nieuwe baan maken

Gestart door mnieuwlaet, 03 juni 2008, 23:40:43 PM

mnieuwlaet

Hallo ik ga aan mijn modelbaan beginnen in HO van de huidige tijd in fictief belgi?!
Ik heb een ruimte van 6 m op 2,25 wat redelijk smal is maar zeker haalbaar.  Aan de korte zijde zitten veluxen (redelijk hoog) en aan ??n lange zijde zit op 1 meter van het einde een deur (speciaal naar buiten opendraaiend)
Het zal gelijkstroom zijn daar al mijn belgisch materiaal zo is.
Sporen zijn PECO code 100.

Ik had gedacht om zonder klimspiralen te werken zodat ik het omschakel van de polen kan vermijden.
Dus wordt het waarschijnlijk een ovaal (eventueel dubbel, stuk onzichtbaar) tegen de muren met een wegneembaar stuk aan de deur.

Ik had graag aan de ene zijde een station gahad met vier a vijf sporen en aan de andere zijde een goederenhaven, container, zand ,...
Aansluitend op het sttion aan de kortere kant een atelier voor de locs en wagons. Misschine dat het laatste het te druk kan maken.
Ik wou ook graag een stelplaats van de lijn (ben zelfs chaufeur kusttram en bus)


Zijn er mensen met goede ide?en en die eventueel een goed niet duur tekenprogramma kennen? (ik weet dat goed verschilt van de ene tot de andere maar ja)

Dit is ik al eens maakte, de boerderij plant ik terug in altijd plaats voor zo iets!

http://tjoektjoekmaarten.spaces.live.com/

ysbeer

citaat:
Geplaatst door mnieuwlaet


Ik had gedacht om zonder klimspiralen te werken zodat ik het omschakel van de polen kan vermijden.

Dit is ik al eens maakte, de boerderij plant ik terug in altijd plaats voor zo iets!

http://tjoektjoekmaarten.spaces.live.com/


Als eerste ,dat van het ompolen bij klimspiraal begrijp ik niet.
problemen zin alleen te verwachten bij een KEERCIRKEL maar dat is totaal iets anders dan een klim(of daal)spiraal.
Mijn raad is.
Begin op een velletje wit papier,ongeveer uit te tekenen wat je wilt.
Koop daarna wat rails,een of twee wissels en leg de zaak,desnoods op de grond,uit.
Koop flexrails,daarmee bouw je een echte modelbaan,
Teken programma zijn leuk,maar vor een modelbaan(een echte)heb je er niets aan.
Ze zijn meestal (eigenlijk altijd)voorzien van programmas voor de grote merkem,net standaard rails,standaard bochten enz.
Wil je een speel(goed)baan dan oke.Koop het.
Maar wil je een modelbaan begin dan gewoon met lezen,kijken,en kladderen op papier.
Overdrijf niet,
De hele kamer ,of tafel vol met rails is geen modelbaan.
Beperk je met de rails,en zorg ook voor een dorpje,een stukje land.e.d
Je zult zien als je dat maakt dan  krijg je de nam als echte modelbouwer.
6 bij 2,25 is een ideale maat (ja 25 bij 2,25 is natuurlijk nog mooier maar wie heeft dat)
Dus nogmaals prop het niet vol,maak het echt een copie van het orgineel.
wim

mnieuwlaet

Ik heb al vele schetsen gemaakt zal er eens enkele inscannen en online plaatsen. Meestal ga ik alle muren rond met een tafel in modules van max 80cm diepte zodat er genoeg ruimte overblijft in het midden.

poco loco

eventjes off-topic:

[:0][:0] amai, wim, ik had het werk van je zoon nog niet eerder bekeken. Die kan er (ook [;)]) wat van!

Luc.