Nieuwe Belgische lok

Gestart door quf, 17 juni 2008, 12:00:17 PM

quf

Gisteren in A'pen-C op niveau -2 de nieuwe Belgische lok van Siemens gezien. Hij had het nummer 2802 als loknummer. Een vriendelijke treinbestuurder, die stond te wachten om de dienst op Thalys naar Amsterdam over te nemen; deed me de volgende uitleg.
Deze lok zou bezig zijn met de homologatieritten naar Brecht en terug op de HSL lijn. Hij zou dan zo snel mogelijk de reeks 11xx vervangen voor de Beneluxtreinen; en eveneens zou hij de treinen naar Brecht en terug trekken. Verder wist hij me nog te vertellen dat de stellen die in Italie gebouwd worden voor de treinen die via Breda rijden; in aantocht zijn. Maar dat insiders zeer veel kinderziekten verwachten. Hij wist ook nog te vertellen dat de bestuurder op deze stellen, de snelheid terug moet regelen met een draaikruk, zoals vroeger op onze oude antwerpse trams. Ik geef u dit voor wat het waard is. Toen kwam de thalys, en moest hij vertrekken. Van A'pen naar Amsterdam, van Amsterdam naar Parijs, daar overnachten en de volgende dag rond 11h terug richting A'pen waar hij terug afgelost wordt. Ik heb van die Traxlok natuurlijk foto's genomen . Ik zal proberen ze hier op het forum te krijgen.

Groeten

Frank

stefanic

#1
Er zijn 2 zaken:

1) Traxx testritten op L4. Dat is met het oog op het eindelijk gaan rijden van de pendel Noorderkempen-Brecht. Nog niet teveel verwachtten de eerste 4 maanden, want na de testritten moet er nog een indrukwekkende administratieve homologatiemolen doorlopen worden bij de overheid.

2) De Traxx gaat ook vanaf augustus mee ingezet worden voor de sleping van de Benelux. Dit omdat de stuurstanden vanaf augustus stelselmatig buiten dienst gezet worden en extra locs zullen nodig zijn om vlot te keren in Brussel. Daarvoor is niks homologatie meer nodig (Traxx reed tot kort ook al goederentreinen, nu niet meer wegens dat die locs 2801-03 voor Noorderkempen-Antwerpen gehuurd worden)

Het ene heeft met het andere 'niets' te maken, daar de Benelux, zelf met Traxx, over L12 blijft rijden. Mogelijk komt er een overgangsfase waarbij Traxx/benelux (dit is dan de 'Albatros Prio') over L4 gaat rijden ('ergens' in 2009) voordat de Ansaldo-stellen (de Albatros) de Beneluxdienst overneemt. Of die overgangsfase er komt hangt af van de timing van de levering van de Ansaldo-stellen (en de kinderziektes) en van de timing van de oplevering van de HSL.

Naast dit alles kijk ik natuurlijk wel uit naar je foto's!
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

C.B.

#2
citaat:
Geplaatst door quf

Gisteren in A'pen-C op niveau -2 de nieuwe Belgische lok van Siemens gezien.


Traxx = Bombardier = HLE 28

Siemens = HLE 18.
Groetjes.
Claudio.

the_gold

#3
Wat gebeurt er dan met die reeks 11?

Mr-tsjoektsjoek

#4
Hallo,

In Op de baan 84 staat een artikel over de TRAXX van Angel Trains.
NMBS en B-Cargo huren resp. 3 en 40 locomotieven bij Angel T.

De TRAXX'en van de nMBS zouden ingezet worden in de reizigersdienst tussen A'pen en Noorderkempen.
Totdat het nieuwe seinstelsel op de L4 op punt staat, zal deze lijn uitgebaat worden als ??n sectie.

Voor de L3 voorziet men een soortgelijke oplossing.

Het volgende komt uit B-Cargo News :
B-Cargo heeft bij de firma Angel Trains een contract afgesloten voor het huren van 40 vierspanningslocomotieven type TRAXX van de firma Bombardier.

Deze elektrische locomotieven zijn specifiek voor het goederenvervoer ontworpen.  Ze kunnen rijden met een snelheid van 140 km/u en ladingen tot 2000 ton bruto vervoeren.  Ze worden gehuurd voor een periode van 10 jaar en maken het mogelijk, van zodra de lijn Montzen-Aken ge?lektrificeerd zal zijn (einde 2008), dat treinen naar Duitsland kunnen doorrijden...
...Volgens het leveringsschema worden de locs tussen juli 2008 en juli 2009 aan B-Cargo overgedragen...

Laad de batterijen van jullie fototoestel al maar op !!!

Groeten Mr tsjoektsjoek.
Laad dus maar de batterijen van jullie fototoestel maar op !!!

stefanic

#5
citaat:
Geplaatst door the_gold

Wat gebeurt er dan met die reeks 11?



Reeks 11 blijft nog een tijdje gewoon Benelux doen (bijgestaan door Traxx) totdat de Albatros deze dienst overneemt, of toch zolang de Benelux over L12 rijdt. En daarna zal er voor de reeks 11 wel genoeg werk gevonden worden in binnenlands verkeer denk ik. Over hoe of wat heb ik geen idee op dit moment. Ik zal m'n licht eens proberen op te steken.

Stefan
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

nmbs

#6
reeks 11 komt de reeks 25.5 vervangen.  Of was het omgekeerd?[:D]  Gezien er enkele weken geleden een Benelux werd gesleept door een 25.5...[:p]  
Ik weet nu ook niet of dat effectief doorgaat gezien er nu toch genoeg HLE'S gaan gehuurd worden.