Nmbs kleuren?

Gestart door dirkske, 16 juli 2008, 09:15:10 AM

dirkske

Hoi modelspoorders,

Kan iemand mij laten weten welke de kleurcodes(ral,...?)zijn van de twee kleuren van deze loc?
Het is de bedoeling om een Duitse rangeerloc in een Belgisch kleedje te steken.
imgIMGhttp://i298.photobucket.com/albums/mm256/Dirkske65/20080124_9891.jpg/IMG/img
Bron: Nicospilt.
Dank bij voorbaat.
Je eigen baan, je eigen wereldje!

Gerolf

Ik heb een bestandje op mijn webruimte staan (geen idee meer waar ik het ooit vandaan heb gehaald):
http://meb.gerolf.be/msm/NMBS-RAL-Verven.doc
EDIT (Dankzij de bijdrage van Loco): Het bestand komt van de website van modelspoorclub "De Pijl"
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dirkske

Dat noem ik nog eens snel[:p]

Dank u wel Gerolf.[;)]
Je eigen baan, je eigen wereldje!

Peter

Hallo Dirkske,

Van de lok op de afgebeelde foto is er eigelijk geen Duits model
De Duitse (DB) V60 (260) is een Belgische reeks 80 (minieme verschillen)
De Duitse (DR) V60 heeft geen Belgische tegenhanger, alhoewel hij een beetje op de afgebeelde reeks 82 lok lijkt.
Nietemin vind ik het lovenswaardig dat er nog altijd modelspoorders zijn die modellen durven te herschilderen. Hier op het forum zijn er in elk geval verschillende (Rees-Cees enz.) die dat aandurven.[:D]
Binnen afzienbare tijde komt LSM met een model van de lok op de foto (reeks 82)
Met vriendelijke groeten
Peter

loco

Inderdaad, de verwijzing van Gerolf komt van de website De Pijl. Het is Gerolf vergeven, als hij het er maar even bij zet.
De verven die hierop staan zijn allemaal met een airbrush te gebruiken. Ik kan het weten, want ik heb mee aan deze bijdrage gewerkt en meestal ook deze verven gebruikt. De aanvankelijke auteur van de eerst beschikbare ral-nummers van de NMBS was een gepassioneerd multi modelbouwer en NMBS'er. Hij is jammer genoeg overleden.
Ik wil er ook nog aan toevoegen dat het gebruik van een bepaald geel zeer subjectief is. In werkelijkheid zie je meerdere tinten door elkaar. Ook de zon zal zijn deel van de weergave opeisen. Daarom raad ik aan om een donkerder en dekkende gele verf te gebruiken, eerder dan een licht kanariegeel dat vaak ook nog eens veel te transparant is. Maar ja, dat lees je ook allemaal in de bijdrage.

conducteur

en het rood onderaan aan de voorkant?
en de zwarte leuningen,er zijn er toch meer dan twee ,als je ze wilt herschilderen.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Rochevalien

citaat:
Geplaatst door conducteur

en het rood onderaan aan de voorkant?
en de zwarte leuningen,er zijn er toch meer dan twee ,als je ze wilt herschilderen.



>>> De railings zijn groen,dezelfde kleur als de kast dus.
Ik zou ook niet teveel voortgaan op ralkleuren want 1)Belgische loks komen zelden in de car-wash en 2)de kleuren bleken vrij snel af en bovendien komen niet alle loks op het zelfde moment uit grote revisie .Je hebt dus nogal wat verschil in groen -en geel tinten.

Gerrit

dirkske

citaat:
Van de lok op de afgebeelde foto is er eigelijk geen Duits model

@Peter,

De loc die ik wil gaan "vernmbssen"[:D] is een DB212.
[/img]

Dirk.
Je eigen baan, je eigen wereldje!