Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

De molens van beerse?

Gestart door dirkske, 04 juni 2008, 19:29:12 PM

dirkske

Beste modelspoorders,

Tijdens het surfen op de MSM-website kwam ik bij dit plaatje terecht uit het eerste exemplaar van ons hobby blad.
urlIMGhttp://i298.photobucket.com/albums/mm256/Dirkske65/0101.jpg/IMG/url
Bedoelen ze hiermee Beerse bij Turnhout, en van wie kwam dit ontwerp.
Beerse is namelijk mijn geboortedorp.
Is er iemand die hierover meer weet?
Je eigen baan, je eigen wereldje!

doomslu

Heb je nummer 1 niet ? Zonde ! [:D]

Het artikel (en ontwerp) is van de hand van de onvolprezen Guy Van Meroye. [;)]
Ik heb het voor jou even vluchtig doorlezen en ik wordt er niet wijzer uit. Hij schrijft "... Voor het industriecomplex heb ik als voorbeeld een groot voedingbedrijf gekozen zoals er op talrijke plaatsen in Vlaanderen wel een te vinden is of was in de kanaalzones (Aalst, Merksem, Beerse, enz.)."

Helpt dit jou verder ?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

ERVIN

Hoi Dirk, als lid zijnde bij de Heemkunde van Mol kan ik U vertellen dat er in Beerse nabij Turnhout nooit een molen heeft gestaan, in Beerzel daarentegen wel,er is zelfs al sprake van deze molen in 1325, maar in jou Beerse dus nooit, in Turnhout daarentegen hebben er veel gestaan.

ERVIN

Ik kan nog even verder citeren, "Door het vlakke landschap situeert de baan zich ergens in Vlaanderen", dus het gaat hier om een fictief sporenplan.

SuSke

Als er in het artikel gesproken wordt over een "industriecomplex ... als voorbeeld een groot voedingbedrijf ... kanaalzones (Aalst, Merksem, Beerse, enz.)." dan zijn de bewuste "molens van Beerse" gewoon de naam van het bedrijf.
In Merksem gaat het daarbij over "de Bloemmolens" en daar is niet ??n molenwiek te zien.

Het gaat hier om "moderne" industri?le molens aangedreven met electro-motoren - eigenlijk zijn het gewoon rechthoekige stalen dozen met gevelbeplating waarbinnen zich alles afspeelt.
Naast het "molen-gebouw" staan meestal enkele silo's om het graan en de bloem in al zijn fijnheidsgraden op te slaan.
Deze "molens" liggen ook meestal aan een kanaal of een dok om het graan en de bloem te vervoeren.

Genoeg dingen om een kleiine baan met te bouwen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 50 jaar MTD - Hangar 27, Edegem op 18 & 19 Oktober 2025
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

dirkske

Hoi Ervin,

Hoi Dirk, als lid zijnde bij de Heemkunde van Mol kan ik U vertellen dat er in Beerse nabij Turnhout nooit een molen heeft gestaan,

Mag ik dit in twijfel trekken.?[;)]
Er heeft dus in het centrum van Beerse wel een molen gestaan die een aantal jaren geleden is afgebroken en door een woonblok is vervangen.
Zie "Molenberg"(straatnaam)
Het is nu niet mijn bedoeling om een archeologische discusie op gang te brengen.
Ik dacht alleen dat er in Beerse misschien nog een modelspoorder zat die dit ontwerp kon gemaakt hebben.

Mvg. Dirk.
Je eigen baan, je eigen wereldje!

ERVIN

Geen probleem hoor Dirk, dan heb ik mij even verkeerd gedocumenteerd.[:I]

Gizzmo

idd ... zoals dirkske al vertelde in het centrum heeft een molen gestaan, meer zelfs ... mijn tante heeft jaren in die molen gewoond. Wel heb ik nooit wieken aan de molen weten hangen. Dus dat moet al zeker meer dan 25 jaar geleden zijn dat hij er ook echt als een molen uitzag.
Maar in het artiekel stond "De molen'S' van Beerse" van meer dan 1 heb ik geen weet.

GreetZ
David

janjozef

Ik veronderstel dat het hier om niet meer dan een fictieve plaats gaat waar een fictieve molen heeft gestaan, maar wat gerust realiteit had kunnen geweest zijn (daar wordt hard gewerkt [:D])

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Guy Van Meroye

"de molens van Beerse" is inderdaad enkel een benaming die werd uitgekozen om het plan een naam te geven. Alhoewel, tijdens een aantal fietstochten (nu ruim 10 jaar geleden) langsheen het kanaal Dessel-Schoten passeer je een aantal industri?le complexen, al dan niet nog in gebruik. Vandaar ook de verwijzing naar Beerse..De "molen" verwijst naar een industr?ele molen (cfr bloemmolen) en niet naar een windmolen.
Dergelijke industri?le complexen vind je in feite zowat langs alle kanalen in Vlaanderen, en zijn een leuk item voor een modelbaan.
Guy

modelbaanHO

Ik ben toevallig werkzaam in de sector (de 3de grootste industri?le maalderij van Belgie) en heb wat opzoekwerk verricht. In Beerse heeft nooit een industri?le molen gestaan. De dichtsbijzijnde molen in die regio (die ook nog actief is) staat in Oud-Turnhout.

Op de modelbaan kan zoiets perfect worden uitgebeeld. Ik heb dat als project ook nog in mijn schuif steken... Er bestaat een grote var?eteit aan gebouwen en installaties. De meeste industri?le molens dateren van de periode tussen de 2 wereldoorlogen. Mooie bakstenen gebouwen met veel ramen. Vandaag de dag zijn het betonnen blokken die worden bekleed met metalen platen (een "bardage" in 't mooi Nederlands), net een blokkendoos.
Met uitzonderdering van de losinstallaties voor schepen wordt alles ook meer binnen in de gebouwen gezet, waar dat vroeger buiten gebeurde (laad en loskades voor vrachtwagens e.d.) Spijtig want net dat zijn mooie thema's om op een modelbaan uit te beelden.

Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Decapod

Zijn er misschien online bronnen of boeken die je ons kan aanraden? Een beetje extra documentatie is altijd handig!
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

modelbaanHO

Spijtig genoeg moet ik je verwijzen naar de websites van onze concurrenten, zelf hebben we geen website.

http://www.ceres.be/
http://dosschemills.com/

en de website van een constructeur van maalderijinstallaties (B?hler)
http://www.buhlergroup.com

Veel meer info heb ik niet.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Decapod

Dat is al iets. Misschien weet Guy er nog meer van?

Een vergelijkbare industrie is trouwens de afgewerkte zetmeelproductie, zoals bv. Amylum in Aalst. Heeft ook een boeiende spooraansluiting (zeker als je wat in de tijd teruggaat).
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

pabe

citaat:
Geplaatst door modelbaanHO

De dichtsbijzijnde molen in die regio (die ook nog actief is) staat in Oud-Turnhout.

Hi Luc,
sorry hoor, maar in Turnhout waren/zijn er twee zeer grote industriele bloemmolens langs het kanaal:  Coppens (Anco) die momenteel omgebouwd wordt tot apparementen, en Joossen-Luycks aan de volgende zwaaikom die nog volop in gebruik is...
groetjes,  Paul