Nieuws:

Nu in MSM 249 SAMENSTELLING: De EN224/225 Donauwalzer 1993-2002

Hoofdmenu

Treinbotsing Hoei

Gestart door dingske, 03 juli 2008, 11:11:00 AM

dingske

Dit las ik zojuist op de site van Het Laatste Nieuws. Een serieus ongeluk gelukkig maar twee zwaar gewonden.

"Bij de aanrijding tussen een goederentrein en een passagierstrein in Hermalle-sous-Huy (Hoei) zijn vanochtend dertig gewonden gevallen. Zes onder hen zijn naar het ziekenhuis gebracht. Twee passagiers raakten ernstig gewond. Dat melden NMBS en Infrabel.

Treinverkeer onderbroken
De botsing gebeurde op het moment dat de goederentrein werd gestald. Dat zegt een woordvoerder van Infrabel. Het ongeval gebeurde vanochtend om 6.48 uur. De goederentrein was op weg van Kinkempois naar Fl?malle. De passagierstrein reed van Namen naar Liers.

Door het ongeval is het treinverkeer op de spoorlijn 125 Luik - Namen onderbroken tussen Fl?malle-Haute en Hoei. Er werd een busdienst ingelegd. De reizigers met bestemming Luik-Guillemins of Namen krijgen de raad om via Brussel te reizen.

Oorzaak nog niet bekend
"Het is nog te vroeg om iets over de oorzaak van het ongeval te zeggen", zegt infrastructuurbeheerder Infrabel. "Er wordt prioriteit gegeven aan de opvang van de gewonden."

De hulpdiensten hebben de situatie inmiddels onder controle. Een 30-tal brandweermannen en verschillende ziekenwagens kwamen ter plaatse."

imghttp://www.hln.be/static/FOTO/pe/3/1/1/large_437326.jpg/img
imghttp://www.hln.be/static/FOTO/pe/2/2/4/art_large_437344.jpg/img
imghttp://www.standaard.be/Assets/Images_Upload/2008/07/03/trein.jpg/img

Wouter
Ik wil groot zijn in iets kleins.

conducteur

#1
vooral de passagierstrein heeft zware klappen gekregen!
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Anarchy

#2
Ook een beetje logisch h? conducteur. Ben eens benieuwd naar de oorzaak [?]

conducteur

#3
als ik het goed begrijp,staat de goederentrein stil en is de passagierstrein op de goederentrein ingereden?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

dingske

#4
citaat:
Geplaatst door conducteur

als ik het goed begrijp,staat de goederentrein stil en is de passagierstrein op de goederentrein ingereden?



Ja zo heb ik het ook gelezen, dat kan al wel verklaren waarom de passagierstrein zoveel schade heeft.

Wouter
Ik wil groot zijn in iets kleins.

Anarchy

#5
citaat:
Geplaatst door dingske

citaat:
Geplaatst door conducteur

als ik het goed begrijp,staat de goederentrein stil en is de passagierstrein op de goederentrein ingereden?



Ja zo heb ik het ook gelezen, dat kan al wel verklaren waarom de passagierstrein zoveel schade heeft.

Wouter



Of het nu de reizigerstrein of de goederentrein is die ingereden is ... Een loc is een robuuster blok dan een rijtuig h

janjozef

#6
gelukkig geen doden, dat is al een geluk, en weer een break minder
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

DelticPower

#7
Gelukkig dat het stuurrijtuig zoveel schade heeft. Dat betekend dat de kreukzones goed gewerkt hebben en een groot gedeelte van de botsingsenergie hebben geabsorbeert. Waardoor het aantal slachtoffers vermindert. Duidelijk is ook te zien dat de bestuurderscabine niet of minder vervormt is, om de bestuurder te beschermen, kreukzone ligt achter de cabine. Dat de lok er uiterlijk er beter afkomt is maar schijn. Meestal is de inwendige toestand ook door de klap rampzalig. Dieselmotoren etc die door de klap van hun fundatie losscheuren, leidingen, uitlaten etc die allemaal afbreken.
Uiterlijk wil niet altijd iets over de toestand zeggen.
Maar allerbelangrijkst is natuurlijk de veiligheid van personeel en reizigers, waarmee steeds meer rekening wordt gehouden bij constructie van het materieel. Daarom ook mijn openingszin die in eerste instantie misschien vreemd overkomt.
Groeten van Jan

ERVIN

#8
Idd gelukkig zonder dodelijke slachtoffers, weet er iemand welke nummer de 77 droeg??

trainfreak

#9
De 77(64 wordt er op fora gezegd) zou stil hebben gestaan.
De break is daarop ingereden.

Bekijk het nieuws van ??n. (klik)
Spoorse groeten
Dimitri

Peter

#10
De 7764 was volgens mij de eerste lok van Mehano van deze reeks die op de markt kwam. Hopelijk valt het grote voorbeeld te herstellen.

Het voornaamste is natuurlijk dat er geen doden zijn en geen al te ernstig gewonden (zeker geen levensgevaar)

Toch ook een vrolijke noot bij alle ellende: De "Break" is nu inderdaad gebroken. [:D] Hopelijk wordt hij ook terug hersteld.
Met vriendelijke groeten
Peter

ronny-vdv

#11
citaat:
Geplaatst door DelticPower

Duidelijk is ook te zien dat de bestuurderscabine niet of minder vervormt is, om de bestuurder te beschermen, kreukzone ligt achter de cabine. Groeten van Jan

Als de treinbestuurder was blijven zitten, was hij een dodelijk slachtoffer. De Breaks hebben een zeer smalle bestuurscabine. Gaan lopen en de mensen verwittigen is dus de boodschap.

Ronny[8)][8)][8)][:)][:)]
Mvg,

ronny-vdv

Jurgen

#12
Pff, moet ik mijn 7764 nu ook laten botsen? [}:)]
Hmm, toch maar niet. [:D]

Gelukkig is de materiele schade deze keer erger dan de lichamelijke.

Op de site van Het Laatste Nieuws staat trouwens een lijstje met ongevallen sinds 2000. Dit is niet volledig, maar toch lang genoeg. Je moet maar eens gaan kijken.

EDIT: Blijkbaar zijn de artikels verdwenen van de hoofdpagina. Het bewuste artikel over de treinbotsingen sinds 2000 vind je hier. De treinbotsing van vandaag vind je hier.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Mr-tsjoektsjoek

#13
citaat:
Geplaatst door ronny-vdv

citaat:
Geplaatst door DelticPower

Duidelijk is ook te zien dat de bestuurderscabine niet of minder vervormt is, om de bestuurder te beschermen, kreukzone ligt achter de cabine. Groeten van Jan

Als de treinbestuurder was blijven zitten, was hij een dodelijk slachtoffer. De Breaks hebben een zeer smalle bestuurscabine. Gaan lopen en de mensen verwittigen is dus de boodschap.

Ronny[8)][8)][8)][:)][:)]



Heb in 2001 bij het dodelijk ongeluk geweest op de L2 tussen twee baantreinen, de ??n getrokken met reeks 76, de andere met de reeks 59.  De 59 heeft ook zo een beperkte ruimte in de cabine, de begeleider kwam er vanaf met gebroken benen, toen hij uit de rijdende trein sprong, de machinist haalde het net niet...

Mr tsjoektsjoek.