Nieuws:

Nu in MSM 247 REPORTAGE: MOBEXPO 2024 | 2de Dutch US Convention

Hoofdmenu

hulp baanontwerp!

Gestart door Duf, 01 juni 2008, 12:29:40 PM

Duf

Hoi

Ik heb wat hulp nodig bij mijn baanontwerp
ik heb denk ik wle genoeg plaats om iets moois te maken, en kan desnoods nog uitbreiden!

Ik heb het volledige wintrack programma (wel engels) maar kan er niet goed mee overweg.

is er iemand die zo vriendelijk zou zijn om een sporenplan te tekenen?

enkele opmerkigen betreffende het grondplan
daar waar die inkeping zit is de schouw, daar zou ik de sporen op +-30cm hoogte willen dan op de grondplaat (of hoger) omdat ik daar iets tof wil rond bouwen. (soort van berg)

Over het andere deel van het sporenplan:

alles mag eigenlijk in dubbelspoor, graag een goed toehankelijk station aan de voorzijde. Graag had ik er ook een rolbrug in, waar de loks dan gestationeerd kunnen worden in de berg!

grondplan:
http://www.yourfilehost.com/media.php?cat=other&file=duf.tra

alvast bedankt!

Gizzmo

Dag Duf,

Is het niet handiger als je even zegt wat er niet wil lukken met Wintrack ... zelf ken ik het programma niet, maar er zijn hier mensen genoeg die je op weg kunnen helpen.
Het lijkt me heel wat leuker als je zelf een spoorplan kan tekenen.

Mvg,
David.

Duf

ben nu wat aan het testen, en kom wel wat probleempjes tegen,

hoe je oa een helling kan invoeren enz
alsook hoe je de sporen door een "rots" kan laten lopen, zodat een stuk niet zichtbaar is (wel op hetzelfde niveau als het zichtbare!)


Duf

Heb hier wat uitgetekend, natuurlijk komt er nog wat scenery bij dan

laat even weten wat jullie ervan vinden:


Gerolf

Ik zie hier alvast een probleem met de bereikbaarheid van de achterste rails, onderaan je plan, tenzij je toegangsluiken voorziet.
Ook het stijgingspercentage kan een probleem zijn. Linksmidden maar vooral rechtsonder op je plan: de hellingen lijken me veel te steil.

Algemene tip: eerst schetsen met potlood en papier.
Dit geeft sneller bruikbare idee?n dan wanneer je een plan uittekent met PC en speciale programma's.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Duf

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Ik zie hier alvast een probleem met de bereikbaarheid van de achterste rails, onderaan je plan, tenzij je toegangsluiken voorziet.
Ook het stijgingspercentage kan een probleem zijn. Linksmidden maar vooral rechtsonder op je plan: de hellingen lijken me veel te steil.

Algemene tip: eerst schetsen met potlood en papier.
Dit geeft sneller bruikbare idee?n dan wanneer je een plan uittekent met PC en speciale programma's.




onderaan is er maar 1 rail die hoger zal lopen, en das diehene dat niet in een "tunnel" zit, en die zou ong 15cm (of iets meer) hoog moeten kunnen komen, zou dit lukken?


kleine aanpassing rechtsonder

Gerolf

Algemeen aangenomen: maximaal stijgingspercentage 2% (2cm per meter), mag steiler als je alleen met korte treintjes rijdt.
Om die reden zou ik dat spoor zeker niet zo hoog laten stijgen! Kort de rails achter je rolbrug in, zodat het spoor er vlot achterdoor kan, in plaats van er over te moeten.
Ik zie net nog iets: je rails bevinden zich hier en daar op de baanrand. Denk aan de vrij ruimte!
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Duf

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Algemeen aangenomen: maximaal stijgingspercentage 2% (2cm per meter), mag steiler als je alleen met korte treintjes rijdt.
Om die reden zou ik dat spoor zeker niet zo hoog laten stijgen! Kort de rails achter je rolbrug in, zodat het spoor er vlot achterdoor kan, in plaats van er over te moeten.
Ik zie net nog iets: je rails bevinden zich hier en daar op de baanrand. Denk aan de vrij ruimte!


bedankt voor de tip,

en ik heb rondomrond nog zeker 30cm plaats, kan kan nog naar voor uitbreiden ook, maar dit zou een begin zijn ;)

Duf

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Algemeen aangenomen: maximaal stijgingspercentage 2% (2cm per meter), mag steiler als je alleen met korte treintjes rijdt.
Om die reden zou ik dat spoor zeker niet zo hoog laten stijgen! Kort de rails achter je rolbrug in, zodat het spoor er vlot achterdoor kan, in plaats van er over te moeten.
Ik zie net nog iets: je rails bevinden zich hier en daar op de baanrand. Denk aan de vrij ruimte!

ik dat dat je 3cm mocht stijgen? (en meer) als je met hoog vermogen rijdt?

Gerolf

Een en ander hangt af van de lengte van je sleep.
Wat extra een rol speelt: de wrijvingsweerstand in de bogen. Je gebruikt in je plan relatief krappe bogen en hebt daardoor een hogere wrijvingsweerstand.
In een klim op een recht stuk zou je wel 3% en zelfs ietsje steiler kunnen gaan voor langere treinen, mits je loc krachtig genoeg is.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw