Nieuws:

Nu in MSM 247 TEST: Lineas 186 295 van ROCO | Minitrix 186 252 Lineas | PIKO NS 1138 | De CFL 'Wegmann'-rijtuigen van Pullman/ESU | Vergelijkende test silowagens Uacns van NME en PIKO

Hoofdmenu

Locdecoders zelf inbouwen

Gestart door T03, 15 mei 2008, 22:34:18 PM

T03

Hallo,

Ik stel me stillaan zo de vraag of ik niet zelf mijn DCC decoders kan inbouwen. Het gaat voornamelijk om Fleischmannlocs.
Heeft iemand  een idee waar je daaromtrent informatie kan vinden, op het net? Lectuur? Misschien is het te ingewikkeld om zelf te doen en is er kennis van electronika verreist?

SpGr
Marc
"I have a train riding in my brain"

ysbeer

Bij elke dekoder(van een goed merk)zit een gebruiks aanwijzing.
Lees die heel (ja heel)goed door en doe alzo.
Daarmee is 80% gewonnen,heb je dan nog vragen stel ze hier duidelijk en voorzien van zo veel mogelijk details.
Je zult zien moeilijk is het niet,alleen de eerste twee loks zijn wat uitkijken,en eerst denken en dan doen.
Daarna heb je het te pakken,en gaat het als vanzelf.
De meeste problemen zijn meestal het open maken van de lok,en waar laat ik decoder(vooral in oudere lok)

Moderne loks hebben een stekker,en hier bij kan echt werkelijk iedereen een decoder inzetten.
Ook hier is het meeste werk de lok ,zonder schade,open te krijgen.
wim

eric

Dit is een site die je al een heel eind op weg helpt denk ik.

http://www.hp-pfeiffer.de/digiuebe/digiuebe.htm

jacques timmermans

Beste T03,

Om niet te willen spreken van ?eigen roem stinkt? In het fonkelnieuwe MSM nummer 71 heb ik zes pagina?s aan het inbouwen van rijdecoders van verschillende fabrikanten in drie verschillende rijtuigen gewijd. Ik hoop dat het artikel je over jouw vermeende drempelvrees heen helpt.

Jacques Timmermans

Jean

Welke loc is je eerste proefkonijn?

Jean

René

Let bij het ombouwen er wel altijd op (zeker bij Fleischmann) dat de motor geen contact meer maakt met de stroomafname. Let daarbij ook op verbinding via het chassis.
René Wolf

Bekijk het breed, spoor smal
www.wolfscreek.nl

T03

Bedankt voor de nuttige info mannen, bedankt voor je mail Frank (quf)
Ik heb nu wat stof om uit te pluisen.
Wim, het betreft hier enkel loc's zonder stekker.
Volgende week zie ik ook in de n? 71 als die in de bus zit.
Jean met dewelke ik zou van start gaan weet ik nog niet, allesins niet mijn duurste model en liefst een niet te moeilijke om te wijzigen.

SpGr
Marc
"I have a train riding in my brain"

tonycabus

MSM 59 nog eens nalezen helpt ook!
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)