Nieuws:

Nu in MSM 253 TEST: ESU DB V100 – BR 211 * Vergelijkende test graanwagens Uapps

Hoofdmenu

Positie van het bagagerijtuig

Gestart door Fan51, 06 mei 2008, 13:38:00 PM

Fan51

Hallo iedereen,

Kan iemand mij zeggen of er bij de NMBS een regelgeving bestaat over de opstelling van het bagagerijtuig type AD of BD in de treinsamenstelling ?
Wat zegt deze regelgeving dan ? Of hanteert men een vorm van willekeur of een bepaald principe (hetgeen ik me moeilijk kan voorstellen, maar toch...) ?

Meestal bevindt dit rijtuig zich met de bagagezijde net achter de locomotief maar ik zie het (net zoals jullie trouwens)
regelmatig elders in de treinsamenstelling opgesteld.

Bij mijn modeltreinopstelling wens ik zo realistisch mogelijk tewerk te gaan (ook in de vitrinekast ;)).

Bedankt alvast voor jullie reactie.

Groetjes

Geert
Modelspoor : bouwen of verzamelen, de passie is er niet minder om !!!
Schaal H0 - DC Analoog en DCC TRIX Mobile Station 2

prulleman

De pakwagen op het einde van de trein. Vooraan of achteraan heeft geen belang. Maar wel altijd op dezelfde plaats. Voorbeeld: eupen-oostende, pakwagen achteraan. Hetzelfde materiaal rijdt terug naar eupen, pakwagen nu vooraan. De ori?ntatie is belangrijk. Het stationspersoneel moet op voorhand weten waar de pakwagen zit. Bij de M6 is het simpel. Meestal ergens in het midden. maar het gaat hier ook om een multifunctioneel rijtuig. De pakwagen mag de doorgang door de trein niet belemmeren. Daarom moeten er regelmatig pakwagens gedraaid worden. Kwestie van de passagiers bij elkaar te houden.

Fan51

Bedankt Jan, voor de informatie. Uw uitleg lijkt me logisch en duidelijk.
Ik neem bij deze ook aan dat dit een richtlijn is die de NMBS voorschrijft, al wordt daar nu en dan eens tegen "gezondigd".

Groetjes

Geert
Modelspoor : bouwen of verzamelen, de passie is er niet minder om !!!
Schaal H0 - DC Analoog en DCC TRIX Mobile Station 2