Nieuws:

Nu in MSM 256 BANEN: Station Aalst 2000 * Ontario * Sixteen Tons

Hoofdmenu

Rangeerheuvel afremmen

Gestart door Gerolf, 20 juli 2008, 21:03:10 PM

Stefan Appelmans

Met een magneet....
Ik heb het daarjuist geprobeert. Wel met een "in stukken gesneden en teruggeplakt om andere dingen te proberen", Kadee magneet[:I].... en met een van mijn wagons waar het ijzeren gewicht vervangen is door lood, om de aantrekkracht van de Kadeemagneet te verminderen op de wagon zelf, want bij het ontkoppelen trekt de magneet meestal de wagon verder en het herkoppelt soms.

DUS...[8D]het trekt hier dus alleen de assen, maar het werkt toch op een bijna vlak stuk rail. Er is natuurlijk het probleem van de wisselmoteuren, ook onder het spoor.
Om dat zo goed mogelijk te maken moet de wagon ook met een "op schaal" snelheid rijden, dus traag, en dit van boven tot onder!
Ik zie niet waaraan de messing buisjes zullen dienen, uitgezondert om met luchtdruk de wagons te remmen, maar het is dus dat niet[B)]
Wat heeft gerolf ons weer uitgevonden?????[:p][:D]
stefan.

vandomm

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Wel knap, dat meedenken [8D]

Even voor alle duidelijkheid: mijn methode is geen "totaaloplossing": niet volautomatisch en computergestuurd en zo, er is nog een spelelement "fingerspitzengef?hl" aanwezig. Alhoewel automatisering niet onmogelijk zou zijn. Dat doe ik misschien "als ik ooit veel tijd zou hebben", en dan met een microcontroller en Bascom-AVR.

Wat betreft realisme: zoiets als in dat you-tube-filmpje (ronkende ontkoppelaar en op elkaar knallende wagons) wou ik dus absoluut niet!

Ik had ook geen zin om al mijn wagonnetjes op de ??n of andere manier te verbouwen. Het magnetisme-idee heb ik om deze reden niet gevolgd.
Het verhaaltje over die golfbal daarentegen ... [^]

Cees .

vandomm

Gerolf, de haartjes kunnen ook de grassprietjes zijn van bv. een Busch grasmat , deze kunnen dan ook als camouflage dienen .

In ieder geval , staan de wagons op zo'n grasmat , rijden doen ze niet meer . Dus een kwestie van doseren en alles is opgelost.

succes.
Cees .

hobbyist

Dat zullen we waarschijnlijk pas weten in het volgend MSM.

rixke rail

Moest er nu vanwege dit draadje iemand ge-interesseerd zijn in een artikel hoe railremmen werken bij het grootspoor, hoor ik het wel zeker ! [;)]
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

MickeyMouse

Ik ben zeer zeker ge?nteresseerd in dat railremmen in grootbedrijf !!

Geert

Gerolf

Steeds ge?nteresseerd in een dergelijk artikel! Mijn mailbox staat open [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

conducteur

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

hobbyist

waarom daar geen artikel wijden in MSM

Blausee-Mitholz

Een wagon op een railrem van Kijfhoek.

Mvg, Johan

jacques timmermans

Hallo Gerolf,
ALs je op deze link, http://www.google.de/search?hl=nl&q=dowty+retarders&btnG=Google+zoeken&meta=, klikt zul je ook nog veel interessant materiaal over "railremmen" kunnen lezen.

Succes met je bouwsel,

Jacques Timmermans

trainfreak

citaat:
Geplaatst door rixke rail

Moest er nu vanwege dit draadje iemand ge-interesseerd zijn in een artikel hoe railremmen werken bij het grootspoor, hoor ik het wel zeker ! [;)]
Modelspoorse groeten,
Eric.

Ik lees dit topic nu pas door[:I]
Voor mij mag er ook eentje komen, als het nog niet te laat is teminste...
Spoorse groeten
Dimitri

Gerolf

citaat:
Geplaatst door jacques timmermans
Hallo Gerolf,
ALs je op deze link, http://www.google.de/search?hl=nl&q=dowty+retarders&btnG=Google+zoeken&meta=, klikt zul je ook nog veel interessant materiaal over "railremmen" kunnen lezen.
Bedankt, Jacques. Dat ga ik morgen eens rustig bezien. Samen met het artikel van Rixke geeft het wat extra informatie.
Ik denk dat er in SJ of zo ook ooit een artikel over het onderwerp heeft gestaan, ik meen over Kijfhoek.

Over mijn project: vrijdag geen DHL-zending gehad, hopelijk morgen wel ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

poco loco

citaat:
Geplaatst door rixke rail

Modelspoorse groeten,
Eric.

En aub nog eentje voor iemand die net uit vacantie komt...

Bedankt,
Luc.

Decapod

En nog eentje voor iemand die bijna op vakantie vertrekt ... [8D]
Dank je!
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.