Nieuws:

Nu in MSM 249 TEST: KATO NMBS 5405 in spoor N

Hoofdmenu

copyright, toestemmingen en co....

Gestart door nmbs, 23 mei 2008, 09:10:54 AM

br212

De juridische feiten: (en voor wie niet alles wil lezen de korte samenvatting van alle onderstaande letters: hotlinken is simpelweg niet toegestaan bij wet)

Voor de mensen die wel de energie hebben om er wat meer tijd in te steken:

Deeplinken is wat anders dan hotlinken/inline-linken. Voor zover ik begrijp uit bovenstaand relaas gaat het hier om hotlinken/inlinelinken en niet om deeplinken.

Dieplinken in nederland wel toegestaan, maar in belgie is het niet toegestaan. Aangezien deze website zich in belgie bestaat is het daarmee een een grijs gebied: http://nl.wikipedia.org/wiki/Deeplinken

Hotlinken is zeer duidelijk niet toegestaan en door rechtspraken helder bevestigd: http://nl.wikipedia.org/wiki/Hotlinken

Er is juridisch maar ??n uitzondering: als de eigenaar van de website je toestemming heeft gegeven dat je mag hotlinken. Anders niet.

Volgens mij is dat een heel duidelijk stuk.

Wellicht nog duidelijker: http://www.iusmentis.com/auteursrecht/hyperlinks/#Inlinenlinkennaarafbeeldingen

En copyright (wat daar los van staat) is ook helder geregeld: http://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/vvv/werken/#copyrightvermelding

Heb je zelf een website en wil je niet dat je plaatjes op je eigen website worden gebruikt op een andere website, dan is dat technisch te blokeren. Zelf geen ervaring mee, maar zo zou het moeten werken: http://altlab.com/htaccess_tutorial.html

Goed en normaal fatsoen (los van de duidelijke juridische uitspraken die er zijn) waar een ieder zich naar mijn gevoel goed aan zou kunnen houden: Gebruik geen foto's van andere site's, link naar de pagina waar de foto staat (dus de hele pagina en niet alleen de foto) en hotlink niet.

Afgezien van de duidelijke juridische kant, en het fatsoen wat iedereen naar mijn gevoel best kan opbrengen is er nog een andere kant die risico's meebrengt aan hotlinken: je het geen enkele controle over de plaatjes, dus morgen kunnen ze weer weg zijn (waarmee discussies onduidelijk worden), of erger: ze kunnen worden vervangen door geheel andere plaatjes. Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Deeplink#Incidenten

Een eigen voorbeeld waar het plaatsen van een extern plaatje mis is gegaan: http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=6519

Het plaatje stond op een andere server en was verwijderd. Spontaan was de grap ook weg, en was het draadje waardeloos geworden. In dit geval was alleen het plaatje niet verwijderd om hotlinken tegen te gaan, maar geeft het wel mooi weer wat het risico is van plaatjes gebruiken van site's die je niet in eigen beheer hebt.

Sicco

citaat:
Geplaatst door Anarchy

Wel dat vind ik nu eens ook. Al dat copyright gedoe is voor mij je reinste onzin. Wat een belachelijk gezever is dat allemaal niet.

"Oh nee, pas op, die heeft een foto van mij op het net geplaatst zonder toestemming [:0]"



Ja Anarchy, ik snap nu wel dat je het onzin vind en ergens kan ik daar nog wel begrip voor opbrengen ook (ik loop hier dan ook meer het normen en waarden deel van de discussie te verdedigen), maar zo is het nu eenmaal niet.

Als Tommy niet wil dat zijn materieel zonder toestemming gebruikt wordt, dan moeten we daar maar respect voor hebben, ook al vind je het raar

Ik vind ook wel eens vervelend dat iets niet kan of mag, maar daar kan ik dan over door blijven zeuren, maar dat verandert niet. Of doe het gewoon, maar accepteer de consequenties.

En nogmaals, IK zou de foto helemnaal niet verwijderd willen zien als hij van mij was en OOK IK vind dat het gebruik van een foto die je zelf al online gezet hebt om iets te verduidelijke - zeker als je naam gewoon gerespecteerd wordt - geen enkel probleem. Maar om iemand die zijn materiaal blijkbaar wel zo wil beschermen te bashen,. dat gata me te ver. D??r gaat het over. En dan kan het 100x op iets anders uitkomen, maar daar gaat het werkelijk over

laten we nu in godsnaam eens over ophouden...

nmbs

Toch blijf ik het, in dit geval, ook geleuter vinden.  Er werd enkel een (1) foto getoond om een vraag over te stellen.  De naam van de 'eigenaar' van de foto stond nog op de foto en was niet gewist.  Dus we hebben allemaal, als we willen, kunnen zien van wie de foto is.  Gesteld dat we er op letten als we naar een foto kijken...
Zoals reeds gezegd, het blijft hier een treintjesforum en dan kijk je naar de trein op de foto.  Wie hem gemaakt heeft (bedankt dat je hem gemaakt hebt), dat doet er dan niet toe.
Dat is totaal iets anders dan bv bedrijven die jouw foto gebruiken voor reclame en je naam eraf gommen, fotos van je site gebruiken om dias van te maken en te verkopen, ... ik denk niet dat dat het geval was van the gold.  Enkel een vraag met een foto ter verduidelijking.

Mvg Stephane


CC1805

citaat:
Geplaatst door nmbs

Toch blijf ik het, in dit geval, ook geleuter vinden.  Er werd enkel een (1) foto getoond om een vraag over te stellen.  De naam van de 'eigenaar' van de foto stond nog op de foto en was niet gewist.  Dus we hebben allemaal, als we willen, kunnen zien van wie de foto is.  Gesteld dat we er op letten als we naar een foto kijken...
Zoals reeds gezegd, het blijft hier een treintjesforum en dan kijk je naar de trein op de foto.  Wie hem gemaakt heeft (bedankt dat je hem gemaakt hebt), dat doet er dan niet toe.
Dat is totaal iets anders dan bv bedrijven die jouw foto gebruiken voor reclame en je naam eraf gommen, fotos van je site gebruiken om dias van te maken en te verkopen, ... ik denk niet dat dat het geval was van the gold.  Enkel een vraag met een foto ter verduidelijking.

Mvg Stephane





Ik schreef het reeds in een eerdere reactie: waarom moeilijk als het ook gemakkelijk kan? Stel Uw vragen verdorie rechtstreeks aan de maker van een bepaalde foto en gebruik (misbruik) daarvoor niet het forum van een modelspoormagazine... Eenvoudig, effici?nt, en U krijgt gegarandeerd een correct antwoord zonder dat U eindeloze discussies over copyright losweekt en bovendien vaak van forumgenoten antwoorden krijgt die totaal geen steek houden. Modelbouwers, blijf bij Uw leest. En daarmee BASTA!!!

adrievans

Kan dit draadje niet op slot of zo.
Hier wordt niemand blij van,[:(][:(],Tommyken omdat zijn foto is geplaatst,The Gold omdat op zijn kl*ten krijgt,voor en tegenstanders  omdat ze geen gelijk krijgen,de overige leden omdat ze er niets van wijzer worden.
Laat ons lekker verder doen met mooie modelbouw.[:0][:p]

rgp

Dag,

Het gaat hier over normen en waarden.  De site waarop de foto origineel stond is nog altijd eigendom van iemand.  En het is niet omdat het er de volledige gegevens op blijven staan dat je iets mag gebruiken.  Ik noem dit opvoeding.
Het is al erg genoeg dat je bij diefstal moet bewijzen dat je alle voorzorgen hebt genomen.
Dus Thommyken voor mij heb je volledig gelijk.
Trouwens je zou vertseld staan hoeveel websites en dergelijke een samenraapsel zijn van andermans zweet waarmee men dan staat te pronken.

Roland

the_gold

Mijn bedoeling was dus niet Pronken maar Iets bijleren.

ecosgebruiker

citaat:
Geplaatst door the_gold

Mijn bedoeling was dus niet Pronken maar Iets bijleren.




Gelijk heb je man.
Waar iets onschuldigs toe kan lijden (leiden)

En nog,
dank u Nicolas[;)]
Begrijpen wie begrijpen kan.

the_gold

Dus ik vind dat we er best mee ophouden hier, Het heeft totaaal geen nut om hier nog over verder te doen. Ik zal allesinds in de toekomst eventjes meer nadenken voor ik iets zal posten of een foto zal plaatsen.

Wat ik jullie ook kan beloven zijn enkele foto's die ik genomen heb in de Blegny-Mijn deze week. Er stond een locotractor, en wat oude dingen buiten. En binnen ook een Nmbs wagon en ook een soort tramachtig ding. De foto's volgen eender deze dagen als ik zal uitvissen hoe ik ze hier plaats.

Mvg

nmbs

Topic mag voor mij gerust op slot, als iedereen beloofd om in het vervolg;
-bij het onderwerp te blijven
-als je toch opmerkingen hebt die niet met het onderwerp te maken hebben, weeg eerst eens af of het wel de moeite is, en indien ja, probeer het onder elkaar te regelen zonder dat er ettelijke paginas moeten gevuld worden die voor de meesten enkel zinneloze bladvulling en gezever is.

@cc1805: ik zie niet in waarom modelbouwers geen vragen mogen stellen over het grootbedrijf.  Tenslotte is er speciaal daarvoor ruimte voorzien(de titel is 'grootbedrijf' en dat wil zeggen; grote treintjes op 1/1)  Een forum is er om elkaar te helpen en info te geven, niet om te pronken en elkaar de loef af te steken.

Bon en nu stop ik hier, een poging om een beetje naar elkaar toe te komen geeft als resultaat dat we blijkbaar terug naar het eenrichtingsverkeer-bekrompen-kleuterklas-stadium gaan.  Dat hoeft voor mij echt niet, er zijn hier heus intressantere onderwerpen om aan mee te werken.
Bij deze mag er een slotje op dit topic, naar mijn gedacht

Mvg Stephane

CC1805

@cc1805: ik zie niet in waarom modelbouwers geen vragen mogen stellen over het grootbedrijf.  Tenslotte is er speciaal daarvoor ruimte voorzien(de titel is 'grootbedrijf' en dat wil zeggen; grote treintjes op 1/1).

Weeral een foute interpretatie. Ik schreef o.m. het volgende : "Stel Uw vragen verdorie rechtstreeks aan de maker van een bepaalde foto en gebruik (misbruik) daarvoor niet het forum van een modelspoormagazine" waarmee ik NIET bedoel dat U als modelbouwer via dit forum geen vragen mag stellen over het grootbedrijf. Daarvoor dient inderdaad deze topic. Bovendien is het niet aan mij om de forumgangers met de vinger te wijzen. Dat is de taak van de beheerders. Het gaat hem alleen over het feit dat hier naar informatie wordt gevraagd over beelden die oorspronkelijk niet eens op deze site of dit forum werden gepubliceerd. U haalt Uw brood toch ook niet bij den apotheker. De meeste sites hebben een contactpagina (of -adres) waarmee U probleemloos met de maker(s) in contact kan treden voor alle tekst en uitleg. D?t is wat ik bedoelde! En dan nu... zand erover.