Nieuws:

Nu in MSM 251 BAAN: Lisette * Useldange

Hoofdmenu

SMEULENDE ROCO VERSTERKER

Gestart door Powered By Diesel, 10 juni 2008, 19:48:55 PM

Powered By Diesel

De eerste stapjes in de digitale wereld lopen niet van een leien dakje.
Gebruikte materiaal:
Net 2dehands ROCO TEE stel gekocht 63079. Decoders zimo MX64 in voorste stel, MX68L in bijwagen.
Digitale startset van roco met serie 216 van de DB lokmaus 2, transfo en versterker.

Draden losgeknipt van de aansluitrail, aangesloten op PIKO aansluitklemmen stroom erop en alles marcheerde met de loc uit de startset (programmeren, rijden, functies)
Vervolgens zet ik het voorste stuk (met motor)decoder zimo MX64 van het treinstel op de sporen, kies het juiste adres en er gebeurt niets. Ik druk F1 voor de verlichting en de trein raast volle vaart vooruit. De geur van verbrand plastic vervult de kamer en een lichte paniekaanval maakt zich van mij meester als ik rook uit de versterker zie komen.

Heeft iemand al hetzelfde meegemaakt of weet iemand waar dit an ligt, liefst uitgelegd in duidelijke woorden.
running on heavy fuel

ERVIN

#1
Ik vindt het toch vreemd dat het betreffende toestel niet uitgeschakelt geworden is??

Ik heb in het begin van mijn "digitale carriere" ook eens een serieuse kortsluiting gemaakt, maar mijn TC sloeg toen onmiddelijk uit, gelukkig maar.

Powered By Diesel

#2
De decoder was reeds ingebouwd door de winkelier bij aanschaf van het treinstel. Het treinstel is bij de vorige eigenaar getest geweest en alles functioneerde normaal(werd aangestuurd met Ecos)
Kan het iets te maken hebben met de twee decoders (1 in tractie unit en 1 in bijwagen), waarvan enkel de tractie-unit op de rails stond?
running on heavy fuel

ysbeer

#3
Tjonge,dat moet toch een stevig sluiting geweest zijn.
Ik had eerst ook een ROCO booster,maar die werd wel warm bij kortsluiting,maar hij is nooit kapot gegaan.(schakelde na 2 min uit)
Dat hij toch sneuvelde kwam door dat op de uitgang(per vergissing) 24 volt gelijkspanning werd gezet.
En toen was het einde verhaal.
Was die booster nieuw(of ook tweede hands).
Ik heb namelijk wel verhalen gehoord over gepruts aan de boosters,als ze te veel storing gaven,dat men de beveiliging overbrugde.
Vraagtje er bij,is de decoder wel een dcc decoder????

wim

INFO

#4
citaat:
Geplaatst door ysbeer
[brVraagtje er bij,is de decoder wel een dcc decoder????

wim



Tja Wim, een MX64 van Zimo, is dat een DCC decoder?
Nu neem maar aan dat het hier gaat om een onvervalste DCC decoder. De beste die er te vinden is.

Vraagje aan Powered By Diesel, heb je de trein met eigen ogen zien rijden? En wat is de reden dat hij nu in de verkoop ging? Beetje verdacht.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

Powered By Diesel

#5
Ik heb de trein met eigen ogen zien rijden. UIt de doos op de rails alle functies geprobeerd (frontverlichting en binnenverlichting) en laten rijden in de beide richtingen. Reden van verkoop was de beperking van de verzameling.
running on heavy fuel

ysbeer

#6
Ja ik had het wat verkeerd gevraagd,eigenlijk bedoelde ik zat die decoder er ook echt in.
En is het aan te nemen dat de booster door een defect in de trein kapot is gegaan,moet toch niet kunnen.
Kortsluiting is nu eenmaal de meest voorkomende storing op de treinbaan.
Was die booster ook tweedehands???
wim

quf

#7
citaat:
Draden losgeknipt van de aansluitrail, aangesloten op PIKO aansluitklemmen
.
Zou hier eventueel uw probleem kunnen liggen ?
Pico heeft twee soorten aansluitklemmen: nr. 55270 met ontstoorset voor analoog gebruik; en nr. 55275 voor digitaal gebruik.
Indien het dat zou zijn dan rest nog wel de vraag waarom het bij uw eerste test wel gewerkt heeft  
citaat:
PIKO aansluitklemmen stroom erop en alles marcheerde met de loc uit de startset (programmeren, rijden, functies)

???

Groeten

Frank

Powered By Diesel

#8
De booster was nieuw. Ik heb de starset verleden jaar nieuw gekocht en is slechts 3 maal gebruikt en nooit gemodifieerd. Ik zal straks eens nakijken i.v.m. die PIKO aansluitklem, maar deze kwam uit een analoge startset.
running on heavy fuel

Powered By Diesel

#9
Even de booster opengekraakt:
Hieronder de foto's:

Componenten met brandsporen zijn roodomcirkeld


Componenten afzonderlijk (macro was iets te beperkt voor scherp beeld)




En tot slot de PIKO aansluitklemmen


Misschien brengt dit meer duidelijkheid
running on heavy fuel

quf

#10
Kan je het kapje van die aansluitklemmen verwijderen? Dan kunnen we zien wat eronder zit, en in welke staat het zich bevindt. Aangezien dit er eentje is voor analoog, zitten eronder enkele onstoorcomponenten.

Groeten

Frank

Ludwig

#11
Wat gebeurt er eigenlijk als je simpelweg je sporen doormeet met een multimeter?
Haal al je locs er en meet eens.
Volgens mij zit er iets serieus mis met je sporen.
Die booster is waarschijnlijk wel te herstellen.
Groeten
Ludwig
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

ysbeer

#12
Een gewone kortsluiting kan dit toch nooit geweest zijn.
Zo een compleet wegbranden van 2 Ic.
Als dat zo meteen zou gebeuren bij de eerste de beste sluiting kon piko alles wel terug halen.
Iedereen heeft toch regelmatig sluiting,lok uit de rails,wagen uit de rails,en ga zo maar door
Nee hier zit meer achter dan alleen sluiting.
wim

INFO

#13
citaat:
Geplaatst door Powered By Diesel

Even de booster opengekraakt:
Hieronder de foto's:

http://i89.photobucket.com/albums/k236/PoweredByDiesel/DSCN5255.jpg[/img]

Misschien brengt dit meer duidelijkheid



Dit brengt inderdaad meer duidelijkheid. Dit is niet veroozaakt door een kortsluiting op de baan of wat dan ook, hier heeft iets goed fout aangesloten gezeten. Dit is ook niet het gevolg van een ontstoor condensator in de aansluitrails, alhoewel als die erin zit deze er wel uit moet.

Dus Powered By Diesel, ga eens bij je zelf te rade en achterhaal wat je verkeerd gedaan hebt.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Brunel

#14
Het is overigens zo'n beetje het oertype versterker van Roco. Die stond niet bekend om zijn degelijkheid.
Repareren is in ieder geval onzin. Gloednieuwe hedendaagse 10764 versterkers vind je voor 10 tot 20 euro op ebay.