Nieuws:

Nu in MSM 247 CLUB: Op bezoek bij de AMRA

Hoofdmenu

spoorwegovergang, ontwerp van een printplaat

Gestart door Quadran, 03 juli 2008, 16:19:16 PM

Quadran

Vermits in het flitspalen topic (http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=6716&whichpage=9) een nieuwe vraag was onstaan hier dan
maar een nieuw topic gestart betreffende het ontwerp van een printplaat voor spoorwegovergangen.
Gelieve hier dan ook verder te gaan als het over spoorwegovergangen gaat :p
 

Quadran

#1
Laat de ideeen maar komen en dan zullen we wel in september eventueel zien wat er mogelijk is [8)].

 

dirkske

#2
Hoi,

Ik loop al een tijdje met het idee om beide uiteinde van de trein te voorzien van een magneetje die dan om beurten kontakt maken via een reed om zo: bij eerste kontakt, slagboom toe en bij tweede kontakt, slagboom open.
't Is maar een idee.[8D]

Groetjes Dirk.
Je eigen baan, je eigen wereldje!

Quadran

#3
Dus de trein en het laatste wagonnetje met een magneet voorzien?

 

Jurgen

#4
citaat:
Geplaatst door dirkske

Hoi,

Ik loop al een tijdje met het idee om beide uiteinde van de trein te voorzien van een magneetje die dan om beurten kontakt maken via een reed om zo: bij eerste kontakt, slagboom toe en bij tweede kontakt, slagboom open.
't Is maar een idee.[8D]

Groetjes Dirk.



En wat als je dan je wagens afkoppelt en je loc alleen laat rijden?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

conducteur

#5
vier contacten,indien die niet richtingsafhankelijk kunnen schakelen,anders 2

richtingsonafhankelijk:

trien rijd op volgende manier: trein rijdt over contact open-trein rijdt over contact sluiten-trein rijdt over overweg-trein rijdt over contact sluiten-trein rijdt over een contact open.

het voordeel is: probeer het even achterstevoren,en doe alsof je de trein bent die de contacten bedient!

richtingsafhankelijk:
dit is iets eenvoudiger,omdat als de trein van links naar rechts rijdt,eerste contact wordt geschakeld voor sluiten,tweede voor openen

of hij rijdt van links naar rechts :diezelfde contacten kunnen worden gebruikt,maar dan gewoon open vervangen door sluiten en omgekeerd!

ik hoop dat je het hebt verstaan!
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Quadran

#6
Het richtings on-afhankelijk maken is echt niet zo moeilijk [:D]

Met twee schakelaars of bezetmelders kan je ook al richtingsafhankelijk schakelen.

Hiervoor bestaan genoeg software oplossingen voor om dit te detecteren.

Stel een dubbelsporige traject.

-------A----------------B-------
-------C----------------D-------

Er worden 4 sequenties gescand die om de x milliseconden de sensoren A,B,C,D scannen.

Van zodra een sensor geactiveerd is wordt de bijhorende sequentie gestart. In de sequenties worden dan de lichten, bel en bomen gestuurd. De sequentie wordt gestopt door de tegenoverliggende sensor.


Hierdoor kunnen alle 4 richtingen continue bewaakt worden.

Stel, er rijdt een trein van A->B en van D->C.

dan worden 2 sequenties geactiveerd die de onveilige toestand aanhouden (slagboom naar beneden) zolang beide tegenovergestelde sensoren niet bediend zijn geweest. de traagste trein houdt de overweg dus dicht, ongeacht welke trein eerst een sensor heeft geactiveerd.
sequentie 1 wordt gestart met A en gestopt met B
sequentie 2 wordt gestart met D en gestopt met C

rijden de treinen nu even later van B->A en van C->D
worden sequenties 3 en 4 respectievelijk gestart met B&C en gestopt met A&D.

uiteraard kan ook A->B en C->D of B->A en D->C op deze manier gedecteerd worden.

voor wie geintresseerd is in de meer technische uitleg:
http://home.scarlet.be/sectieplc.brugge/PLC/Algemeen/Analyse/07_Grafcet.htm
en vooral 5. gelijktijdige sequenties.

in ons voorbeeld zouden er dus 4 gelijktijdige of maw parallelle sequenties naast elkaar bestaan. elk met hun eigen start en stop condities. uiteraard kunnen er op 1 moment maar maximaal 2 actief zijn. voor een 3 sporige overweg (weet niet of dit bestaat) zouden er 6 parallelle takken naast elkaar bestaan, enz...
 

Quadran

#7
nu heb ik hier een Viessmann sein gevonden naar Duits voorbeeld dat een indicator is voor de trein om aan te duiden dat de overweg probleemloos functioneert: http://www.viessmann-modell.com/pdf/5061.pdf

het bovenste licht knippert als de overweg goed is gesloten, het onderste licht moet altijd branden.

dit zou ook eventueel in de print kunnen opgenomen worden.
 

hobbyist

#8
Ik heb ergens in een oud Elektuur een schemaatje gezien dat werkt met impulsen. Bij een korte impuls wordt de kring gesloten, bij een lange impuls wordt de kring onderbroken.

jan77

#9
citaat:
Ik geloof dat NMBS ook zulk (gelijkaardig) systeem gebruikt ...
Helaas bestaat er nog geen sein in model, een uitdaging voor B-Models ?


Dit sein bestaat wel in model Bert het is een Vereenvoudigd stopsein(verhoogd opgesteld).
Op industrielijnen werkt het systeem als volgt we rijden een zogenoemde pedaal af deze geeft een electrische impuls waardoor de overweg opslaat ( en )indien aanwezig de slagbomen sluiten als dit gebeurd is springt het vereenvoudigd stopsein AP-BP sein genoemd , op geel waardoor de bestuurder weet dat de overweg veilig is als de hele trein voorbij de overweg is word door een pedaal voorbij de overweg een nieuwe electronische impuls gegeven en de overweg opent.
Op hoofdlijnen is het systeem openen en sluiten hetzelfde alleen  ligt door de hogere snelheid de pedaal om de overweg te sluiten verder van de overweg verwijdert en word deze beveiligd door een groot stopsein wat wil zeggen als de overweg niet sluit door een storing men gewoon het groot stopsein dicht houdt.
Ik hoop dat de uitleg wat duidelijk is
Gr Jan


Decapod

#10
Zeg mannen, vergeef me de misschien wat domme vraag (ik ken nog maar bitterweinig van elektronica [:I]), maar hoe zit het dan met een (bv.) enkelsporige lijn met een station vlak achter de overweg? Als je sensoren om de zoveel milliseconden scannen heb je dan niet het probleem dat je overweg gesloten blijft wanneer er een trein in het station staat?
Kan het misschien niet met twee redelijk kort na elkaar geplaatste detectiepunten, waarbij het ??n dan een bevestiging vormt voor het andere en dichter bij de overweg ligt (maar misschien zie ik een probleem waar het niet is [}:)])?
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Quadran

#11
Zo, het verlof kan beginnen, denk er allemaal eens over na en tot ziens in september [:p]
 

jan77

#12
Daarom liggen indien mogelijk de perrons voorbij de overweg zodat de overweg terug open kan als de trein gepasseerd is voorbeeld hiervan station Kapellen
Maar als je dan station Heide neemt richting Antwerpen ligt het perron voor de overweg en blijft deze dus gesloten tot de trein gestopt is iedereen op- en afgestapt is en de trein voorbij de overweg is.
Gr Jan

hobbyist

#13
Quaran, een fijne vakantie en tot september. Geniet er maar van.

conducteur

#14
citaat:
Geplaatst door jan77

Daarom liggen indien mogelijk de perrons voorbij de overweg zodat de overweg terug open kan als de trein gepasseerd is voorbeeld hiervan station Kapellen
Maar als je dan station Heide neemt richting Antwerpen ligt het perron voor de overweg en blijft deze dus gesloten tot de trein gestopt is iedereen op- en afgestapt is en de trein voorbij de overweg is.
Gr Jan


zoals lissewege?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum