andere forumleden.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Peter

Tja, tegen mij werd ook gezegd : kijk maar bij Kuehn, en dat heb ik dan ook gedaan. En ook via een Duits forum had ik direkt de benodigde informatie.
Het heeft niks met de decoder te maken!
Gewoon de lampjes verwisselen tegen 19 volt lampjes en het is in orde. Kuehn decoders zijn iets meer gevoeliger dan somige andere op dat punt.

Hierbij het Duitse antwoord:

citaat:
ich zitiere mal aus den Unterlagen der Firma K?hn, immerhin der Entwickler und Hersteller des angesprochenen Dekoders. Dort hei?t es unter Problembehandlung und zum Problem "Beim Fahrtrichtungswechsel blinken die Lampen": "Beim Fahrtrichtungswechsel werden auch die Lampen umgeschaltet. Ist der Einschaltstrom der Lampen zu hoch, schaltet der Dekoder alle Ausg?nge ab und unternimmt Einschaltversuche (dadurch das Blinken). Dimmen sie die Funktionsausg?nge ... oder verwenden sie Lampen mit einer Nennspannung von mehr als 16 Volt."

Wenn dieser Effekt auch bei LEDs auftritt, ist der Vorwiderstand der Leuchtdioden zu klein gew?hlt. Dann flie?t beim Einschalten ein hoher (Kurzschlu?-) Strom (da der Innenwiderstand von LEDs sehr klein ist) und die Leuchten blinken


Het kan ook met andere decoders gebeuren, maar het beste is toch als je een lok digitaliseerd, er ineens 19 V lampjes in te steken die alle merken in hun onderdelenlijst hebben staan.Zo gaan die lampjes ook langer mee
Met vriendelijke groeten
Peter

Klaas Zondervan

Het komt er in het kort dus op neer dat de decoderuitgangen voor de lampen overbelast werden.