Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Reeks 28-stroomafnemers

Gestart door ERVIN, 28 juni 2008, 23:36:34 PM

ERVIN

Ik ben, samen met B-Modelbouw, nog eens op treinen-jacht geweest, eindelijk heb ik de Reeks 28 eens in het "echt" mogen aanschouwen, jammer dat ik hem nog niet in actie heb gezien, maar er is ons iets opgevallen, de 2802 heeft 3 stroomafnemers, terwijl de 2803 hier te zien aan de TW van Antwerpen-Noord, 4 stroomafnemers heeft, waarom zijn er hier verschillen?

Hier zie je foto's.

IMGhttp://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/grootbedrijf/treinen1268.jpg/IMG

IMGhttp://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/grootbedrijf/treinen1273.jpg/IMG


dgrr57

Volgens mij heeft de 2802 4 stroomafnemers.

Foto's te zien in Op de Baan nr 85, blz 10 en SJ nr 163, blz 40 en volgende.

C.B.

Is er eentje kwijt.
Is door een fout in de bovenleiding te Vise, blijven haken.
Binnenkort wordt dit terug hersteld.

Groetjes.
Claudio.

Michiel

Soms komt een antwoord uit onverwachtte hoek! [8D]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ERVIN

Aaahh dat was dus de reden, bedankt Claudio (Re460)[;)]

B-Modelbouw

Oef ... gewoon een ongelukje en geen miskoop [B)]
Vier Panto's betekend dan ook vier spanningen.

Zijn er ook nog verschillen in de versies ?
E 186 zilver/groen/wit
E 186 zilver/groen/wit - reeks 28
E 186 zilver/groen/wit - Angel (B-Cargo)
E 186 rood (Benelux HI-Speed)

C.B.

Ik zal even verder toelichten:
De stroomafnemers;

Stuurpost 1

-> SA 3: 1950mm AC (D/A/NL)
-> SA 1: 1950mm DC (B/NL)
-> SA 2: 1950mm DC (B/NL)
-> SA 4: 1450mm AC (B)

Stuurpost 2

Verschil tussen 2801-2803 en de loc's voor B Cargo (vanaf 2804 dus..)
Enkel inwendig en software.
Groetjes.
Claudio.

C.B.

citaat:
Geplaatst door maxim

SA 3 heeft een AC panto voor NL.

Maar ik ken enkel de betuweroute als AC-lijn in NL (en de 'toekomstige' HSL 4). En bij mijn weten hangt er daar 25kV op. En zou Men hier in feite de SA 4 panto voor kunnen gebruiken?

Of zijn er nog andere stukken Ac-spoor in Nederland waar men dan volgens de Duitse AC normen op rijdt? Want anders zie ik niet in wat die NL bij de SA3 panto doet.



De werking is hier iets anders dan dit bv. bij een T13, waar per stroomafnemer een bepaalde tractiekring wordt gekoppeld.

Stroomafnemer SA 3 kan beide wisselspanningen aan.
(15kV~ en 25kV~)
Met andere woorden, de spannings-keuze wordt via de boordcomputer in de stuurpost gekozen, naargelang het spoornet waar deze lok op rijdt; (modus A - DB 15 kV ~ of modus NS 25 kV~)
Maar het blijft voor SA 3, dezelfde tractiekring voor wisselspanning, onafhankelijk dat het nu 15 of 25 kV~ is.

SA 4 heeft gewoon een smaller sleepstuk, verplicht voor Belgi?, en via de software, zal alleen deze in dienst komen in Belgische modus wisselspanning 25kV~. (Bv voor de Athus Meuse lijn)
Groetjes.
Claudio.

dimi

De stroomafnemer is voor herstelling terug naar het fabriek in Oostenrijk. Zoals mr. Re 460 al zei is de stroomafnemer beschadigd tijdens een opleidingsrit van de Duitse collega's te Vis? door een loshangende bovenleiding.

Anarchy

Vandaag stond er een Traxx in Brussel-zuid, jawel in Brussel-zuid. Ik schrok mij even een hoedje toen ik hem zag. Dat was nu wel het laatste wat ik in Brussel-zuid verwachtte. Hij had nog geen 28xx nummer gekregen. De loc stond plat op spoor 22, het doodspoortje. Ik dacht dat hij nummer E186 120 droeg. Mss al voor testen voor de Benelux ...

Michiel

Ieder zijn smaak en ik heb het niet erg voor het modern materieel, maar ik vind dit een van lelijkste beschilderingen ooit, vooral die rijtuigen dan. Is dit om taggers af te schrikken?... [:(] (sorry voor de misplaatste grap)

edit: typvout
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

B-Modelbouw

Dan heb ik gisteren toch goed gezien op lijn 12 ...

Is er toch sprake om deze in gebruik te nemen, voor Lijn 4 in gebruik wordt genomen ?

En gaan ze de lok ook rood bestickeren zoals de Hi-Speed rijtuigen (hoe komt anders LS Models aan deze versie)?

Anarchy

citaat:
Geplaatst door maxim

Dit beestje heeft gisteren een testrit gedaan tussen Essen en Brussel-Zuid met enkele benelux wagons.

Een foto kan je onderandere zien op bfoto

(http://www.bfoto.be == tractiematerieel ==> HLE ==> reeks 28 ==> E186 120)



Aha [:p]

Ik vond het al verdacht toen ik gisteren Brussel-zuid binnen reed dat er verdacht veel spotters stonden. Zal wrs daarvoor geweest zijn dus. [:D]

janjozef

ja die benelux treinen van tegenwoordig zijn niet meer om aan te zien, een pijniging voor oog, zulk een beplakking moesten ze verbieden. Gelukkig zijn de locs Belgisch en blijven die redelijk normaal.
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Anarchy

citaat:
Geplaatst door B-Modelbouw

Dan heb ik gisteren toch goed gezien op lijn 12 ...

Is er toch sprake om deze in gebruik te nemen, voor Lijn 4 in gebruik wordt genomen ?

En gaan ze de lok ook rood bestickeren zoals de Hi-Speed rijtuigen (hoe komt anders LS Models aan deze versie)?



Ik dacht gehoord te hebben dat de traxx voor de reizigersdienst volledig rood zou worden? Ben niet zeker h? ...