Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Ertswagen pb

Gestart door Decapod, 06 juni 2008, 15:55:00 PM

Decapod

De erstwagen van Paul Bellon is een model waarvan ik al een tijdje gefascineerd ben. Ik zou 'm graag eens in mekaar knutselen, maar ik mis wat informatie die ik nodig heb voor afwerking en co. Ik blijf vooral met deze twee vragen zitten:

- Is deze wagen inzetbaar in tp III? Zo ja, vanaf wanneer?
- Is er iemand die wat meer info heeft over deze wagen? Foto's, door welke fabrieken ze gehuurd werden, beschrifting, ... ?
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

dgrr57

Meer info is te vinden in 'Op de Baan (TSP)' nummer 46, blz 39.

Maar tp III ? Geen idee [:(]

Decapod

Mm, ok, dank je voor de info Patrick.Ik zal 'm eens bijbestellen.
Tp III is blijkbaar altijd een probleem als je met bloktreinen ertswagens wil rijden. Je bent in de eerste plaats blijkbar al aangewezen op de kleinseriefabrikanten en dikwijls hebben die dan zelfs de modellen nog niet die hier gebruikt werden. Bij de Franse kleinserie is er wel wat gelijkaardigs, maar verder gaat het blijkbaar niet [:(].
Of weet er iemand een andere oplossing?
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

poco loco

citaat:
Geplaatst door Decapod

Tp III is blijkbaar altijd een probleem als je met bloktreinen ertswagens wil rijden.



Waarom?

groeten,
Luc.

Havoc

citaat:
Of weet er iemand een andere oplossing?


Zelf maken? Heeft ooit eens in MSM een beschrijving van zoiets gestaan, dat moet als basis kunnen dienen van hoe dat model dat je wil te verwezenlijken.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Peter

M?rklin had vroeger een vrij goed model van een Fds wagen.
Vind je nog regelmatig op beurzen voor een redelijk prijsje.
Een mooi model om een sleep wagens met na te beelden in tijdperk III
Met vriendelijke groeten
Peter

Decapod

@poco loco: Omdat er te weinig modellen op de markt zijn van specifieke ertswagens. Je kan natuurlijk altijd twee types 81 een hele sleep groene E-wagentjes laten trekken, zeer realistisch, maar er waren toen ook al wat voorlopers van de F- en T-onderlossers in omloop. Je vindt er echter nergens, maar dan ook nergens reproducties van.
Er zijn een paar Franse kleinseriefabrikanten die wat 'archa?sche' onderlossers in hun gamma hebben, maar die waren meestal zeer lokaal in gebruik en bouw (gemaakt in kleine manufacturen), dus ook niet meteen bruikbaar.
Als je de vroegere lijn 23 en lijn 22A als inspiratie neemt is het vervoer van kolen per bloktrein wel realistisch, dus ... .

@Havoc: Van zelf maken ben ik niet vies. Is dat die Fd in MSM 58-60-63, die je bedoelt? Zal ik eens naar zoeken, maar ik weet niet of die in IIIa/IIIb (vooral IIIa - ik concentreer me op de jaren 1946-1955) past. Was de computernummering toen al niet in voegen?

@Peter: Klopt. Zit ik weer met de vraag of die ooit zonder computernrs hebben rondgereden ...
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

guy holbrecht

Deca,

Die Fd was alleszins geen ertswagen. De Fds, zoals beschreven in de aangehaalde MSMs, werden enkel gebruikt voor intern vervoer door de NMBS van de steenkoolmengelaars naar de respectievelijke stelplaatsen. Ik heb ondertussen enkele foto's op de kop getikt van ertswagens die wel in tijdperk III kunnen ingezet worden, doch de plannen ontbreken nog. Aangezien dit privaatwagens waren is het nog niet zeker dat deze nog te vinden zijn. Ik ben alleszins op zoek.

Groeten,
Guy

Decapod

Ik wacht met spanning op de resultaten van je zoektocht! Die Fds zou dus wel niet misstaan op hetgeen ik in gedachten heb als ik je goed begrijp.
Ik heb heel wat foto's van ODB van ertswagens, maar zoals je zegt idd vooral priv?, waarvan dikwijls zelfs met zekerheid geweten dat zee nooit op het NMBS-net gereden hebben.
Er zijn anders wel een paar fantastische voorbeelden tussen ... (ik denk bv. aan de onderlossers van de groeven van Lessines uit ODB 83 - prachtige wagens).
Probleem is dat er zo weinig goede info is over goederenwagens van voor tp IV. Ik zit altijd maar te turen naar de achtergrond van locfoto's om toch maar iets te ontwaren wat bruikbaar. Maar meestal kom je daar niet extreem ver mee.
Zijn er betere bronnen?
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Mr-tsjoektsjoek

Dag Decapod,

Wat die Fd kolenwagens betreft, ik weet uit z???r goede bron, nl van Paul zelf, dat PB volop bezig is aan het ontwerpen van een messing kit van een Fd wagen.

Ik weet geen datum, maar ik vermoed nog voor het einde van het jaar komt hij uit.

Het is het model dat in MSM 58 beschreven werd als plasticard model.
Dus het model met de gebogen rolkleppen.

Groeten Mr tsjoektsjoek.

Decapod

Dank je voor de info! Dat is nog eens een sneakpreview [:D]!
Ik zal er al maar eens wat materiaal over opsnorren. 't Zal dan ook meteen ??n van de eerste meesingwagens worden die ik hier op het forum (met jullie zeer gewaardeerde hulp [8D]) in elkaar ga steken.
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Decapod

Ik heb op Patrick's site nog wat foto's gevonden van enkele interessante onderlossers. De meeste dateren wel uit tpII, maar ik vermoed dat er toch wel wat de oorlog overleefd zullen hebben.
De foto's zijn afkomstig uit een Isothermos-catalogus (voor de lagerophanging).
Is er misschien iemand die tekeningen of meer informatie over deze wagons heeft?

Ziehier:




Wagen van Providence - Nord Belge






Wagen van Bo?l - Etat Belge of CFB/BSM?






Wagen van Cockerill Seraing - Nord Belge




Met dank aan Patrick voor de foto's en de toestemming ze hier te mogen tonen.
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Mr-tsjoektsjoek

Dag Decapod,

Ik zie op de eerste foto dat hij afstamt van de Nord-Belge.
Deze maatschappij hield op te bestaan met het uitbreken van WOII.
Dus de NMBS nam de maatschappij over op 10 mei 1940 (op papier was 1941 afgesproken, maar de oorlog heeft dit vervroegd).

Als dit geen grote reeks was, is de kans groot dat alle wagens vroegtijdig geschrapt werden [:(][:(][:(].

Groeten Mr tsjoektsjoek

Decapod

Laten we hopen van niet h? [;)].

Ik denk dat de reeksen van die wagens niet zo erg klein waren hoor. Er waren er dagelijks nogal wat nodig om Cockerill en Providence te bevoorraden vermoed ik.
Ik vraag me trouwens af of het niet zou kunnen dat die wagens eigendom waren (of gehuurd werden) van de fabrieken in kwestie. Dan waren ze misschien gehomologeerd om op het Nord-Belge of (daarna waarschijnlijk) het NMBS-net te rijden.
En anders ... waarom niet helemaal tijdperk II. Ik speel al een tijdje met het idee, maar ik vind het zo jammer van mijn diesels dan (die blijven me ook nog interesseren als zot [:D]).
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Havoc

Niet simpel wat je daar vraagt. Je zou moeten weten wie de wagens gebouwd heeft en dan trachten de archieven terug te vinden. Ik weet het, simpel gezegd.
Met vakantie voor onbepaalde duur.