Rangeerheuvel afremmen

Gestart door Gerolf, 20 juli 2008, 21:03:10 PM

Gerolf

Zoals misschien bekend is een rangeerheuvel het hoofdthema van mijn minibaantje voor de expo in oktober.
Ik heb een concreet idee om de afbollende wagens af te remmen, en intussen heb ik al wat praktijktestjes - met succes - gedaan.

Daarom is dit draadje misschien "een dikke vijg na Pasen", maar toch zou ik wel eens willen weten wat jullie idee?n zijn.
Hoe zouden jullie afgeduwde wagons zachtjes laten uitbollen tot de juiste plaats?
Om het wat lastig te maken:
- aflopen = via wissels en dus afbuigende rails, dus wrijving bij het afdalen, dus minder afdalende snelheid
- elke wagon heeft eigen karakteristieke eigenschappen (vlot lopend, rolgewicht, ...)

Lekker brainstormen ? B)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

conducteur

iets dat soepel kan bewegen op het sporen plaatsen voor een grote vrijving.het leuk is: als je dit met een microschakelaar doet,kan je nog leuke dingen doen schakelen!
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Michiel

Ik sta vol bewondering dat je de klus geklaard hebt, want hoe lang ik erover peins, tot een mooie en simpele oplossing kom ik niet.

Een mogelijke uitvoering zou zijn om het rangeerterrein zodanig uit te voeren dat de hellingsgraad kan bijgestels worden door middel van een vijzel. Via een of meedere snelheidsdetectoren wordt de hellinggraad van het rangeerterrein een wijnig aangepast zodanig dat de wagon met een beperkte snelheid de opgestelde wagons nadert. Deze oplossing is vrij omslachtig in de opbouw en niet erg elegant.

Een alternatief zou zijn om remsporen uit mousse te gebruiken om de wagons een bepaalde remtijd te geven. Afhankelijk van de snelheidsmeting wordt de moesse gedurende een korte tijd tegen de flenzen gedrukt. Mij lijkt dit geklungel te worden, moeilijk te regelen, om niet te spreken over de bouw ervan. Men zou de remkracht presiezer kunnen regelen indien dit magnetisch zou uitgevoerd worden, maar dan zou elke wagon moeten voorzien zijn van een stuk ijzer, of magneet.

Nogmaals, ik sta vol bewondering te peinzen hoe je het voor elkaar hebt gebracht, want ik kom er niet uit.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

B loc

Goeiedag
Ik dacht dat het misschien zou gaan met eletro-maganeten. Zo kan je toch de snelheid regelen.

groetjes
Mathias
 

Roderik

Ik dacht onmiddellijk aan elke wagon digitaliseren en motoriseren.

Pas op: ik ben een complete leek op het vlak van elektronica dus wat ik hier schrijf valt onder: the sky is the limit.

Stel dat een sleep wagons helemaal is voorzien van motoren en decoders. In sleep rijden ze allemaal even snel mee als de loc die hen verder duwt. Van zodra je een wagon los koppelt (in jouw geval met de lichtsluizen) krijgt hij een digitaal signaal om zelf verder te rijden. Hij neemt zelf zoveel wissels als je wil.  Als je daarna op elk spoor na het wisselcomplex een nieuwe lichtsluis voorziet die een rem-module inschakelt, gaat hij remmen.
Simpel toch?[:(]
Always be modelling!

MARKLINRIJDER

Ik heb ooit eens een filmpje gezien van een modelbaan die dit had.
De man deed het met servomotoren die een beugel deden bewegen van links naar rechts.  Deze was zo geplaatst hoe schuiner hij kwam hoe minder hij remde.  Ik zoek het filmje even op en als ik het vind, dan plaats ik het.  Ik weet wel dat het daarbij nog wel om een 3 rail baan ging en dat het een immense klus was, wegens plaatsgebrek.

Ik ben zeer benieuwd naar Gerolf zijn oplossing[:p].

Groetjes,

David

erik de noorman

Gerolf,

Ik zou een stuk rail van ongeveer 4 cm inbouwen in het spoor.
Beide railstaven moeten volledig losgemaakt worden van de spoorbielzen. Van voor moet elke railstaaf scharnierend (of flexiebel zoals tillig wissels)gemonteerd worden (zoals wisseltongen). Aan het achterste stuk  moeten beide railstaven verbonden worden met een veertje zodat ze naar elkaar toe worden getrokken. De uiteinden van de beide railstaven moeten wel iets naar buiten gebogen worden zodat ze terug mooi in lijn liggen met de andere spoorstaven. Wel een  aanslag voorzien zodat ze niet meer dan max. 2 mm naar binnen worden getrokken en valt de versmalling  optisch ook niet op. De wagon komt aangebold en rijdt dus als het ware door een trechter. Beide spoorstaven die met het veertje verbonden zijn drukken tegen de wielflenzen en remmen zodoende de wagon af en de wagon kan door zijn vaart toch de railstaven openrijden en bolt langzaamaan uit (principe van een open gereden wissel. Het vraagt waarschijnlijk wel wat afstellingwerk om de juiste lengte van het stukje spoor te optimaliseren.
Eenvoudig en zonder elektronica.[:D]

Erik

Gerolf

citaat:
Geplaatst door MARKLINRIJDER

Ik ben zeer benieuwd naar Gerolf zijn oplossing
Volledig opgelost is het nog niet, hoor, maar de tests zijn goed, waardoor ik vermoed dat het resultaat van de feitelijke bouw wel zal lukken.

Leuke idee?n tot nu toe, sommige nogal duur (elk wagonnetje een eigen motor en decoder bvb...) In die lijn zou je ook Preiser-robots kunnen maken die echt "sloffen" [:D]

Erik zijn idee: 'k moet zeggen dat ik daar niet aan gedacht had. W?l aan slepende aanslagrails, maar de rails zelf doen bewegen is voor mij origineel!
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

vandomm

Gerolf , is het mogelijk om haartjes te plaatsen ( niet zichtbaar )aan de binnenzijde van de rail zodat die de wagons afremmen .

Denk eens aan een dalende , rollende golfbal die wordt ook afgeremd door het gras .

succes
Cees .

conducteur

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

ysbeer

Gerolf
Als het je lukt om de wagens realisties van de heuvel te doen rollen dan buig ik diep in het zand voor je.
Het moet dan wel een zeer speciale oplossing zijn denk ik.

Proeven door mij ooit gedaan zijn allemaal op niks uit gelopen.
Of de wagen schiet als en gek weg,of hij wenst niet te gaan rijden.
Ook het stoppen heb ik nooit onderde knie gekregen,althans niet mooi.
Zoals op de you tube film is natuurlijk geen kunst.

Nee als je dit lukt alle lof,ik kijk er naar uit.
magnetisch?????

wim

Peter

Jaren geleden heeft er in de Miba een "echte" spoorrem gestaan die je zo kon kopen om in te bouwen in rangeerheuvels (ik dacht van Herkat??) Wil het wel is opzoeken, maar ik vermoed dat het niet echt een succes was, want ik heb er ondertussen toch niets meer over gelezen of gezien.
Met vriendelijke groeten
Peter

janjozef

Ik denk dat een van de grote problemen het verschil in gewicht van de respectievelijke wagons vormt, anders zou ik zeggen met een remblok op verensysteem waarbij dat laatste zeer zwak moet zijn,
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Michiel

citaat:
Geplaatst door ysbeer
magnetisch?????



Een vrij ingewikkelde constructie met een electro-magneet (met spoelen en een ijzeren kern) tussen de sporen, met een positiedetector. In elke wagon zit een kleine permanente magneet. De snelheid wordt gemeten met blokdetectors (vb: reed-relais). De positiedetector is nodig om te weten wanneer de perma-magneet van de wagon een bepaald punt (relatief ten opzicht van de electro-magneet) passeert.

Rolt de wagon te traag van de helling, dan wordt de electromagneet aantrekkend (optrekkend) geschakeld, met de duur van de puls evenredig met de te trage snelheid. Omgekeerd, gaat de wagon te snel, dan wordt de magneet afstotend (afremmend) geschakeld, met de duur van de puls evenredig met de te hoge snelheid.

Ingewikkeld, maar we zijn aan het brain-stormen, dus alle ideeen zijn goed. [8D]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Jurgen

citaat:
Geplaatst door MARKLINRIJDER

Ik heb ooit eens een filmpje gezien van een modelbaan die dit had.
De man deed het met servomotoren die een beugel deden bewegen van links naar rechts.  Deze was zo geplaatst hoe schuiner hij kwam hoe minder hij remde.  Ik zoek het filmje even op en als ik het vind, dan plaats ik het.  Ik weet wel dat het daarbij nog wel om een 3 rail baan ging en dat het een immense klus was, wegens plaatsgebrek.

Ik ben zeer benieuwd naar Gerolf zijn oplossing[:p].

Groetjes,

David



Ik heb dit ook gezien.
Ik dacht dat dit op zo'n DVD "Een jaar met M?rklin" was. Ik denk die van 2004. Het kan ook die van 2005 geweest zijn, ik ben niet zeker meer.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.