Nieuws:

Nu in MSM 247 CLUB: Op bezoek bij de AMRA

Hoofdmenu

Verkanting

Gestart door KoenD, 17 juni 2008, 13:05:03 PM

KoenD

Vraagje : wat bedoelt men precies met "een verkanting" van het spoor net voor een bocht ?
Vriendelijke groeten,

Koen D

------------------------
Oud Duits Tp I en II, wisselstroom drie-rail met EcOS

Jurgen

Dit betekent dat de sporen een beetje schuin gelegd worden zodat de snelheid in een bocht hoger kan liggen zonder de trein te doen kantelen.
Je kan het vergelijken met een bocht in een achtbaan. Als die volledig plat ligt dan zou je bijna uit de karretjes vliegen. Daarom legt men een bocht schuin aan zodat de bakjes scheef komen te staan. Als je dan tegen 120 per uur door die bocht vliegt, blijft je kont tegen de zitbank geplakt. Bij een platte bocht vlieg je uit het karretje.

Bij een trein is dit net hetzelfde.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

janjozef

Het hoger leggen van de buitenste rail t.o.v. de binnenste rail zodat de trein in een bocht wat gaat schuin liggen en dus de middelpunt vliegende kracht een stuk kleiner wordt, hierdoor kan hij hogere snelheden halen in die bochten

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Michiel

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Decapod

citaat:
Geplaatst door janjozef

Het hoger leggen van de buitenste rail t.o.v. de binnenste rail zodat de trein in een bocht wat gaat schuin liggen en dus de middelpunt vliegende kracht een stuk kleiner wordt, hierdoor kan hij hogere snelheden halen in die bochten

Jan



De middelpuntvliedende kracht wordt - in tegenstelling tot wat altijd beweerd wordt - nooit kleiner door verkanting. De verkanting zelf zorgt er echter wel voor dat de resulterende kracht, d.i. de combinatie van de zwaartekracht en de middelpuntvliedende (centrifugale) kracht, zoveel mogelijk naar de hartlijn, d.i. de middellijn van het spoor tussen de twee railstaven, gericht blijft, waardoor het zwaartepunt van het voertuig 'gecentreerd' blijft i.p.v. zich geleidelijk aan te verplaatsen naar 'buiten het spoor' (de woorden tussen aanhalingstekens geven weer wat er ongeveer gebeurt, in werkelijkheid is het wat complexer).
Als je wil weten hoe dat in model zit - en hoe weinig dat voor een model inhoudt - lees dan deze thread maar. Die is misschien wel wat technisch ('t is ook een moeilijk onderwerp dat je hier aansnijdt hoor Koen, maar wanhoop niet), maar bevat in de hele discussie met aanpassingen en uitbreidingen de juiste uitleg. Op de tweede pagina vind je ook tekeningen die het allemaal wat duidelijker maken.
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

KoenD

Word dit enkel gedaan voor hoge snelheidslijn of ook op lijnen die gebruikt worden voor traag goederenverkeer ?
Vriendelijke groeten,

Koen D

------------------------
Oud Duits Tp I en II, wisselstroom drie-rail met EcOS

ysbeer

citaat:
Geplaatst door KoenD

Word dit enkel gedaan voor hoge snelheidslijn of ook op lijnen die gebruikt worden voor traag goederenverkeer ?



Verkantig(groot of klein)vind je op vrijwel elke baan met bochten.
Ook dus op sporen die er al langer liggen
Het is een redelijk oud principe.
wim

Decapod

Dat hangt in feite een beetje van de rendabiliteit af. In feite heeft ysbeer gelijk: het kan zowat overal voorkomen.
Anderzijds is het wel zo dat verkanting een fikse streep in de beurs meer kost in aanleg, dus zal men op smalspoorlijnen, industrielijntjes, havenlijntjes (toch in kaaibevoorradingslijnen) en zelfs in kleine, minder druk bereden zijlijntjes het minder vaak gebruiken. Traag rijden is dan de boodschap.
Zeker wanneer je tpII of tpIIIa rijdt op zijlijnen is verkanting lang niet altijd nodig.
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.