Nieuws:

Nu in MSM 249 TEST: KATO NMBS 5405 in spoor N

Hoofdmenu

blokdetectie grootspoor?

Gestart door Michiel, 19 juni 2008, 13:51:45 PM

Michiel

We kennen allemaal de Belgische krokodil, liggend tussen de rails ter hoogte van een sein. Ik heb echter gemerkt dat ie niet (meer) dient voor de blokmelding. Net na elk sein is in de twee spoorstaven een ge?solleerde las aangebracht, met elektrische aansluiting aan beide zijde ervan (zie foto: urlhttp://users.edpnet.be/Saraan/images/Grootspoor/20080206_SpoorSintJob.jpg/url)

Ik vroeg me af of de krokodil ooit als blokmelder heeft gewerkt, en hoe dit "nieuwe" systeem eigenlijk werkt (kortsluitdetectie bij de overgang van een wiel over de las)?

Met dank,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

knibbelknabbel

Een krokodil heeft nooit als blokdetectie gewerkt. Het dient zuiver en alleen voor de terugmelding in de stuurcabine van het seinbeeld.

De blokdetectie gebeurt door zogenaamde SK's of assentellers. Je hebt hier verschillende systemen voor, afhankelijk van het gebruikte systeem (EBP, All-Relais,...). Algemeen is het werkingsprinciepe dat de assen van de trein de sporen kortsluiten op die plaats, waardoor de stroomspoorkring anders wordt. Hiermee worden dan contacten geschakeld...

Michiel

Bedankt Joeri, je bevestigt mijn vermoedens. Met dank voor het snelle antwoord.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)