Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

verlichting werktafel

Gestart door dirkkerckhofs, 06 mei 2008, 00:09:45 AM

dirkkerckhofs

Hoe zorgen jullie voor een effici?nte verlichting boven jullie werktafel? Ik installeerde twee spotjes onder het rek boven mijn werkblad en daarnaast hangt er nog een klassieke bureaulamp. Maar ik heb toch nog veel schaduwen en bij detailwerk lijkt het me nog te zwak.

IMGhttp://i288.photobucket.com/albums/ll161/dirkkerckhofs/mijn%20modelbaan/treinmei082.jpg/IMG

Dirk

Gerolf

Een TL boven de voorrand van het werkblad en een juwelierslamp.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

belair

Ik moet Gerolf gelijk geven, ik heb ook een TL lamp hangen en het geeft prima licht. Voor de fijnere werken neem ik een kleine werklicht met een vergrootglas.
mvg [;)]
Luc

dirkkerckhofs

Een juwelierslamp, is dat zo een loep met errond een lamp ingebouwd? Kost nogal veel zeker?

Dirk

MARKLINRIJDER

Dirk,

Bij conrad valt deze best mee.

Ik heb de mijne ook vandaar.

Groetjes,

David

quf

Afgezien van de vraag rond de verlichting; vind ik dat Dirk's werktafel er verdomd netjes opgeruimd bijligt. Eerlijk gezegd, daar kan ik nog wat van leren[:I][:)].

Groeten

Frank

Havoc

Voor het vermijden van schaduwen heb je diffuus licht nodig. Dat is het omgekeerde van spots. Dus die spots door een TL vervangen zal al helpen. Beter nog 2 stuks, eentje vooraan en eentje achteraan.

Zet in die bureaulamp zo'n blauwe daglichtlamp van Philips. Je zal verschieten noeveel verschil dat maakt.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

Mijn "juwelierslamp" heb ik voor zo'n 50 Euro bij Massive (hier vlakbij) gekocht.
De orde: Waarom durf ik hier geen foto van mijn werkruimte posten, denk je [:I]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

en dan moet je mijn kast achter mijn werktafel zien daar zitten verschillende schoendozen met zaken die ik nog wil maken/afwerken maar om de een of andere rede zijn blijven liggen, zo liggen daar nog 3 K-rijtuigen om in elkaar te steken, een messing platte wagen, ooit gekregen maar nog niet aan begonnen,

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

doomslu

Ik gebruik ook zo'n lamp met vergrootglas. Daar bovenop een TL-verlichting boven de werktafel.

Ik had me ook al afgevraagd toen ik de foto zag of Dirk het boeltje speciaal had opgeruimd voor de foto. [:D]
Mijn vrouw vroeg me gisteren nog of ik nog wist wat er allemaal in die doosjes op die rekken stak... [:I]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

guy holbrecht

Ook ik gebruik al jaar en dag de combinatie lamp (tl) met vergrootglas en tl verlichtingsbuis. Ben er heel tevreden over. De werktafel(s) daarentegen, die laat ik maar beter niet zien. Al honderden keren gestart om op te ruimen en binnen de kortste keren ligt alles weer overhoop.

Groeten,
Guy

janjozef

Om iets beter te kunnen zien heb ik gewoon een bril laten maken die een 1/4 punt sterker is dan mijn leesbril. Dit op voorschrift van mijn oogarts die zelf modelbouwer is. Als ik met deze bril gewoon rondloop krijg ik draainissen maar voor fijn prulwerk is deze voor mij beter dan zulk een vergrootglas.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

dirkkerckhofs

Jongens, jongens, laat ik voor de eerlijkheid maar vermelden dat ik inderdaad eerst opgeruimd had ... Langs de andere kant: de rij MSM gezien binnen handbereik? En ik werk ook bij IKEA h? en laat "organise your living" toch wel ??n van onze commerci?le hoofdstrategie?n zijn zeker!
Ik ga dus zeker mijn spots vervangen door een TL boven de rand van de werktafel. Dat zal ik nog wel liggen hebben in een ander minder opgeruimd deel van mijn kelder [;)][;)][;)] En die juwelierslamp is dan toch minder duur dan ik dacht.

GeM

Ik heb een dubbele TL (2x36W) op ooghoogte gehangen (ketting gekocht bij doe-het-zelf zaak) een daarbovenop nog een loeplamp. Alles bij elkaar een goede verlichting.
Gert
HO, 3-rail, NMBS/DB, III, Ecos I

Havoc

Het verbaast me toch echt dat er zoveel loeplampen in gebruik zijn. Persoonlijk vind ik die toch niet zo schitterend. De vergroting is ontoereikend, de verlichting geeft teveel reflecties om van vervorming en kleurverschillen te zwijgen. Op het werk hadden we ook zo'n dingen (voor electronica) maar die worden amper gebruikt en dan eerder als extra licht dan de loep ervan.
Met vakantie voor onbepaalde duur.