Nieuws:

Nu in MSM 246 TEST: Mistral 69 TEE rijtuigen van Arnold * ARS-Alltmann autotransporters van Roco

Hoofdmenu

Type 94

Gestart door Mr-tsjoektsjoek, 20 mei 2008, 11:01:50 AM

Ludwig

citaat:
Geplaatst door guy holbrecht

Slechts ??n commentaar: pracht van een verbouwing. Heb je dat ook stap voor stap gefotografeerd. Dergelijke staaltjes van modelbouw moeten in MSM een plaatsje kunnen krijgen.

Groeten,
Guy



Dit is inderdaad een knappe loc geworden.
Zoals Guy aangeeft zou ik ook graag dergelijke ombouwingen in MSM zien verschijnen.
Wie weet hoeveel van deze juweeltjes er op de priv? modelbanen staan waar we nooit iets van te zien krijgen.
Natuurlijk eens zo'n model voltooid is wordt het moeilijk om een goede beschrijving te maken van de ombouw.
Groeten
Ludwig
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

Decapod

Zit idd veel stof in voor een artikel.
Voor de schaarse Nord-Belgefanaten is het immers ook een loc die aan het ombouwbestand kan toegevoegd worden: ze was beter bekend als de 'Grande Banlieue' of het type 'Revolver'.
Je kan ze ook ombouwen startende van een DJH Model Loco kit van de Franse Nord/SNCF 222TA 1-75 'Revolver' SNCF/NORD. De maatvoering is dan correct, alleen het "probleem" van de bogies blijft bestaan en de watertanks moeten wat worden aangepast.
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Mr-tsjoektsjoek

Hallo,

Nog even een foto zetten van de 94.006 die het sein passeert voor het seinhuis van Sint-Reinhilde.



By the way, alle seinen op mijn baan zijn volledige zelfbouw, te beginnen van vierkante messingbuis en plaat, ook deze kandelaar.

Veel reacties gehad, bedankt, het is een opsteker.

Een artikel met een degelijke beschrijving wil ik wel schrijven, maar stap voor stap foto's moet ik jullie schuldig blijven.
De foto's in deze topic waren mijn eerste probeersels.  Hierdoor heb ik geen foto's genomen tijdens de bouw omdat ik niet wist of ik er nog iets mee zou kunnen doen.

Decapod, wat die bogies betreft : de wielen zitten vast in een blok. De flanken van dit blok zijn gedetailleerd met de remblokken.  Deze zijn worden verwijderd zodat een effen vlak ontstaat. Hierop wordt een blokje plasticard 2 x 2.5 mm gelijmd met secondenlijm.  Ik verkies secondenlijm boven tweecomponentenlijm omdat het eerste beter hecht.  Op dit blokje wordt een tweede blokje gelijmd 1.5 x 2.5 mm zodat de flanken buiten het wiel komen.  Twee stukjes plasticard van 0.5 mm worden in hun eigen model gemaakt en op elkaar op de plastic blokjes gelijmd.  Iets duidelijker ?

Aan Mike wil ik laten weten dat mijn baan nog voor drie-vierde in aanbouw is.  De sporen zijn gelegd, de aankleding is bezig.

Voor wie het interesseert, ik heb mij gebasseerd op de tekeningen uit twee producties van NMBS Bureau M25-12 die destijds verkrijgbaar waren in het museum van Brussel-noord.  Momenteel is dit gesloten [V]
Het zijn volgende titels : Stoomlokomotieven en tenders van de NMBS, Oude stoomlokomotieven en tenders van de 'Compagnie du Nord-Belge'

Eventueel kan ik proberen om deze tekeningen te scannen en op het forum te zetten.

Verder heb ik mij gebasseerd op de foto's die ik vond in Stoom Volume III en Vapeur en Belgique tome II.

Voor de historici : deze lok, met asindeling 2C2, is van het type 3.801 - 865 van de franse Nord (latere 2-232 TA).  De Belgische machines werden onder licentie gebouwd door Cockerill en droegen bij de NB de nummers 380-386.  Ze hadden de bijnaam "Grote Revolver"
naar hun zusjes 2B2, 2.231 - 305 latere 2-222 TA, Revolver, in Belgi? type 24.
Het zijn deze lokomotieven die in model zijn uitgebracht en niet onze 94.

Groeten Mr tsjoektsjoek.

Stefan Appelmans

[:0][:p][:p][:p][:p]
stefan.

Decapod

Dank je voor de uitgebreide info en de mooie foto maar weer.

Als ik je goed begrijp, dan zijn volgens jou de Franse Nord/SNCF 222TA 1-75 'Revolver' en het type 94 niet identiek, maar komt de Nord-loc die ik aanhaalde wel overeen met het type 24? Het type 24 is idd een kleine Revolver (of type Reading, 444), met asindeling 2B2 (genummerd 222TA 1-75) en niet zoals de type 94 (of type Baltic, 464) met asindeling 2C2 (genummerd 232TA 1-65). Of er van de 222TA ooit een model gemaakt is, weet ik niet (zou er zo geen Franse kleinseriefabrikant zijn die dat ooit gewaagd heeft?). De 232TA is in model te verkrijgen bij DJH zoals ik al zei.
Als ik het goed heb zijn deze locs gemaakt in de AFB, hetgeen hun overeenkomst met de Nord/SNCF-machines alleen maar zekerder zou maken.

Kan je die fiches waarvan je spreekt misschien eens inscannen? 't Zou leuk zijn als die info voor iedereen vrijkomt.

[Misschien een idee om dat voor haast elke Belgische loc in model te doen? Dan is er een soort van database op het forum]
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

prulleman

Het zou formidal zijn als de info op het forum komt[:)] Dan kunnen we ook eens proberen. Ik denk dat er veel zijn met een BR78 in de kast waar je toch niks meer mee doet.[:D] Ik zou heel blij zijn met een tekening en wat maten[:)]

dgrr57

citaat:
Geplaatst door Decapod

Dank je voor de uitgebreide info en de mooie foto maar weer.

Als ik je goed begrijp, dan zijn de Franse (Nord) 2-222 TA en het type 94 niet identiek, maar komt de Nord-loc die ik aanhaalde wel overeen met het type 24?

Kan je die fiches waarvan je spreekt misschien eens inscannen? 't Zou leuk zijn als die info voor iedereen vrijkomt.

[Misschien een idee om dat voor haast elke loc in model te doen? Dan is er een soort van database op het forum]



Zoals de naam het zegt : een 2-222 TA heeft een as indeling van 2-2-2 en de type 94 heeft een as indeling van 2-3-2. Dus inderdaad verschillend.
De 2-222 TA komt wel overeen met het Nord Belge 51 tot 64 en met het NMBS type 24.

Decapod

Oeps, je was me voor: was mijn bericht nog aan het aanpassen.

Dus een model van de 222TA zou een mooie basis kunnen zijn voor een type 24. Is een bijzonder knappe machine (vind ik trouwens van alle locs die eerder van Franse dan van Duitse origine zijn).
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

janjozef

Als je gaat zien bij de loc's van de Nord Belge zal je zien dat de meeste type's zijn afgeleid van een type dat bij de Nord France gereden heeft, natuurlijk zijn ze niet allemaal in een later stadium bij de NMBS gekomen.
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Decapod

Dat klopt inderdaad. Dat is eigenlijk ook niet zo verwonderlijk gezien de aankooppolitiek van de Nord Belge en de regionale economie van dat moment.
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

janjozef

Ik denk eerder daar de eigenaars van Nord France en Nord Belge, toch voor een deel, dezelfde waren
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Mr-tsjoektsjoek

Hallo,

Even proberen een tekening in te lassen :



Deze tekening komt uit het deel over de lokomotieven van de Nord-Belge.  Het is de duidelijkste tekening om maten over te nemen.



Deze tekening komt uit het deel over de lokomotieven en tenders van de NMBS.  De tekening is eerder onduidelijk om maten terug te vinden.

Ik wil niemand ontmoedigen die de stap wil zetten om zijn BR78 te verbouwen, maar ik wil wel volgende raad nog meegeven :
Bestudeer eerst goed je model en de tekening, maten etc. vooraleer je de zaag in het chassis zet.  Ikzelf heb enkele toegevingen moeten doen : de M?rklin motor is wat aan de grote kant waardoor ik de kabine wat meer naar voor heb moeten schuiven.  Daar de LOB iets meer is dan de HO-maat aangeeft valt dit nog mee.  
Ook de kolenbunker is gemaakt volgens de breedte van de veldspoel die ze moet verbergen.

Ik heb enkel ervaring met een M?rklin-model, dus wie een lokomotief van een ander merk wil verbouwen : maak eerst een goeie studie, vooral als het een model is dat je liggen hebt...  Ik heb het mijne speciaal gekocht met de bedoeling om te verbouwen, dus het was enigszins een gok [:)][:)].

Van de BR78 moeten enkele delen afgezaagd worden die niet conform type 94 zijn, of die moeten plaats maken voor de nieuwe kast.
Bvb : achter aan de buffer hangt bij de BR78 materiaalkisten vast.  Deze moeten afgezaagd worden, bij het NB model is de buffer vrijstaand zonder materiaalkisten. Verder wordt er langs de motor een stukje chassis weggezaagd waar het lampje in vastzit verwijderd omdat de kast dit niet verbergt.

Dus de verbouwingen aan het chassis zijn onomkeerbaar. Ctrl-Z helpt NIET !!!

Ik wil niemand de moed ontnemen, aan de durvers : DOEN !!!
Wie is de volgende om zijn type 94 in deze topic af te beelden ?? [}:)][}:)]

Ik hoop dat jullie geholpen zijn met de tekeningen.

Groeten Mr tsjoektsjoek

Tom

Modelbouw, met een grote M ,echt waar, proficiat. [^]
Tom

Mr-tsjoektsjoek

Bedankt Tom,

Verdorie juist een kleine stroompanne, nu kan ik weer herbeginnen met mijn bericht.

Ik was juist een lijst aan het maken van de messing onderdelen welke ik besteld heb bij PB om de lokomotief verder te detailleren.

Tweede poging :

- 90106 spoelkleppen (3 setjes)
- 90108 trapjes (4 setjes)
- 90152 stoomfluit
- 90245 veiligheidsklep
- 90278 handrelingknop kort (5 setjes)
- 90279 handrelingknop medium (2 setjes)
- 90280 handrelingknop lang
- 90489 ventielen
- 90501 pyle generator
- 90519 pomp Fives-Lille
- 90708 ketel en dom armaturen
- 90709 ketel en dom armaturen
- 90919 aspotten voor bogieflanken
- 901008 deksels voor waterbakken : dit zijn deksels bestemd voor tender, daar ik echter niet terugvond welke op de 94 staan heb ik er uit dit setje gebruikt.
- 901118 stoomlantaarn met verlichting lampjes 3V

Van verschillende nummers blijven veel onderdelen over, maar dat vliegt in reserve voor een volgend project.

Op foto's is te zien dat de Pyle generator verbonden is met een kokervormig onderdeel dat vooraan de rechter watertank hangt, dit dient zelf gebouwd.

Groeten Mr tsjoektsjoek.

prulleman

Heel erg bedankt voor de info. Ik wou dat er meer zulke collega's waren[8D]. De BR78 ligt er toch maar te liggen, dus waarom niet. Ik ga hem niet verkopen voor een habbekrats. Het zal een leuk winterwerkje zijn. Eerst mijn type 29 van Jocadis afwerken[;)] Dan de grote verbouwing.[:D]