stoomlocomotief

Gestart door doenitz, 19 juni 2008, 19:42:32 PM

doenitz

weet er toevallig iemand wat het sterkste stoomlocomotief ooit was van de NMBS en of die in HO verkrijgbaar is (was)
 

Michiel

Volgens mij was het type 36 uit 1910 de sterkste lok van de NMBS met een trekkracht van meer dan 25t. En hij is (of was) in kit vorm verkrijgbaar bij Jocadis of DJH.

Ex aequo en eervol tweede lijken me het type 1 uit 1935 en het type 10 uit 1910 met een trekkracht van rond de 18t. Ook deze waren in kitvorm verkrijgbaar bij Jocadis of DJH.

Maar ik kan me vergissen...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Havoc

Even door Dambly gefietst en er de grootste kleppers bekeken:

type 10: 2268 pk
type 36: 2165 pk
type 5: 2950 pk
type 35: 2300 pk
type 1: 3400 pk (?)
type 12: 2500 pk
type 25: 2100 pk
type 29: 2000 pk
type 26: ? (niet gevonden)

Er zijn wel enkele verassingen in dit lijstje vind ik. De type 5 bvb, die lijkt helemaal niet zo krachtig. De type 12 ook niet integendeel. Maar die was wel als racepaard gebouwd. De types 25 (en 26) zijn ex-duitse bakbeesten. Daardoor valt de 25 wat tegen, ik had meer verwacht van een duitse reeks 50. Misschien omdat dit de oorlogsuitvoering was.

(?) even verder staat er 2549...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Michiel

Het type 5 heeft met zijn 23t inderdaad een grotere trekkracht dan het type 36, 1 of 10, maar is naar mijn weten niet in H0 schaal beschikbaar. Dat het type 1 in jouw lijst zo sterk boven de andere uitsteekt lijkt me overdreven, maar ik heb hier geen gegevens over het vermogen, enkel de trekkracht. Ook heb ik geen data over de ex-duitse machines.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Mr-tsjoektsjoek

Als ik het goed heb bestaat het type 5 bij Jocadis, of hij leverbaar is echter... [?][?][?]

Moeten we geen onderscheid maken tussen reizigers- of sneltreinlocomotieven en goederentreinlocomotieven ?

De sterkste, ja maar de een zet zijn PK's om in snelheid, de ander in koppel om een goederentrein voort te bewegen.

Zo zijn de types 1, 5, 10, 12 sneltreinloks, de 25, 26, 35, 36 goederentreinlocs.

Eigenlijk is dit moeilijk vergelijkbaar, allez, vind ik toch.
't Is zo een beetje als appelen met peren vergelijken ?

Groeten Mr tsjoektsjoek.

Havoc

citaat:
Dat het type 1 in jouw lijst zo sterk boven de andere uitsteekt lijkt me overdreven,


Vandaar ook het vraagteken. Maar Dambly is nogal karig met technische gegevens. Ik heb de indruk dat het ene over "indicator" vermogen gaat, het andere in vermogen "aan de haak".

Dat indicator vermogen wordt gemeten met een "indicateur". Toen was alles in het frans "et pour les flamands la m?me chose". Nu nog eigenlijk maar soit. Die indicator is een toestel dat in de cilinder de druk en temperatuur meet ifv de slag. Zodoende kan met het vermogen berekenen. Dit houdt uiteraard geen rekening met verliezen allerhande zoals wrijving etc en is dus hoger dan het vermogen aan de haak gemeten.

Dat laatste meet men door een dynamorijtuig mee te nemen in een trein. Dan ken je de trekkracht en snelheid waaruit het werkelijk ontwikkeld vermogen berekend kan worden "aan de haak".

Bij nog enkele andere machines wordt het vermogen ook als 2 getallen gegeven. Eentje hoger dan het andere daarom heb ik steeds hetzelfde gebruikt, het hoogste. Als het toch een wedstrijd is...

Voor mij blijft de type 53 toch de mooiste!
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Michiel

Inderdaad, type 5 was bij Jocadis te vinden, en staat nog steeds op hun website, maar als "voorlopig onbeschikbaar".

De vraag is vrij simplistisch gesteld. Het antwoord mag het daarom ook zijn: welk lokomotief kan de meeste wagonnetjes trekken? Het wordt al complexer als we met vermogen gaan werken, want dan is het product van snelheid x trekkracht bepalend. Maar Mr. Tsjoektsjoek, ik geef je gelijk in je redenering.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

janjozef

Buiten al deze normale locs is er ook nog een reeks locs geweest die eerder als test waren ontwikkeld, daarbij zijn er die vergeleken met de hierboven vermelde veruit superieur waren maar die om diverse redenen (kolen verbruik) nooit verder ontwikkeld zijn.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Michiel

Eigenlijk een beetje vreemd dat het type 5 zo roemloos is gebleven in vergelijking met de eerder opgenoemde loks. Blijkbaar was ie wel de sterkste, maar er werden er maar 4 van gebouwd en werden al in 1953 uit dienst genomen. Was er misschien iets verkeerd met het "type 5"?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Ter aanvulling: het type 26 zou, naar wat ik teruggevonden heb, een trekkracht hebben gehad van 20t en een vermogen van 1620pk. Dus hoewel traag, blijkt ie wel een krachtige stoomlok te zijn.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Havoc

citaat:
Buiten al deze normale locs is er ook nog een reeks locs geweest die eerder als test waren ontwikkeld


De meeste van die locs hebben nooit echt dienst gedaan of zijn zelfs nooit eigendom van de nmbs geweest. En de waarschijnlijkheid dat er modellen van bestaan is wel h??l klein. Zelfbouw?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

janjozef

mischien in china, een aantal types van de, door de belgische industrie ontwikkelde en geproduceerde locs, hebben dienst gedaan in china.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

dgrr57

Sterkste stoomlocomotief was blijkbaar de Franco :



Ik geloof niet dat die in h0 bestaat [;)]

Type 1 : 2.700 pk, trekkracht 75% : 17.319 kg.
Franco : 3.000 pk, trekkracht 75% : 37.500 kg.

Bron : HIER (sorry, nog altijd in het frans [;)])

Michiel

Heeft de wielconfiguratie van deze Franco een naam?

OOO oo OO o OO oo OOO [:p]

Ik was 'm ook tegengekomen, maar er stonden geen technische gegevens bij zoals vermogen of trekkracht. Hij werd al snel in 2 gesneden, tot 2 afzonderlijke loks...

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

En hier heb ik nog een site gevonden met wat info over deze Franco-Crosti.
http://www.dself.dsl.pipex.com/MUSEUM/LOCOLOCO/francocrosti/francocrosti.htm#b
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)