Nieuws:

Nu in MSM 247 PRAKTIJK: Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 2 | Terminus: de baan, deel 3 | Werken met MIFO SHAPE | Blaas uw Lima loc nieuw leven in met een ombouwset van Micromotor.eu | Verroest

Hoofdmenu

Teststrookje

Gestart door PeterC, 09 juli 2008, 21:28:57 PM

yvessan77

Peter,
Ik gebruik "echte" ballast.
Mijn werkprincipe van de zeefjes is dezelfde als die van u maar ik gebruik andere materiaal.
Waar ik werk is er een grote hoeveelheid 0/7 (steenslagstof of pouss??) in voorraad.
Dit wordt bij de maatschappij gebruikt om voetpaden aan te leggen.
Ik heb dus ooit gezondigt door enkele kilo's van deze 0/7 mee naar huis te nemen.
Deze werd dan ook gezift en enkel de steentjes dit niet door het kleine zeefje verdwenen liggen nu op mijn baantje.De steentjes heb ik ook wel "gewassen" omdat op de nieuwe ballast altijd stof hangt.
Dit geeft een effect van nieuwe ballast.
Best wel mooi maar van korte duur want eens de lijm aangebracht is het nieuw er af.
Het stof gebruik ik om voetpaden mee af te werken en de groffe steentjes zijn weer naar de firma gegaan om op een of ander  voetpad terecht te komen.
Voordeel is dat deze steentjes niet in het grijs dienen geverfd te worden en gelijmd kunnen worden naar hartelust.Met andere woorden.
U hoeft geen schrik te hebben voor oplossende ballast.
Eens lijm in de ballastlaag is uitgehard kan deze geverfd worden naar believen.
Spoorse groeten,
Yves.

loebaske

Denk dat die kattebak korrels voor problemen zal zorgen op termijn,
want die zijn gemaakt om vocht op te nemen....




PeterC

@Gerolf,
Welke mix van nummers van Woodland Scenics gebruik ik dan best (ik heb hier een pdf catalogus staan)?  Waar kan ?on the fly? (zonder te bestellen) die ballast kopen (OVL, WVL of A?pen)?  Ik ben vrijdag as een dagje thuis en zou de namiddag besteden om ?inkopen? te doen.

@Yves,
Wat betreft werk zit ik in een gans andere branche en kan dus niet ?zondigen?.  Is die ballast in de bouwmarkt verkrijgbaar en eventueel waar?

@Eric Loebaske,
Om die reden overweeg ik om een product te gebruiken dat geen vocht opneemt en geen stof afgeeft.  Ik heb ondertussen pagina?s gegoogled en ik heb nog geen enkel positief bericht gevonden van die kattebak korrels.  Op 1/35? geeft dit wel een propere indruk, maar op kleine schaal heb ik er nog niet mee gewerkt (ik ben trouwens een (her)beginner op die schaal!).

Groetjes, Peter


Gerolf

Je mix hangt af van de periode waarin je baan zich bevindt, en hoe "recent" je baanvak van ballast is voorzien.
In tpIII (mijn uitverkoren tijdperk) wordt ballast snel donkergrijs door het kolenstof, in het na-stoomse tijdperk is vooral roest een "kleur" die het ballast krijgt.

Ik gebruik als basis meestal een mix van "buff", "grey" en "brown", maar soms doe ik er ook ineens al "cinders" tussen, dit alles in de grootte "medium" voor de ballast zelf, en "fine" voor de onderlaag die je naast het spoor ziet.
Na het lijmen volgt de airbrush met "pacemaker grey" van PollyScale.

Collectorsbank in Wilrijk heeft de meeste produkten in voorraad.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PeterC

Gerolf,

Ik heb de nummertjes gevonden in de catalogus.  Mijn baan zou zich ook afspelen in TP III (wel DB).
Bij de site van Collectorsbank vind ik enkel een veilingshuis.  Is dat wel degelijk de winkel die je bedoeld?
Groetjes, Peter


loebaske

Peter, dat is de winkel, maar zijn grootste bezigheid is veiling, maar weet niet van waar je afkomstig bent...maar zekers een bezoekje waard, heeft trouwens zeeeer veel spullen van Americaanse makelij (Walthers) in huis die best bruikbaar is op onze baantjes.
Ondertussen gezien...van Deinze, niet zover van Gent, als je eens wil langskomen in de club laat je het maar weten en helpen we je met zoveel mogelijke antwoorden op je vragen.
Eric

Gerolf

Hun site navigeert niet geweldig, maar je hebt de juiste.
Online bestellen zit er niet in voor scenery-produkten. Misschien zijn er wel andere handelaars (hier op dit forum?) die je kunnen helpen.
E?ntje heb ik alvast gevonden:
http://www.modeltrein-paradise.be/02b8ff98920ffde07/042fb39a8512c5411/042fb39ad90dd3e12/index.php
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

loebaske

Just Gerolf, Patrick heeft dat nu ook in huis, en is een stuk dichter voor Peter [:)][:)]

PeterC

@Gerolf,
Bedankt voor de site, ik zal eens een kijkje nemen in Sint Niklaas want dat is wat dichter dan Wilrijk.

@Eric,
Is dat de club in Gent-Zeehaven?  Waar kan ik de club juist vinden en wanneer zijn er bijeenkomsten?

Groetjes, Peter


trainfreak

citaat:
Geplaatst door PeterC

@Eric,
Is dat de club in Gent-Zeehaven?  Waar kan ik de club juist vinden en wanneer zijn er bijeenkomsten?





Die club in Gent-Zeehaven is een andere (waar ik trouwens lid van ben)
Wegens uitbreidingen van de gebouwen en bundels is ze wel moeilijk te bereiken nu.  
Veenakkerstraat in Gent (zijstraat van de Hogeweg).
Elke maandagavond clubavond vanaf 19u30 - 20u tot 22u

De club van Eric bevindt zich niet ver van het station van Merelbeke, aan de voetgangersbrug.
Spoorse groeten
Dimitri

loebaske

Bedank Dimi, onze club is Ghent Rairoad Association, en ligt aan de grens Merelbeke/Gentbrugge als je intresse heb stuur me maar een mailke, ondertussen zijn we flink opgeschoten met ons nieuw project Gent-zuid.

janjozef

dat laatste moet wel, je hebt het ganse forum uitgenodigd voor de opening van gent-zuid ( of was dat juist een drink ) [:D]
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

PeterC

Dimitri en Eric,
Bedankt voor de reactie.  Ik zie het wel zitten om eens een kijkje te komen nemen, maar mij aansluiten bij een club is heel moeilijk voor mij daar ik op de onmogelijkste uren en heel onregelmatig moet werken.

Eric, ik heb je een PM gestuurd.

Ondertussen ben ik reeds aan een nieuw teststrookje begonnen om te leren uit mijn fouten van het eerste.
Het plankje is gezaagd, kurk en rail zijn er reeds opgekleefd.  Nu nog wachten tot wanneer ik de juiste ballast heb.
Groetjes, Peter


yvessan77

Peter,
Sorry voor de late reactie maar het is nogal druk bij ons thuis.
Ik denk dat ge bij elke grote handel in bouwmaterialen wel aan porfiersteentje 0/7 of 0/8 kunt geraken.
Porfier wordt ook veel op opritten gelegd.Zodus...
U moet dus eigenlijk de afval hebben van die steentjes die ze op de opritten leggen.
Ik zal jullie 14 dagen missen.
Moet met de vrouw, en kinderen, op reis. Snik.
Spoorse groeten,
Yves.

doomslu

citaat:
Geplaatst door yvessan77

...Ik zal jullie 14 dagen missen.
Moet met de vrouw, en kinderen, op reis. Snik.
Spoorse groeten,
Yves.

Arme Yves, we zullen aan je denken. [:o)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *