Nieuws:

Nu in MSM 247 BAAN: Niek's laatste baan

Hoofdmenu

Ontwerp sporenplan

Gestart door PeterC, 19 juni 2008, 16:47:46 PM

PeterC

Ik heb potlood en papier bovengehaald en ben begonnen met schetsen...
Groetjes, Peter


PeterC

2? poging:
Na veel schetsen (op papier!) heb ik een nieuw ontwerp gemaakt (op de beschikbare ruimte).  Het schaduwstation blijft (voorlopig) hetzelfde.  De bovenkant is volledig herschikt:



De stationssporen zijn verlengd zodat mijn langste stel in het station kan stoppen.  De brug vooraan is dubbelsporig uitgevoerd evenals de keerlus (met wachtspoor) in de berg.  Midden rechts is er een kleine stopplaats voorzien voor een railbus, die vandaar terug kan keren naar het station en niet telkens via het sporenspiraal naar het schaduwstation moet.
Er is ruimte voorzien voor het kolendepot en gasfabriek en nog wat ruimte over voor het HOe smalspoortje.

Graag kritiek en/of opmerkingen.
Groetjes, Peter


conducteur

kan je het spoortje bij 'haven' geen bocht laten nemen zodat je wat opstel sporen hebt voor wat meer rangeer pleizier?
smalspoor baantje heb je een beetje je broek aangeveegd vind ik,ik zou het over de ganse baan proberen te bouwen!
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

PeterC

Broek aan geveegd is veel gezegd, het smalspoortje hoeft slechts een ovaaltje te zijn.  Het spoortje zou door een gebouw rijden waar het geladen of gelost wordt.  Ik heb hiervoor een schakeling ontworpen met een microcontroller (PIC 16F877).  Wanneer het treintje (loco met enkele kolenwagens) uit het gebouw komt, wordt de snelheid langzaam opgedreven tot aan een lichtsluis.  Hier begint het treintje af te remmen tot op een minimum snelheid.  Aan die minimum snelheid rijdt het terug naar het gebouwtje waar ook een lichtsluis is gemonteerd.  Ieder wagentje wordt gededecteerd en het treintje rijdt aan een lage, onderbroken snelheid het gebouw binnen alsof iedere wagon afzonderlijk wordt gelost.

Wat betreft de rangeersporen: veel rangeren wens ik niet.  Het is de bedoeling dat de baan volledig wordt geautomatiseerd (IB + Koploper).
Groetjes, Peter


conducteur

wat heeft het voordeel van met de computer te rijden?,maar ik doe het liever met de hand,want wij zijn toch gefascineerd door treintjes en niet door een computer?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

ysbeer

citaat:
Geplaatst door conducteur

wat heeft het voordeel van met de computer te rijden?,maar ik doe het liever met de hand,want wij zijn toch gefascineerd door treintjes en niet door een computer?


Zo,en wie maakt dat uit[:(][?]
wim

PeterC

Het is mijn bedoeling om een modelbaan te bouwen en hierbij 3 van mijn hobby's te combineren: modelbouw, computer en elektronica.  Vandaar de idee om een geautomatiseerde baan te ontwerpen.
Groetjes, Peter


ysbeer

citaat:
Geplaatst door PeterC

Het is mijn bedoeling om een modelbaan te bouwen en hierbij 3 van mijn hobby's te combineren: modelbouw, computer en elektronica.  Vandaar de idee om een geautomatiseerde baan te ontwerpen.



Dat zelfde heb ik ook gedaan,de computer bestuurd.
Ik rij wel analoog,niet omdat ik tegen digitaal ben maar uit kosten oogpunt
100 decoders kopen(en inbouwen)oef oei
Ik kan met 5 treinen tegelijk rijden plus dan met de hand rangeren.
De computer beveiligd alles (nou ja wordt van hem verwacht)[:)]
wim

doomslu

citaat:
Geplaatst door conducteur

wat heeft het voordeel van met de computer te rijden?,maar ik doe het liever met de hand,want wij zijn toch gefascineerd door treintjes en niet door een computer?

De computer is een handig instrument om je te helpen met de treintjes te spelen. De computer kan bijvoorbeeld de beveiliging op zich nemen. Voor een klein baantje heeft de inzet van een PC inderdaad weinig of geen nut, maar voor grotere banen, met enkele rijdende treinen komt hij goed van pas. Een mens heeft namelijk maar twee ogen en twee handen... [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

doomslu

Terug on-topic : het laatste baanplan is zeker een verbetering, Peter. Je bent op de goede weg.
Als je meer lengte wenst in het station, kan je nog wat schuiven met de wissels.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

PeterC

Luc, wat bedoel je met schuiven met de wissels?  Moet ik deze reeds in de bochten zetten?
Groetjes, Peter


Gerolf

Meegebogen wissels in de inritten zijn een mogelijkheid.
Je plan zelf: een serieuze stap voorwaarts!
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

doomslu

citaat:
Geplaatst door PeterC

Luc, wat bedoel je met schuiven met de wissels?  Moet ik deze reeds in de bochten zetten?

Inderdaad, dat bedoelde ik. Maar, je "moet" dat niet doen, je "mag" dat doen. [;)] Op die wijze cre?er je langere sporen in het station (als je dat wenst).
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

adrievans

Is jou binnenste keerlus na de brug net onder de fabriek niet aan de kleine kant(boogstraal).
Ik weet natuurlijk niet met wat voor matriaal je rijd(grote of kleine locs).
Ziet er voor de rest goed uit.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

PeterC

Luc, Ik experimenteer even met gebogen wissels.  In het schaduwstation zitten er al een pak omdat ik er redelijk wat heb (C-rails).  Voor het bovenste gedeelte had ik speciaal geen gebogen wissels genomen omdat je die in werkelijkheid ook (bijna) niet ziet.

Adrie, de binnenste keerlus is een standaard straal van 360 mm (standaardbocht bij K-rails).  Ik ga ook hier proberen om een gebogen wissel te nemen.
Op de berg zelf komt geen fabriek maar wel (typisch) een ru?ne.
Groetjes, Peter