Vraag ovr isolation track 8588

Gestart door PeterBrz, 17 juni 2008, 19:08:27 PM

PeterBrz

Huj,

Ik ben net begonnen met een z-baan op te bouwen. Nu was de vraag hoe ik het stukje '8588' moet gebruiken vermits ik hier de handleiding niet van heb en het nergens op internet kan vinden.
Weet iemand van jullie misschien raad of heeft er iemand een schets of dergelijke?

Alvast bedankt!

Peter

n/a

Dag Peter,
De 8588 is een scheidingsrail recht van 55mm, en wordt meestal gebruikt bij lichtseinen en vleugelseinen en in combinatie van het schakelbord 7272 en/of universeel relais.
De scheidingsrail heeft als funktie om de loc de doen stoppen.
Als er een loc een bepaalde sectie binnen gereden komt en de sein staat op rood dan zal de loc stoppen op deze scheidingsrail, als men nu de sein via de schakelaar op het schakelbod op groen zet dan zal de loc terug in beweging komen. Het lijkt misschien simpel maar dit is het niet en daarom stel ik voor dat je de modelbaanboek artikel 0296 van marklin zou aanschaffen hierin staat alles uitgelegd aan de hand van tekeningen hoe je alle artikelen van Z moet aansluiten.
Met vriendelijke groeten Jan

PeterBrz

Hallo,

Dank u voor de snelle reactie, maar is het noodzakelijk om een sein te combineren bij dit scheidingsrail?

Groeten, Peter

mahtoska1

Hallo Peter,

Het is niet nodig om een sein te gebruiken bij dit scheidningd rail. Een simpele schakelaar is al voldoende om de stroom al dan niet door te laten tussen de 2 gescheiden spoorstaven.


Veel succes met je aanleg van je nieuwe z-baan.

Pieter

depovero

Dag Peter,

In de meeste gevallen moet je twee scheidingen aanbrengen in het rechter spoor (de plus in de rijrichting), anders zal je trein niet stoppen
Enkel in geval van een dood spoor, mag je er maar ??n scheiding inlassen.

Een enkelpolige schakelaar gebruiken gaat zonder probleem om de stopsectie te schakelen;

Men gebruikt meestal de scheidingsrail om dit te doen, wat een dure grap kan worden. Persoonlijk gebruik ik gewoonweg van die zwarte plastieken raillassen (nummer 8999 dacht ik zo) om te isoleren. je moet dan wel een stukje draad solderen aan de buitenkant van het te schakelen railstuk (of eventueel langs onderen, zoals sommigen het doen).

Ik dacht zo dat er eens een artikel in MSM hierover sprak, over het schakelen van railstukken, in de KISS-reeks, me dunkt. Wordt effekes opzoeken.

Tot nog eenz,

Denis
Zien kijken en dromen
Oh zo klein en fijn
Voor Z moet je er zijn