Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

AM Jocadis ombouwen naar AC Digitaal

Gestart door Fretbol, 20 juni 2008, 14:29:56 PM

Fretbol

Hallo iedereen,

Ik heb reeds geruime tijd een oud bordeaux stelletje van Jocadis (AM) in mijn bezit en ik wil het nu eindelijk eens gaan inzetten op mijn nieuwe (nog te bouwen) modelbaan.

Het is een analoog model in wisselstroom uitvoering. Indien mogelijk wil ik het stelletje voorzien van een digitaal decoder en binnenverlichting.

Heeft iemand reeds een analoog stelletje omgebouwd naar digitaal? Welke decoders zijn het meest geschikt voor deze ombouw? Zijn er ook sounddecoders voor dit model? En hoe zit het met de binnenverlichting?

Kortom, iedereen die tips heeft ivm een dergelijke ombouw zou mij goed op weg kunnen helpen

Mvg,

Fretbol ;)

Anarchy

Sounddecoders van de klassieke MS kan je bij Jocadis zelf bekomen heb ik gelezen. Het geluid zou redelijk goed zijn, maar wel een meerprijs van +- 140 euro.

Fretbol

Oei, das wel een serieuze meerprijs. Misschien moet ik mijn stelletje dan voorlopig maar uitrusten met een gewone digital-decoder

Bedankt voor de tip,

Fretbol [;)]

erik de noorman

Je kan de AM uitrusten met een UHl 76200. Geen ombouw van de wisselstroommotor + 2 extra uitgangen om binnenverlichting en andere toestanden te plaatsen. De Uhl 76200 is ook voorzien van een sussi aansluitingen om er later eventueel een soundmodule op aan te sluiten. Op ebay Duitsland vind je de 76200  voor ongeveer ?26.
Hier bij ons kosten ze ongeveer ?38 tot 42 stuk. Een soundmodule kost ongeveer ?70 tot 80.
Je kan de motor ook uitrusten met een hamo magneet en er een esu sounddecoder inplaatsen. (meerprijs is reeds vermeld)

Ik pas steeds de eerste oplossing toe voor ?26 heb je een perfect werkende loc met optrek en afremvertraging, lastregeling, rangeerstand. Rijeigenschappen die bijna niet onderdoen voor een vijfpolige digitaal gestuurde marklinmotor.

Erik

Fretbol

Ok, bedankt voor de nuttige info ... ik kijk binnenkort eens rond voor zo'n decoder.

Zijn er speciale zaken waar ik op moet letten ivm de inbouw van deze decoder en de aansluiting aan de motor van het stel?

Fretbol [;)]

MARKLINRIJDER

Ik heb reeds een tweetje omgebouwd van 2-rail naar 3-rail.
De draden, afkomstig van de wielen, eentje links en eentje rechts.
komen i.p.v. aan de twee aansluitklemmen samen, op een aansluitklem.
Op de vrijgekomen aansluitklem,soldeer je een sleper.  Ik gebruik steeds een roco Fluistersleper.

Vervolgens een decoder erin vollgens de bijgeleverde handleiding en je model is AC Digitaal.

Motor ombouw hoeft niet omdat het reeds een gelijkstroom motor is.
Bij een marklin loc, van de oude generatie moet datwel, geen gelijkstroommotor.  Maar dat is hier noet ter orde zeker.

Hopelijk kunnen jullie er wat aan uit.

Groetjes,

David

Anarchy

B-Modelbouw,

Ik wist ook niet tot voor een paar dagen dat dit bestond. Blijkbaar enkel bij Jocadis te verkrijgen? Ik heb het toevallig op het franstalige forum eens gelezen. Misschien daar je licht eens opsteken. En als je een geluidsfragment te pakken kan krijgen, vergeet het dan hier niet te posten h

Fretbol

citaat:
Geplaatst door MARKLINRIJDER
Motor ombouw hoeft niet omdat het reeds een gelijkstroom motor is.
Bij een marklin loc, van de oude generatie moet datwel, geen gelijkstroommotor.  Maar dat is hier noet ter orde zeker.




Het gaat hier wel om een oud stelletje van Jocadis, een oude wisseltroom-versie dus.

Normaal moet een decoder voldoende zijn denk ik

Fretbol [;)]