Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

spoorbrug

Gestart door erik de noorman, 05 mei 2008, 22:10:02 PM

erik de noorman

IMGhttp://i20.photobucket.com/albums/b234/erikdeboeck2000/railbrug/HPIM0849.jpg/IMG

Onderstaande link voor wie interesse heeft in zelfbouw van een geklonken spoorbrug uit recuperatiemateriaal. De link bevat enkel foto's en geen tekst. De foto's wijzen het bouwproces zelf uit.
Zijn er nog vragen dan hoor ik het wel.

Erik

http://s20.photobucket.com/albums/b234/erikdeboeck2000/railbrug/

ERVIN

Mooi hoor Erik, lijkt mij zeker iets om in MSM te zien verschijnen.[:p]

dingske

Amai zeer mooi gemaakt vooral de klinknagel imitatie vindt ik bijzonder goed en mooi gemaakt.
Ik wil groot zijn in iets kleins.

ruben13

zeer mooie brug ik heb bijna de zelfde
gebouwd deze is gebouwd uit roerstokjes en uit karton

doomslu

Hij doet het weer, onze Viking, met bakskes van de Chinees en schilderstape.
Knap werk, Erik. [:p]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

n/a

citaat:
Geplaatst door ruben13

zeer mooie brug ik heb bijna de zelfde
gebout die is gebouwd uit rour stokjes voor de kofie en karton

Ruben,
Heb in uw profiel gelezen dat je 14 bent, en ik weet dat ik weer een pak commentaar op mijn rug ga halen. Maar als je in staat bent om zo een brug te maken,ben je zeker in staat om je spelling te verbeteren.
Maak je tussenkomsten in de toekomst eerst in Word, en dan heb je ze later maar te kopi?ren en te plakken.

Spoorse

doomslu

Yves, ik heb even jouw vorige post gecorrigeerd. Je had een foutje gemaakt in de link naar de foto.

Je hebt gelijk wat Ruben betreft : knap wat hij maakt op zijn leeftijd. Nu nog even aan de taal sleutelen (met behulp van Word bvb).
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

Mooi fotoverhaal, Erik!
Alleen de bouw van je relinkjes zijn me niet duidelijk. Ik vermoed dat ze gelijmd zijn?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ruben13

ik zal het in het vervolg eerst op word intikken

erik de noorman

De balustrade bestaat uit een U profiel dat geplooid wordt uit de aluminiumbodem met haaks daarop geplooide L profieltjes. Deze worden gelijmd met secondelijm. Solderen kan maar is zeer moeilijk vanwege het zeer gladde oppervlak. De trapjes zijn van zeer dun karton gemaakt en ook verlijmd met secondelijm. Eenmaal uitgehard lijkt het of ze van kunststof zijn gemaakt.

Misschien een woordje uitleg hoe de profieltjes worden geplooid.

Vb: voor een L profiel van 1 op 1 mm en 3 cm lengte. Snij een reepje van  2 mm breed en 3 cm lang uit het aluminiumblad. Indien het profiel van klinknagels voorzien moet worden druk ik deze eerst in het stripje. Nadien leg je een ijzeren lat (in de lengterichting van strip) in het midden. Dus de helft van de strip zit onder de lat de andere helft komt vanonder de lat. Ga met de punt van een hobbymes onder de strip die vanonder de lat uitkomt. Door het punt van het hobbymes lichtje op te tillen en naar onderen te trekken maak je een vouw  in de strip. Daarna met de platte kant van een schroevendraaier de handeling herhalen,  door deze tegen de zijkant van ijzeren lat te drukken krijg je een messcherpe hoek van 90? . Resultaat een L profieltje .
Altijd alles eerst verlijmen en dan pas schilderen of spuiten.
Gebruik het liefst  zeer vloeibare secondelijm deze verlijmd beter dan de gel en hard vlugger uit.
Al wat met plastikcard kan, kan ook met de aluminiumfolie maar je krijgt veel scherpere details.

Erik