Nieuws:

Nu in MSM 251 REPORTAGE: Smalspoormodelbouwdagen 2024

Hoofdmenu

uitvinders,bedenkers

Gestart door conducteur, 19 juni 2008, 18:41:45 PM

conducteur

Toen we het hadden bij algemeen,in het draadje over 'bovenleiding spinnenweb' hadden we het over onze rang,toen zij ik om te lachen dat ik graag James Watt zou zijn.

James watt had toch de stoommachine uitgevonden,dit lag toch aan de basis van de stoomlocomotieven?
maar hoe is men beginnen rijden op diesel en elektriciteit?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Havoc

In het begin was er niks anders dan stoom, dus de keuze was simpel. Diesel is er gekomen toen er:
- voldoende krachtige en betrouwbare motoren waren (na WOII en de duitse U-boten)
- een bruikbare overbrenging gevonden was: diesel-pneumatisch, mechanisch, hydraulisch en disel-electrisch zijn gepasseerd

Dan is diesel veel interessanter:
- maar 1 persoon nodig voor een loc te bedienen ipv 2 (stoker en machinist) dus goedkoper personeelskost
- ook veel minder ondersteuning nodig: geen kolen bunkers, geen watertorens, geen waterbehandeling, geen uitkuisen van de ketel elke maand, geen kolenbrekers/zifters nodig. Enkel een pompinstallatie. (dus ook minder personeel)
- direct starten, niet enkele uren voor je wil vertrekken
- minder sleet aan het spoor! Een stoomloc is veel minder gebalanceerd dan een diesel. Door de wisselende belasting moet er meer aan het spoor onderhouden worden.

Dus er waren heus wel veel reden om op zoek te gaan naar iets anders dan stoom.

Electrisch is ook heel vroeg geprobeerd (zelf vroeger dan diesel) en dan om dezelfde reden als diesel. Probleem daar was het regelen van de motoren. Een van de oorzaken dat je soms de rare frequentie 16 2/3 Hz tegenkomt.

Dus de reden was simpel: men wou echt van stoom af en heeft de meest voor de hand liggende zaken geprobeerd.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

loebaske

Zijn dat echte diesels ???
of is het meer diesel/elektrische loc's ???
Is maar een vraag h?, men heeft me altijd wijs gemaakt dat dieseltreinen enkel maar de generator aanstuurde en dat de machiene op zijn beurt elektrische tractie motoren had [?][?][?]

ysbeer

Er zijn twee type disel loks,elk met voor en nadelen.
De diesel electrische.
Dit is handig de tracie is gewoon een elektromotor die zich,zeker tegenwoordig makelijk laat regelen.
nederland (de NS dus) heeft altijd diesel electrisch matreiaal gekocht.
Veel frans maar ook amerikaans materiaal.
Alles dus diesel electrisch.
Duitsland heeft vrijwel uitsluitend diesel hydraulische loks.
De koppeling tussen motor en de wielen wordt hierbij verzorgd door een soort vloeistof koppeling die kan door slippen bij aanvang.
Een diesel kun je namelijk alleen op een vrijhoog toerental kracht laten leveren.
Dus bij een stilstaande lok slipt de koppeling zodat de wielen langzaam op gang komen terwijl de motor full draait.
Dit is het principe(beetje simpel uit gelegd natuurlijk).
beide systemen hebben zo hun eigen voor en nadelen.
wim